Asiakaslähtöisyys ja matkailuliiketoiminta
Koska matkailussa on kyse
palvelusta ja ihmisistä, tulisi matkailutuotteen olla aina asiakaslähtöinen,
mikä tarkoittaa sitä, että yritys tuntee asiakkaidensa toiveet ja tarpeet.
Asiakaslähtöinen yritys pyrkii muokkaamaan palveluitaan ja tarjontaansa
asiakkaille sopiviksi, kun taas tuotelähtöinen yritys pyrkii optimoimaan
tuotteensa tai palvelunsa tuotantoprosessin ja jakelun. Menestykseen tarvitaan
kuitenkin kumpaakin lähestymistapaa. Mikäli matkailuyritys ei toimi asiakaslähtöisesti,
on sen hyvin vaikea mahdollistaa asiakkaalle ikimuistoisia matkailukokemuksia.
Esimerkiksi Grissemann ym. (2013) pitävät asiakasorientoituneen yrityksen tunnusmerkkeinä
seuraavia asioita:
· Liiketoiminnan päämääränä on asiakastyytyväisyys
· Yritys seuraa ja arvioi aktiivisesti, kuinka se
palvelee asiakkaitaan ja vastaa heidän tarpeisiinsa
· Yrityksen kilpailuetu pohjautuu asiakkaiden
tarpeiden ymmärtämiselle
· Asiakasarvon lisääminen määrittää, minkälainen
on yrityksen liiketoimintastrategia.
Tuotelähtöinen vai asiakaslähtöinen liiketoiminta- ja markkinointistrategia?
Taulukot 1 ja 2 esittelevät
Tuotelähtöisen markkinointistrategian työkalun ja Asiakaslähtöisen
markkinointistrategian työkalun. Tuotelähtöinen markkinointistrategia lähtee
liikkeelle yrityksen jokaisesta tuotteesta tai palvelusta ja markkinoiden
miettimisestä näiden kannalta. Asiakaslähtöinen strategia taas lähtee
liikkeelle asiakassegmenteistä ja yrityksen mahdollisuuksista tuottaa
asiakasarvoa eri segmenteille. Tuotelähtöinenkin yritys voi palvella asiakkaita
erinomaisesti ja ymmärtää asiakkaiden tarpeita ja toiveita. Asiakaslähtöinen
yritys kuitenkin pyrkii kehittämään ja rakentamaan pitkäaikaisia asiakassuhteita,
eikä ensisijaisesti tuotteita ja palveluita, sillä asiakkaan tarpeisiin
suunnitellut ja erilaistetut tuotteet ja palvelut ovat vain väline kannattavien,
pitkäaikaisten asiakassuhteiden rakentamiselle.
Yritykset voivat käyttää taulukoissa
1 ja 2 esitettyjä työkaluja jäsentääkseen markkinointia joko tuote- tai
segmenttikohtaisesti. Työkalut perustuvat perinteisiin segmentointimenetelmiin
(Pesonen, 2013), AIDA (Attention, Interest, Desire, Action)-malliin, Business
Model Canvakseen (https://strategyzer.com/canvas/business-model-canvas)
ja/tai digitaalisen markkinoinnin kirjallisuuteen (Beckendorff, Sheldon &
Fesenmaier, 2014).
Tuotelähtöisessä työkalussa
yritys listaa taulukkoon kaikki yrityksen tarjoamat matkailutuotteet ja
palvelut, aloittaen liikevaihdollisesti tärkeimmistä ja siirtyen vähiten
tärkeisiin. Jokaisen palvelun ja tuotteen kohdalla tulisi miettiä sen
kohderyhmä tai kohderyhmät, ja miten yrityksen viestintä ja markkinointi
auttavat asiakasta tuotteen löytämisessä, tiedon etsinnässä, kiinnostuksen
kasvattamisessa ja ostamisessa. Lisäksi
tulisi vielä pohtia, miten tätä markkinoinnin prosessia ja sen tuloksia mitataan.
Asiakaslähtöisessä työkalussa puolestaan mietitään kutakin asiakassegmenttiä,
ja suunnitellaan sille ainutlaatuisen elämyksen prosessi. Näihin taulukoihin
voi vielä eri värillä koodata yrityksen eniten tai vähiten liikevaihtoa tai
voittoa tuovat tuotteet ja palvelut, tai vastaavasti ennusteet tulevaisuudessa
voimakkaimmin kasvavista tai supistuvista tuotteista tai palveluista.
Asiakassegmentti voi olla
hyvinkin tarkkaan rajattu. Esimerkkejä Saimaan alueen kansainvälisistä
asiakassegmenteistä löytyy Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitoksen julkaisuista,
joissa on hyvinkin yksityiskohtaista
tietoa eri markkina-alueiden segmenteistä, joita ovat esim. Saksassa nuoret ja
aktiiviset elämysten etsijät, itsenäiset luontomatkailijat, keski-ikäiset ja
vanhemmat kulttuurifanit sekä luontoa ihailevat luovat laiskottelijat (http://uefmot.blogspot.fi/2016/10/kansainvaliset-matkailijat-suomessa.html)
(Pasanen & Pesonen, 2016a; 2016b; 2016c; 2016d). Näissä raporteissa
esitettyjä Saksan, Venäjän, Kiinan ja Japanin asiakassegmenttejä voidaan
käyttää lähtökohtana asiakaslähtöisessä markkinointistrategiassa. Tällöin
markkinointi ja palvelut keskittyvät asiakkaan kokemukseen ja asiakasarvon
luomiseen, ei pelkästään tuotteeseen tai palveluun. Näin toimimalla yrityksille
avautuu mahdollisuuksia uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen sen
kannalta, miten ne pystyvät luomaan arvoa eri asiakasryhmille. Usein elämyksen mahdollistaminen
vaatii yhteistyötä yritysten välillä, sillä yksi yritys ei välttämättä pysty
tarjoamaan kaikki asiakaselämyksen syntymiseen tarvittavia tuotteita ja
palveluita.
Työkalujen muokattavat ja
käytettävät version löytyvät osoitteesta https://goo.gl/yDCPz3
Taulukko 1. Tuotelähtöinen markkinointistrategia
Tuote / palvelu
|
Kohderyhmä
|
Miksi kohderyhmän jäsenten
pitäisi ostaa tuote/ palvelu?
|
Mistä kohderyhmän jäsenet
saavat ensimmäisen kerran tiedon tuotteesta?
|
Mistä kohderyhmän jäsenet
inspiroituvat ja kiinnostuvat tuotteesta?
|
Mistä kohderyhmän jäsenet
löytävät tietoa ja suositteluja ostopäätöksen tueksi?
|
Mistä tuotteen tai palvelun voi
ostaa /tilata/ varata?
|
Kuinka asiakkaat kannustetaan
antamaan palautetta ja suosittelemaan tuotetta?
|
Kuinka asiakkaiden kanssa
muodostetaan asiakassuhde/ saadaan heidät palaamaan?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Taulukko 2. Asiakaslähtöinen markkinointistrategia
Asiakassegmentti
|
Minkälaista arvoa segmentit
asiakkaat hakevat? Mitä tarpeita segmentin jäsenillä on? Mikä heitä motivoi
matkustamaan? Mihin segmentin jäsenet suhtautuvat intohimoisesti?
|
Millaista arvoa yritys pystyy
tälle segmentille tuottamaan?
|
Millaisia kumppanuuksia/ muita
palveluita/ tuotteita yritys tarvitsee pystyäkseen tuottamaan segmentille
arvoa?
|
Mitä kanavia käyttäen tälle
segmentille viestitään yrityksen tuottamasta arvosta? (AIDA)
|
Kuinka muodostetaan ja
ylläpidetään asiakassuhteita segmentin kanssa? Miten asiakassuhteita
kehitetään?
|
Millä mittareilla strategian
onnistumista asiakassegmentissä seurataan?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tämä teksti on osa Savonlinna Destination -hankkeessa julkaistua "Matkakohteen ja matkailuyritysten digitaalisen markkinoinnin strategia, johtaminen ja mittaaminen" raporttia, joka on saatavilla muiden hankkeen julkaisujen kanssa osoitteesta http://uefmot.blogspot.fi/2017/05/matkailututkimuksesta-tietoa.html
Kuva Savonlinna Travel
Tämä olikin mielenkiintoinen postaus. Itse olen miettinyt tuotekehityspalvelua, sillä tällä hetkellä tuntuu, ettei nykyinen tuote saavuta tiettyjä kohderyhmiä, jotka ovat meidän tavoitteena. Kovasti on selvitettävää. Aloittelijoitahan tässä vasta ollaan, joten oppia ikä kaikki. Kiitos tästä kirjoituksesta!
VastaaPoista