Kirjoittanut Juho Pesonen
Maaseutumatkailuyritysten tulisi ottaa
aktiviteetit keskeiseen osaan kohdistaessaan markkinointia asiakkailleen.
Äskettäin Journal of Travel & Tourism Marketingissa julkaistun tutkimukseni
mukaan aktiviteetteja hyödyntämällä pystytään kohdistamaan markkinointi
kaikkein tehokkaimmin maaseutumatkailijoille. Tämä artikkeli (
Targeting Rural Tourists in the Internet: Comparing Travel Motivation and Activity-Based Segments) on täysin ilmaiseksi ladattavissa 50 ensimmäiselle osoitteessa http://www.tandfonline.com/eprint/euJTW2745VtpwEjba56M/full.
Targeting Rural Tourists in the Internet: Comparing Travel Motivation and Activity-Based Segments) on täysin ilmaiseksi ladattavissa 50 ensimmäiselle osoitteessa http://www.tandfonline.com/eprint/euJTW2745VtpwEjba56M/full.
Artikkelissa vertaillaan motivaatioihin
perustuvan segmentoinnin ja aktiviteetteihin perustuvan segmentoinnin
erottelukykyjä. Kvantitatiivinen aineisto kerättiin kesällä 2011 kolmella
suomalaisella maaseutumatkailusivustolla. Tuloksien perusteella
aktiviteetteihin perustuva segmentointi tuottaa lähes aina enemmän toisistaan
erottuvia segmentointiratkaisuja kuin motivaatioihin perustuva segmentointi.
Tämä tulee ilmi etenkin vertailtaessa internetin ja erilaisten
internet-kanavien kuten sosiaalisen median käyttöä.
Tämä artikkeli lisää ymmärrystä erilaisten
segmentointimenetelmien toimivuudesta Internet-markkinoinnin aikakaudella sekä
on yksi erittäin harvinaislaatuisista tutkimuksista, joissa vertaillaan erilaisten
segmentointiperustojen käyttöä. Maaseutumatkailuyrittäjille taas tutkimus
tuottaa lisätietoa siitä, minkälaisia aktiviteetti- ja motivaatiosegmentteja
suomalaisten maaseutumatkailijoiden keskuudesta löytyy ja miten he käyttävät
Internettiä. Markkinointiviestinnässä sosiaalisessa mediassa kannattaa hyödyntää siis aktiviteetteja koska ne konkreettisesti esittelevät, mitä maaseudulla voi tehdä ja vetoavat spesifeihin asiakasryhmiin.
Kommentit
Lähetä kommentti