Kirjoittanut Katja Pasanen (katja.pasanen@uef.fi)
Matkailijan matkustuspäätöksen teko ja matkakohteen valinta
ovat monivaiheinen prosessi, johon vaikuttavat paitsi matkailijan persoona ja
sen hetkiset matkailijan käytössä olevat resurssit, myös tarjolla oleva tieto
ja sen laatu. Päätöksentekoa käynnistellessä useimmilla on mielessään muutamia
vaihtoehtoja seuraavaksi matkakohteeksi, joista vaihe vaiheelta eliminoidaan
vaihtoehtoja tiedon karttuessa, kunnes päädytään varaamaan matka. Kohde voi
kuitenkin olla myös täysin eri kuin mitä alkuvaiheessa edes ajateltiin.
Matkailukohteet ja markkinoijat yrittävät parhaansa mukaan
vaikuttaa matkailijoihin eri matkakohteen päätöksentekovaiheissa. On kuitenkin
epäselvää, missä markkinointikanavissa ja missä päätöksenteon vaiheissa
matkakohde voi parhaiten vaikuttaa potentiaalisen matkailijan
päätöksentekoprosessiin. Matkailijoiden tiedonetsintäprosessin ja
matkailumarkkinoinnin välinen vuorovaikutus onkin erittäin monimutkainen
prosessi.
Kesällä 2016 tutkimme Saimaa Destination – Visit Savonlinna
2020 -hankkeessa matkailijoiden päätöksentekoprosessia haastattelemalla 57 kansainvälistä
matkailijaa Savonlinnan seudulla. Tulokset osoittavat, että matkailijat
hyödyntävät internetiä laajasti varsinkin vertaillessaan muutamia potentiaalisia
matkakohteita ja etsiessään lisää tietoa matkakohteista. Erityisesti
hakukoneita ja muutamia sosiaalisen median alustoja (TripAdvisor, Booking.com)
käytetään tiedon etsintään paljon. Alkusysäys matkakohteen harkinnalle tulee
kuitenkin useimmiten suosittelujen kautta. Useimmat harkitsevat matkakohteita,
joista ovat kuulleet hyvää tuttaviltaan. Tutkimus paljasti myös, että
perinteisillä matkaopaskirjoilla on edelleen suuri merkitys, etenkin sen
jälkeen, kun päätös matkustaa Suomeen on syntynyt.
Kansainvälisten matkailijoiden matkakohteena onkin
ensisijaisesti Suomi ja vasta sitten pienemmät matkakohteet Suomen sisällä. Savonlinnaan
päädytään useimmiten opaskirjojen, VisitFinlandin ja tuttavien suositusten
ansiosta. Laadukas, ajan tasalla oleva ja helposti löydettävä tieto tekee
matkustuspäätöksen helpommaksi matkailijalle ja luo varmuuden matkan
kannattavuudesta. Vastaavasti huonot verkkosivut, tiedon vähyys tai heikko
löydettävyys saa matkailijan helposti harkitsemaan muita matkakohteita.
Tulosten valossa suomalaisten matkakohteiden kannattaa panostaa
erityisesti laadukkaisiin verkkosivuihin, hakukonenäkyvyyteen sekä yhteistyöhön
VisitFinlandin kanssa. Internetin rinnalla on muistettava myös opaskirjojen
merkitys osana matkustuspäätöksentekoa. Laadukkaiden palveluiden merkitystä ei
kuitenkaan voi korostaa liikaa. Niillä taataan positiivisen sanan kiiriminen
sekä perinteisen että sähköisen puskaradion välityksellä - seikka, joka
vaikuttaa useimpien matkailijoiden päätöksentekoprosessin liikkeellepanevana
tekijänä.
Lue koko raportti: Kansainvälisten matkailijoidenmatkakohteen valinta
Kommentit
Lähetä kommentti