Saimaan alueen matkailun kansainvälistyminen edellyttää vahvaa yhteistyötä, yhteisiä visioita, tahtotilaa, strategiaa ja markkinointia
Kirjoittanut Katja Pasanen
Järvi-Suomen ja Saimaan alueiden markkinoinnissa
kansainvälisille asiakkaille on vielä paljon tehtävää, mikä myös merkitsee
suurta matkailupotentiaalia alueella. Helmikuussa 2016 alueen matkailutoimijat
kerääntyivätkin asiantuntijoiden johdolla pohtimaan, miten tämän
matkailupotentiaalin saisi realisoitua.
Itävaltalainen matkailumarkkinoinnin
asiantuntija Martin Schobert painotti puheenvuorossaan kokemusten ja elämysten
merkitystä kansainvälisessä markkinoinnissa. Kansainvälisen
matkailumarkkinoinnin keskiössä tulevaisuudessa ovat digitaalisuus, paikalliset
ihmiset, monikulttuuriset tuotteet, sanaton tarinankerronta, siirtyminen
varsinaisista markkinointitoimenpiteistä suhteiden hallintaan ja elämyksiin
sekä siirtyminen elämyksistä sisältömarkkinointiin. Tulevaisuudessa matkailijat
hoitavat entistä enemmän markkinoinnin yritysten puolesta jakamalla hyviä
kokemuksiaan sosiaalisessa mediassa. Palveluissa ja tuotteissa tuleekin pyrkiä
taianomaisiin hetkiin ja elämyksiin, jotka saavat ihmiset viihtymään ja
kokemaan olonsa kotoisaksi myös maailmalla. Matkailijoita kiinnostavat
ensiluokkaiset elämykset, tarinat ja paikallinen arki: ihmiset haluavat
kokeilla erilaisia aktiviteetteja sekä nähdä ja kokea, kuinka paikalliset
ihmiset oikeasti elävät. Paikallista elämäntapaa, erityisesti paikallista
ruokaa, sekä matkailukohteen elämyksiä tulisi esittää myös alueen
markkinointimateriaaleissa etenkin kuvin ja videoin. Schobert painotti myös
digitaalisuuden ja sähköisen markkinoinnin merkitystä nykyisessä
matkailumarkkinoinnin maailmassa: jos et ole kunnolla verkossa et ole olemassa.
Myös VisitFinlandin tuore pääjohtaja jakoi
näkemyksiään Suomen kansainvälisen matkailumarkkinoinnin suuntaviivoista.
VisitFinland tähtää Suomen matkailuviennin tuplaamiseen lähitulevaisuudessa. Jotta
tässä onnistutaan, tarvitaan vahvaa alueiden ja VisitFinlandin välistä
yhteistyötä. Tämän lisäksi Suomen on muun muassa pidettävä hyvää huolta sen
vahvoista vetovoimatekijöistä, kuten luonnosta ja ympäristöstä, hyödynnettävä
markkinoinnissa paremmin Suomen tunnetuin henkilöhahmo, joulupukki, sekä
otettava tehokkaasti haltuun yksi vahvimmin nousemassa olevista megatrendeistä,
ruokamatkailu.
Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitoksen
tutkija Katja Pasanen puolestaan nosti foorumissa esiin Saimaan alueen eri
pääkohderyhmien, Saksan, Venäjän, Kiinan ja Japanin, matkailijoiden
kulttuuristen piirteiden merkityksen matkailumarkkinoinnissa. Kaikille
markkinoille ei voida tarjota samoja tuotteita eikä pelkillä suorilla
käännöksillä vaan sekä palveluissa ja tuotteissa että markkinointimateriaalissa
on huomioitava aidosti kohderyhmien yhteiskunnan ja kulttuurin asettamat
matkailukäyttäytymisen piirteet. Esimerkiksi Kiinaan soveltuvat sähköiset
markkinointikanavat eroavat täysin vaikkapa Saksaan suunnatuista sivuista ja
markkinointikanavista. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että jokaisen
matkailuyrityksen tulisi ottaa itse haltuun kaikki markkinointikanavat vaan
kansainvälinen markkinointi vaatii ehdottomasti laajempaa yhteistyötä,
erityisesti Aasian osalta.
Matkailufoorumissa saatiin aikaan
yhteisymmärrys Itä-Suomen järvialueen yhteistyön tarpeesta matkailun
kansainvälistymisen suhteen. Itä-Suomi on nostettava omana vetovoimaisena
alueenaan pääkaupunkiseudun ja Lapin rinnalle Suomen matkailumarkkinoinnissa.
Alueen yhteisiä tavoitteita ja toimenpiteitä aletaan työstää tänä keväänä.
Lakeland – Saimaa matkailufoorumi Rantasalmen
Hotel & Spa Resort Järvisydämessä kokosi Itä-Suomen matkailualan toimijat helmikuun
alussa kahdeksi päiväksi pohtimaan markkinointikeinoja ja strategioita, joilla
Järvi-Suomelle ja Saimaan alueelle saataisiin kansainvälistä nostetta. Paikalla
oli matkailualan yrittäjiä, kehittäjiä, maakuntajohtajia sekä elinkeinoelämän
johtajia Etelä-Savosta, Etelä-Karjalasta, Pohjois-Savosta ja Pohjois-Karjalasta.
Kommentit
Lähetä kommentti