Kirjoittanut Juho Pesonen
Markkinointistrategian osa-alueet |
Liiketoiminnassa lähdetään aina liikkeelle siitä, että
yrityksen pitää tuottaa voittoa omistajilleen. Kuinka tämä sitten onnistuu? Periaatteessa
riittää, että yrityksen liiketoiminnan tulot ovat suuremmat kuin kustannukset.
Jos jotain olen työssäni ja opiskeluissani oppinut, niin sen että kyseessä ei
kuitenkaan ole niin helppo yhtälö kuin miltä se kuulostaa. Olen työskennellyt
matkailualalla tutkijana viisi vuotta ja opiskellut markkinointia yhdeksän
vuotta kohtuullisen aktiivisesti pääasiassa matkailun kannalta (ja katsonut kun
Jyrki Sukula laittaa kuppiloita ja hotelleja kuntoon), ja nyt tiivistän
oppimani viiteen ohjeeseen tällä viikolla ja viiteen lisää ensi viikolla. En suinkaan keskity tässä yrityksen pyörittämisen
perusjuttuihin (kirjanpito, lainsäädäntö, tietojärjestelmät, markkinointi jne.)
vaan tuon esille asioita, joilla esimerkiksi matkailuyritykset voivat kehittää
omaa kilpailukykyään jopa kansainvälisillä markkinoilla asti.
1. Luo asiakkaalle
arvoa
Tämä on se kaikkein tärkein asia liiketoiminnassa.
Myytävällä tuotteella tai palvelulla pitää olla asiakkaalle jotain arvoa.
Parhaat tuotteet ovat ne, jotka ratkaisevat jonkin asiakkaan ongelman. Asiakkaalle
voidaan luoda arvoa esimerkiksi opettamalla uusia asioita tai viihdyttämällä ja
kokemuksilla. Välillä näkee käytettävän termiä ”edutainment”, joka minusta
hyvin kuvastaa tätä ilmiötä. Halvoilla hinnoilla kilpailu on nykyään erittäin
vaikeaa ja vaatii taakseen suuret volyymit. Matkailuyritysten pitää keksiä
jotain muuta, esimerkiksi aidot kokemukset ovat selvästi arvossa ja niistä
puhutaan nyt paljon. Näiden luomisessa Suomessa on käsittämättömän paljon
hyödyntämätöntä potentiaalia jota me ei aina itse edes tajuta. Haluaisitko
esimerkiksi lammaspaimeneksi Kolille? Tämänkaltaiset matkailutuotteet voivat
luoda ainutlaatuista asiakasarvoa aitoja kokemuksia tuottamalla ja näitä
tarvitsemme paljon lisää: http://www.luontoon.fi/harrastukset/Vapaaehtoistoiminta/Vapaaehtoisille/Lammaspaimeneksi/Sivut/Default.aspx
2. Arvosta
henkilökuntaasi
Yrityksen työntekijät ovat matkailualalla yksi yrityksen
tärkeimmistä resursseista. Matkailu on aina ollut työvoimavaltainen ala ja
tieto- ja viestintäteknologioiden kehityksestä huolimatta ei ole vielä pystytty
täysin eliminoimaan matkailuyritysten työntekijöiden ja matkailijoiden välistä
interaktiota. Toivottavasti tätä ei kukaan kunnolla yritäkään, aidot
kohtaamistilanteet ihmisten välillä ovat aina erinomaisia mahdollisuuksia
tuottaa ainutlaatuisia kokemuksia. Hyvät ja motivoituneet työntekijät ovat
kestävä kilpailuedun lähde jota muut eivät voi kopioida. Työntekijöille pitää
antaa resurssit ja mahdollisuudet hyödyntää tieto- ja viestintäteknologioita
asiakkaiden palvelemiseksi. Jokaisella työntekijällä on kaikki maailman tieto
taskussaan ja mahdollisuus kommunikoida lukemattomilla kielillä. Uskon
vakaasti, että ihmiset ovat motivoituneita tekemään töitään parhaalla
mahdollisella tasolla kun heille annetaan siihen oikeat puitteet ja mahdollisuudet.
Tämä työtyytyväisyys näkyy myös asiakastyytyväisyytenä ja lopulta viivan alla: http://www.factorhappiness.at/downloads/quellen/s17_harter.pdf
3. Erotu joukosta
Erottuminen on yksi vaikeimmista ja samalla myös
tärkeimmistä asioista yrityksen liiketoiminnassa. Jo yrityksen strategiassa
pitää olla selvillä millä tavalla yritys eroaa kilpailijoistaan ja erottuu
asiakkaiden mielissä. Kasvottomuus on erottumisen pahin vihollinen. Pienillä ja
keskisuurilla matkailuyrityksillä on loistavat mahdollisuudet tuoda yrittäjän
ja henkilöstön persoonaa mukaan markkinointiin ja liiketoimintaan. Yrityksillä
pitäisi olla heille tärkeitä asioita, olkoot se sitten ympäristön suojelu,
venäläisten matkailijoiden lisääminen, seikkailunhalu tai eläinystävällisyys.
Tällaisten asioiden kautta on myös mahdollista löytää samanhenkisiä asiakkaita
ja puhutella heitä sopivalla viestinnällä. Internetin kautta koko maailman
markkinat ovat auki jokaiselle yritykselle. Jos pystyy olemaan paras jossain,
aivan sama miten pienessä asiassa, niin sille todennäköisesti löytyy maksavia
asiakkaita jostain päin maailmaa. Eipä maailmasta esimerkiksi löydy kovinkaan
montaa Kakslauttasen kaltaista majoituspaikkaa: http://www.kakslauttanen.fi/fi/
4. Ole ylpeä siitä
mitä teet
Parhaat yritykset ovat yleensä niitä, joissa ollaan
innostuneita ja ylpeitä omasta tekemisestä. Tuotetta ja palvelua, josta ollaan
itse ylpeitä, on ilo myydä. Tämä näkyy myös asiakkaalle asti. Usko omaan
tekemiseen vie jo pitkälle. Jos esimerkiksi joku uusi tuote tai palvelut ei
herätä ylpeyden tunnetta työntekijöissä ja omistajissa, ei sitä ehkä kannata
lähteä viemään markkinoille asti. Järvisydämessä varmaan ollaan aika ylpeitä
uudesta hotelli- ja kylpylähankkeesta: http://www.jarvisydan.com/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=154&cntnt01returnid=15&hl=fi
5. Investoi
markkinointiin
Maailmassa tehdään
paljon tehotonta markkinointia. Markkinoinnin tehottomuutta tai tehokkuutta on kuitenkin
vaikea todeta jos sitä ei pääse mittaamaan. Sähköisten kanavien vahvuus on
niiden mitattavuus. Markkinoija pystyy mittamaan konversiota, tuottoa
sijoitukselle sekä tilausten määrää Internetin kautta. Markkinointi pitäisi
nähdä investointina, ei kulueränä. Hyvä markkinointi tuottaa voittoa joko
lyhyellä (konversio) tai pitkällä tähtäimellä (tunnettuuden lisääminen, brandin
rakentaminen). Lisäksi markkinoinnin toimivuutta sähköisissä kanavissa on
kohtuullisen helppo testata jo pienilläkin summilla ja huonot ideat ja
toimimattomat toteutukset eivät yleensä vie yritystä konkurssiin. Minusta
Fiercer media tiivistää tämän ajatuksen oikein erinomaisesti: http://fiercermedia.fi/
Nämä kaikki käskyt eivät ole mikään oikotie onneen vaan
vaativat paljon työtä. Varmasti monet yritykset, jotka ovat tehneet juuri näin
kuin yllä on esitetty, ovat kohdanneet konkurssin. Nämä kuitenkin vaikuttavat
yrityksen liiketoimintaan monin tavoin ja ovat todella tärkeitä suomalaisten
matkailuyritysten liiketoiminnan kehittämisessä. Nämä asiat esimerkiksi
selittävät monet matkailun menestystarinat.
Mitä mieltä olette näistä neuvoista, ovatko ne
itsestäänselvyyksiä vai onko joukossa jotain uutta tai ajatuksia herättävää? Pitäisikö
listaan vielä lisätä jotain tai ovatko jotkut näistä asioista turhia? Mikäli
aihepiiri kiinnostaa enemmän käy tutustumassa laitoksen toimintaan osoitteessa www.uef.fi/mot ja seuraa meitä Facebookissa www.facebook.com/uef.mot. Ensi viikolla julkaistaan vielä viisi neuvoa lisää ja meitä seuraamalla pääset nekin lukemaan.
Kommentit
Lähetä kommentti