Kirjoittanut Jenni Mikkonen
Tutkimuksessa todettiin alueelta puuttuvan riittävän selkeä kokonaiskuva alueen tapahtumatarjonnasta. Tietoa tapahtumista oli löydettävissä hajanaisesti ja alueen profiloituminen runsaalla tapahtumatarjonnalla näkyi lähinnä seudun matkailustrategioissa. Niin tapahtumajärjestäjät kuin matkailuorganisaatioiden edustajatkin peräänkuuluttivat yhteistyön lisäämistä eri toimijoiden kesken. Esimerkiksi tapahtumien ympärille voisi paketoida erilaisia tuote- ja palvelukokonaisuuksia yhteistyössä alueen yrittäjien kanssa. Myös idea-asteella oleva Saimaa Festivals, tapahtumien yhteistyöverkosto, sai innostuneen vastaanoton tapahtumajärjestäjien keskuudessa. Lisäksi sosiaalisen median tuomat mahdollisuudet ovat toistaiseksi alihyödynnetty voimavara tapahtumissa. Yksi tapa osallistaa paikallisia ja matkailijoita sisällöntuottajiksi oli Saimaa Moments -kuvakilpailu, jossa kuka tahansa voi jakaa eri sosiaalisen median kanavissa omia hetkiänsä ja kokemuksiaan Saimaalla. Tapahtumien näkymien otoksissa oli kuitenkin lähes olematonta.
Tapahtumien rooleja matkakohteen imagon tai brändin
rakentamisessa on Suomessa tutkittu melko vähän ja ulkomaiset tutkimuksetkin
keskittyvät pääasiassa megatapahtumiin, kuten suuriin urheilutapahtumiin.
Joulukuussa 2014 päättynyt Tapahtumat matkailualueen imagon rakentajina
-hankkeessa raapaistiin pintaa eteläsavolaisten kulttuuri- ja vapaa-ajan
tapahtumien merkityksestä alueen brändiin sekä selvitettiin osallistumismenetelmiä
ja -tapoja, joilla tapahtumatoimijat voisivat osallistua entistä tehokkaammin
brändityöhön. Haastattelujen ja taustatutkimusten perusteella tapahtumissa
havaittiin suuri ja toistaiseksi vähän hyödynnetty potentiaali matkailubrändin
kehittämisen kannalta.
Usein ajatellaan, että pienillä
paikallistapahtumilla ei ole juurikaan merkitystä alueen matkailun kehittämisen
kannalta, sillä ne yksistään eivät juurikaan riitä houkuttelemaan matkailijoita
ja tuomaan rahaa alueelle. Kuitenkin pienilläkin tapahtumilla on merkitystä
monelta kannalta. Tutkimuksessa havaittiin, että pienet tapahtumat tukevat ja
muokkaavat alueen imagoa ja brändiä, ja luovat sisältöä brändille. Lisäksi
pienet tapahtuvat luovat elämyksiä (ulkomaalaiselle) matkailijalle ja ovat
paikkoja, joissa pääsee tutustumaan paikalliseen elämäntapaan ja tapaamaan
paikallisia ihmisiä. Monen mielestä tapahtumien muodostama kokonaisuus,
tapahtumaportfolio, toimii matkailijalle houkuttimena, vaikka matkailija ei
tapahtumiin osallistuisikaan. Kysehän on ensisijaisesti mielikuvista, jotka
alueesta muodostuu. Kun paikkakunnalla on riittävä määrä pienempiä tapahtumia,
tasokkaita ja muista erottuvia, korvaa niiden muodostama vetovoimainen
kokonaisuus isoja massatapahtumia.
Paikallisten asukkaiden merkitys matkakohteen brändille
on korostunut useissa tutkimuksissa. Myös haastateltavien mukaan matkailijoiden viihtymisen kannalta
paikallisväestöllä ja sillä, miten paikallinen kauppias tai vastaantulija ottaa
matkailijan vastaan, on suuri merkitys. Yleisesti aluettamme on pidetty hyvin
vieraanvaraisena. Hyvänä esimerkkinä
Savonlinnan seudulla pidettiin myös Anna mie autan -kampanjaa, jossa
paikalliset asukkaat toimivat turistioppaina kaupungilla. Miksei samantyyppinen
voisi toimia myös tapahtumissa?
Kuva Sulkavan souduista: MOT |
Tutkimuksessa todettiin alueelta puuttuvan riittävän selkeä kokonaiskuva alueen tapahtumatarjonnasta. Tietoa tapahtumista oli löydettävissä hajanaisesti ja alueen profiloituminen runsaalla tapahtumatarjonnalla näkyi lähinnä seudun matkailustrategioissa. Niin tapahtumajärjestäjät kuin matkailuorganisaatioiden edustajatkin peräänkuuluttivat yhteistyön lisäämistä eri toimijoiden kesken. Esimerkiksi tapahtumien ympärille voisi paketoida erilaisia tuote- ja palvelukokonaisuuksia yhteistyössä alueen yrittäjien kanssa. Myös idea-asteella oleva Saimaa Festivals, tapahtumien yhteistyöverkosto, sai innostuneen vastaanoton tapahtumajärjestäjien keskuudessa. Lisäksi sosiaalisen median tuomat mahdollisuudet ovat toistaiseksi alihyödynnetty voimavara tapahtumissa. Yksi tapa osallistaa paikallisia ja matkailijoita sisällöntuottajiksi oli Saimaa Moments -kuvakilpailu, jossa kuka tahansa voi jakaa eri sosiaalisen median kanavissa omia hetkiänsä ja kokemuksiaan Saimaalla. Tapahtumien näkymien otoksissa oli kuitenkin lähes olematonta.
Tutkimukseen haastateltiin tapahtumajärjestäjiä
sekä keskeisimpiä matkailun kehittäjiä Mikkelistä ja Savonlinnasta.
Mahdollisessa jatkotutkimuksessa olisi tärkeää saada myös matkailijoiden ja
paikallisten asukkaiden ääni kuuluviin ja miettiä muun muassa keinoja, joilla
paikalliset asukkaat saataisiin entistä enemmän mukaan brändityöhön.
Lisää hankkeen tuloksista voit lukea täältä: http://www.slideshare.net/Uef_mot/tapahtumahankkeen-tulokset
Kommentit
Lähetä kommentti