Matkailun digitalisaatio: pieniä ja isoja askeleita asiakaskokemuksen kehittämiseksi

Kirjoittanut Juho Pesonen (juho.pesonen@uef.fihttps://twitter.com/eppujhttps://www.linkedin.com/in/juhopesonen/)

Digitalisaatiohan puhuttaa nykyään meitä kaikkia. Se on täynnä uhkia, mutta myös mahdollisuuksia. Flowhousen tekemässä ja Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisemassa raportissa painotettiin kuutta osa-aluetta matkailumarkkinoinnin ja -myynnin digitalisaation kehittämiseksi: asiakaskokemuksen koordinaatio, perusasiat kuntoon, osaamisen kehittäminen, sisältö- ja suosittelumarkkinointi, analytiikka ja asiakastieto sekä yksilöllinen asiakasdialogi. Nämä asiat eivät itsestään kehity, vaan niitä täytyy kehittää. 

Törmäyttämässä matkailua ja teknologiaa

Tämän takia matkailualan opetus- ja tutkimuskeskus järjesti yhdessä ToolBox Travelin kanssa Matka2017 messujen yhteydessä matkailuteknologian minimessut, joissa matkailuyritykset ja matkakohteet pääsivät tutustumaan lähes 20 suomalaiseen matkailun digitalisaatiopalveluita toimittavaan yritykseen. Matkailuala ei voi digitalisoitua itsestään vaan se vaatii investointeja ja panostamista asiakaskokemuksen kehittämiseen. Nämä yritykset tarjoavat korkealuokkaisia palveluita, jotka mahdollistavat aiempaa parempia ja täysin uudentyyppisiä asiakaskokemuksia.

Matkailun digitalisaatio kiinnosti monia
Alamme olla siinä pisteessä, että digitalisaatiota rajoittaa lähinnä mielikuvitus. Tekniikka mahdollistaa jo lähestulkoon kaiken, mitä pystymme kuvittelemaan. Esimerkiksi Tietotalon Liki-järjestelmä tarjoaa mahtavan potentiaalin muokata matkailijan asiakaskokemusta matkakohteessa mobiilipaikannuspalveluilla.

Kristian Fahler ja 360visualizer
Digitalisaatio voi olla myös pienten, yksinkertaisten juttujen tekemistä täysin uudella tavalla. Hyvänä esimerkkinä tästä on 360Visualizer -palvelu. Ihmiset kaipaavat visuaalisuutta päätöksenteon tueksi ja tämän palvelun avulla on helppoa ja näyttävää esitellä esimerkiksi majoitusyrityksen kokoustiloja ja huoneita.

360teekki ja virtuaalitodellisuus

360teekki viritteli minimessuille viimeisen päälle virtuaalielämyksiin tarvittavat pelit ja vehkeet. Huippuvälineillä virtuaalitodellisuus on aivan omaa luokkaansa ja eroaa aika paljon esimerkiksi älypuhelimeen perustuvista virtuaalitodellisuuslaitteista.

Minimessut olivat kaikin puolin onnistuneet ja mielenkiintoisia juttuja ja yrityksiä oli paikalla niin paljon, että aika jopa loppui kesken. Ehdin tutustua näihin yrityksiin aika hyvin (valitettavasti en ihan kaikkiin!). Mielenkiintoista oli, että yritykset lähettivät omat esittelytekstinsä etukäteen, mutta joidenkin tekstien perusteella voi olla todella vaikea tajuta, mitä yritys nyt ihan oikeasti tekee. Yritin sitten keskustelujen ja omien havaintojen perusteella kirjoittaa yhden tai kahden virkkeen tiivistelmät heidän palveluistaan:

Lingo Languages: Tähtäimessä kansainväliset markkinat, mutta tarvitset käännöspalveluita? Oman pilvipalvelun tukemana käännökset yli 20 kielelle.

Flowhouse ja #matkailu100


FlowHouse: Matkailun digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoita sanan varsinaisessa merkityksessä.
 
Retkipaikka: Sisältömarkkinoinnin asiantuntijoita ja luontomatkailuyritysten oma kauppapaikka. Luontomatkailun asialla.

Starcut: Tarvitsetko mobiilisovellusta tai onko sinulla idea uudenlaiselle sovellukselle? Kaikki mitä tarvitset liittyen mobiilisovelluksiin löytyy täältä.

Valu: Kokonaisvaltaisesti digitalisaatiopalveluita yhdestä paikasta. Koko internet-markkinoinnin skaala käytettävissäsi.

Liki by Tietotalo: Muokkaa asiakaskokemuksen uusiksi mobiilipaikannuspalveluilla.

App Studios Finland: Esittelivät äärimmäisen kätevää Catcher-palvelua, joka helpottaa kontaktien keräämistä esimerkiksi messuilla. Jos minulla olisi oma osasto esimerkiksi Matkamessuilla, harkitsisin vakavasti Catcherin ottamista käyttöön.

Druid ja ketterä ohjelmistokehitys

Druid: Isot projektit ovat Druidin heiniä. Ketterän ohjelmistokehityksen avulla lähestulkoon mikä vain on mahdollista.

Exove: Auttaa yrityksiä ottamaan virtuaalitodellisuuden osaksi liiketoimintaa.

24hExperience: Uusi elämyssovellus, jonka avulla pystytään tarjoamaan elämyksiä niin matkailijoille kuin paikallisillekin.

Iwa labs: Verkkosivut ja mobiilisovellukset ja kaikki mitä niihin liittyen tarvitset.

360teekki: Nimikin sen jo kertoo, 360 asteen videotuotantoa, virtuaalitodellisuustuotantoa ja näiden sisältöjen hyödyntämistä liiketoiminnassa.

Kilroy Media: 360 asteen median virtuaalitodellisuutuotantoa. 

TripAdvisor: Itsestäänselvyys jokaiselle matkailuyritykselle ja matkakohteelle.

NordicExplorer: Uusi digitaalinen markkinointikanava Aasiaan.

TAZ Action Group / 360Visualizer: Vie matkailuyrityksen tilojen esittelyn nykyaikaan.


Kommentit