Kirjoittanut Ulla Ritola-Pesonen
Intesiivistä kontaktiopetusta verkkokurssilla
”MAVY:n vahvimpia laatutekijöitä ovat opiskelijakeskeisyys ja nopea reagointi tarpeisiin. Opetus ottaa huomioon sen, että opiskelijat tulevat eri koulutusohjelmista ja yliopistoista.” Näin kirjasivat auditoijat Itä-Suomen yliopiston sisäisessä auditointiraportissa, joka valmistui juhannuksen alla. MAVY:n pioneeriaikoina (vuodesta 1995) opetusta annettiin pääasiassa kontaktiopetuksena, mutta vuosien mittaan, tekniikan kehittyessä, opintojaksot ovat siirtyneet lähes kokonaan verkkoon. Kontaktiopetus on pitänyt kuitenkin puolensa. Auditointiprosessissa esimerkkinä oli aineopintojen valinnainen opintojakso Planning, Branding and Designing a Tourism Destination (6 ECTS), jonka intensiivijakso pidettiin Kolilla 11–13.5.16. Opintojakson sisällöstä, tavoitteista ja opetuksesta vastasivat maisema-arkkitehdit Tiina Merikoski ja Matleena Muhonen sekä KTL Malla Paajanen, kaikki alun perin Aalto-yliopistosta. Jakson ensimmäinen toteutus olikin MAVY:n ja Aalto-yliopiston yhteinen pilotti. Intensiivi on pidetty Kolilla jo neljä kertaa keväällä, tänä vuonna kesän kynnyksellä.
”MAVY:n vahvimpia laatutekijöitä ovat opiskelijakeskeisyys ja nopea reagointi tarpeisiin. Opetus ottaa huomioon sen, että opiskelijat tulevat eri koulutusohjelmista ja yliopistoista.” Näin kirjasivat auditoijat Itä-Suomen yliopiston sisäisessä auditointiraportissa, joka valmistui juhannuksen alla. MAVY:n pioneeriaikoina (vuodesta 1995) opetusta annettiin pääasiassa kontaktiopetuksena, mutta vuosien mittaan, tekniikan kehittyessä, opintojaksot ovat siirtyneet lähes kokonaan verkkoon. Kontaktiopetus on pitänyt kuitenkin puolensa. Auditointiprosessissa esimerkkinä oli aineopintojen valinnainen opintojakso Planning, Branding and Designing a Tourism Destination (6 ECTS), jonka intensiivijakso pidettiin Kolilla 11–13.5.16. Opintojakson sisällöstä, tavoitteista ja opetuksesta vastasivat maisema-arkkitehdit Tiina Merikoski ja Matleena Muhonen sekä KTL Malla Paajanen, kaikki alun perin Aalto-yliopistosta. Jakson ensimmäinen toteutus olikin MAVY:n ja Aalto-yliopiston yhteinen pilotti. Intensiivi on pidetty Kolilla jo neljä kertaa keväällä, tänä vuonna kesän kynnyksellä.
Jakson opiskelu käynnistyi Moodlekurssilla,
jossa kuukauden ajan ennen intensiiviä opiskelijat perehtyivät jakson sisältöön
ja teoreettiseen aineistoon, muodostivat ryhmät ja alkoivat työstää oman
ryhmänsä teemaa. ”Vierailevina opiskelijoina” oli neljä Itä-Suomen yliopiston
kansainvälistä opiskelijaa. Kansainvälinen opettaja on professori Anna
Dłużewska Puolasta. Ryhmä kokoontui Joensuussa keskiviikkona 11.5. puolelta
päivin. Osalla opiskelijoista oli jo pitkä matka takanaan
(Oulu-Helsinki-Joensuu), ja opintopäivä oli vasta alussa. (Linkki PBD jaksonsisältö ja aikataulu, pdf). Intensiivijakson pituus, tai paremminkin sen
lyhyys, asettaa paljon haasteita sen monille tavoitteille; Learning by doing,
teorian soveltaminen käytäntöön, yrittäjien kuuleminen, sidosryhmäverkoston hahmottaminen,
tiedon jakaminen ja yhdessä oppiminen kansainvälisessä ryhmässä. Päivistä tulee
pitkiä ja työskentely vaatii jokaisen kokoaikaista läsnäoloa ja osallistumista.
Intensiivijakso, itse asiassa opintojakso kokonaisuudessaan, on kuin sipuli,
jossa on monta kerrosta, kukin tavoite omanaan.
Intensiivijakson jälkeen työskentely jatkui
Moodlekurssilla. Jokainen ryhmä työsti osan Kolin matkailualueen suunnitelmaan
”Koli Tourism Master Plan” yhteisin sovituin reunaehdoin. Kun kaikki tehtävät
oli tallennettu ja opintojakson opiskelu päättyi, opiskelijat antoivat
Moodlekurssilla palautteen (reflections), kukin omansa. Koska opiskelijat
panostavat opiskeluunsa, he myös antavat rehellistä ja pohdiskelevaa palautetta
koko oppimisprosessista. Tälläkin kertaa opetuksessa ja opiskelussa päästiin
hyvin maaliin; sipuli pysyi kasassa. Opiskelijat kuvaavat oppimaansa
jäsentyneesti, opetuksen ja järjestelyjen antia ja puutteita osataan jäsentää
ja antaa ehdotuksia muutoksiin. Palautteen lukeminen on jännittävää; aina tulee
esille asioita, joita seuraavan opintojakson ja intensiivin suunnittelussa on
syytä jälleen kerran miettiä ja tarkistaa yhdessä opettajien, ja mikäli vaan
mahdollista, myös jaksolle osallistuvien opiskelijoiden kanssa.
Matkailuopetuksen arviointi
Matkailupalvelu syntyy sitä mukaa, kun se koetaan. Matkailualan yliopisto-opetuksessa matkailukohde oppimisympäristönä on tärkeä. Opettajat ja opiskelijat kohtaavat yrityksessä ja matkakohteessa, matkailun ytimessä. Teoreettisen pohdinnan rinnalle saadaan opiskelijan ja opettajan oman asiakaskokemuksen lisäksi opiskelijaryhmän, yrittäjien ja sidosryhmien näkökulmia ja myös itse ympäristö, maisema ja paikallinen omaleimaisuus.
Arviointiraportin mukaan intensiivijaksot
tulisi kuvata ja dokumentoida tarkemmin. Nykysin yliopistoissa pyritään
kustannusten säästämiseksi ja jakamiseksi laboratorioiden yhteiskäyttöön
yritysten kanssa. Ehkä hyvä idea olisi mieltää MAVY:n intensiivijaksot
laboratorioiksi, joita korvaamaan intensiivit tavallaan ajateltiin alun
perinkin. Laboratoriojaksojen ”käsikirjaan” olisi luontevaa määritellä roolit
ja selkeät työohjeet, mutta kuitenkin sopivasti kunkin opintojakson
tavoitteisiin muunneltavalla tavalla.
MAVY ja sen järjestämä opetus
Matkailualan verkostoyliopiston opintotoimisto
sijaitsee Itä-Suomen yliopiston Savonlinnan kampuksella, matkailualan opetus-
ja tutkimuslaitoksessa. MAVY:n hallinto noudattaa Itä-Suomen yliopiston
hallintokäytäntöjä. Opetus on kunkin yliopiston omaa opetusta, mutta
toteutuksen käytännöt hoidetaan Savonlinnassa yhteisin resurssein. MAVY:n
toimintaa ohjaa johtoryhmä, joka hyväksyy myös MAVY:n laatukäsikirjan. MAVY:n
johtaja, matkailualan opetus- ja tutkimuslaitoksen johtaja, vastaa laatutyöstä
ja raportoinnista Itä-Suomen yliopistolle ja johtoryhmän kautta
jäsenyliopistoille. MAVY:n laadunseuranta noudattaa Itä-Suomen yliopiston
laatujärjestelmää. Koska MAVY:n opintotoimisto on osa matkailualan opetus- ja
tutkimuslaitosta ja laitos taas on osa yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden
tiedekuntaa, myös laatutyö noudattaa samaa rakennetta. Toiminnan ja tulosten
laatua varmistavia menettelyitä ovat muun muassa laatukäsikirjat, auditoinnit
sekä palautejärjestelmät, joiden avulla yliopisto saa tietoa toimintansa laadusta
ja sen kehittämistarpeista.
Matkailualan kestävä kehitys on Suomenkin
kansantalouden kannalta merkittävä asia, joka ei hoidu ilman tasokasta ja
monipuolista opetusta ja tutkimusta. MAVY on tarjonnut mahdollisuuden opiskella
yliopistoissa matkailualan teoriaa ja käytäntöä joustavasti sivuaineena ja
suuntautua eri pääaineen näkökulmasta matkailualan tehtäviin. Yritykset ja
matkakohteet oppimisympäristöinä pitävät pintansa varmasti tulevaisuudessakin,
kun toimintamalli on selkeä, kustannukset ja tulokset seurattavissa ja koko
ajan myös jotakin uutta vireillä ja kokeilussa. Auditointi oli MAVY:n ja
Savonlinnan kampuksen muutoskevään haasteissa oiva tapa tarkastella hieman
etäämmältä nykytilaa ja tavoitteitta sekä suunnata kohti tulevaisuutta.
Hienoa työtä olette tehneet Suomen matkailukoulutuksen saralla! Moni meistä alalla töissä oleva on saanut kaipaamamme akateemisen "brush up":n ja mahdollisuuden suorittaa koko tutkinnonkin MAVY:n kautta. Toivottavasti toiminta saa jatkua ja kehittyä!!!
VastaaPoistaKiitoksia palautteesta, menee varmasti perille :) Niin täälläkin kovasti toivotaan ja suunnitellaan jatkoa, että tulevaisuudessakin olisi vastaavaa koulutusta tarjolla.
Poista