Kirjoittanut Juho Pesonen
Kirjoitin viime viikolla erilaisista tavoista, millä matkailuyritys voi nostaa liiketoimintaansa seuraavalle tasolle. Nämä viisi tapaa voi käydä lukemassa aikaisemmasta kirjoituksestani osoitteesta http://www.uefmot.blogspot.fi/2014/11/nain-viet-matkailuliiketoiminnan.html. Tällä viikolla jatkan tällä teemalla tuomalla esiin viisi uutta liiketoiminnan kehittämismahdollisuutta:
6. Kannusta
asiakkaita jakamaan
Sisältö on markkinoinnin keskiössä. Sisältöä pitäisi tuottaa
monipuolisesti, jatkuvasti ja tehokkaasti. Pienelle yritykselle jatkuva
sisällöntuotanto on kuitenkin työlästä. Asiakkaat voidaan kuitenkin ottaa
hyödyksi tässä sisällöntuotannossa. Tourism Australia esimerkiksi tekee hyvää
työtä asiakkaiden osallistamiseksi http://www.slideshare.net/TourismAustralia/the-worlds-biggest-social-media-team-16545786.
Tärkeää on kehittää keinot millä asiakkaita kannustetaan tuottamaan ja jakamaan
sisältöä. Heille voi lähettää matkan jälkeen sähköpostin, jossa on linkki
arvostelusivustolle, tai antaa alennuslahjakortin vastineeksi parhaimmasta
lomamuistosta tai -kuvasta. Asiakkaiden palaute on aina mahtava mahdollisuus
kehittää liiketoimintaa.
7. Auta asiakkaita
Asiakkaita pitää auttaa auttamisen ilosta, ei rahan kiilto
silmissä. Raha tulee sitten kun asiakkaat on voitettu yrityksen puolelle. Asiakkaat
etsivät yrityksiä joihin he voivat luottaa ja jotka ymmärtävät heitä.
Asiakaspalvelu on aina mahtava keino erottua kilpailijoista, olkoot se sitten
erityisen nokkelaa, avuliasta tai asiantuntevaa. Paras asiakaspalvelu pystyy
tuottamaan asiakkaalle WOW-hetken ja lyödä hänen kaikki odotukset laudalta. Käyttäkää
mystery shoppereita tutkiaksenne yrityksenne asiakaspalvelua ja hyödyntäkää
aktiivisesti kaikkea palautetta. Tyytyväiset asiakkaat tulevat uudestaan tai
ainakin kertovat hyvästä palvelusta sosiaalisessa mediassa tai kasvotusten
ystävilleen ja tuttavilleen. Ritz-Carlton on erityisen ylpeä kyvystään auttaa
asiakkaitaan erilaisten ongelmatilanteiden tullessa vastaan, vaikka tietenkin
heidän hintaluokassaan odottaakin tällaista palvelua: http://www.ritzcarlton.com/en/StoriesThatStay.htm
Työntekijöillä pitää olla valtuudet ja keinot auttaa asiakasta ja nähdä
ylimääräistä vaivaa palvelun parantamiseksi sekä työilmapiiri joka kannustaa
heitä tähän. Koulutuksella on tärkeä rooli tässä sillä asiakaspalvelu on kyky
jonka voi oppia.
8. Kokeile aina uusia
juttuja
Matkakohteen ja matkailuyrityksen pitää pystyä uudistumaan
välttääkseen rappeutumisen. Mitä uutta yrityksessä on tapahtunut viimeisen
vuoden aikana? Mitä uutta on suunnitteilla seuraavaksi vuodeksi? Uuden
kehittäminen ja kokeilu voi olla työlästä, mutta vain työtä tekemällä voi
pärjätä. Ilman kehityshalua on mahdotonta uudistua. Yrityksen uudistuminen on
aina johdosta kiinni sillä johto on hyvin pitkälti vastuussa uudistumishaluisen
työilmapiriin luomisesta ja innovaatioiden mahdollistamisesta. Työntekijöillä
pitää antaa mahdollisuus kehittää omaa työnkuvaansa ja vaikuttaa yrityksen
kehitykseen. Kaikki jutut eivät tule toimimaan ja tähän pitää myös varautua.
Kuitenkin ne jutut mitkä toimivat, voivat viedä yrityksen liiketoiminnan
seuraavalle tasolle. Esimerkiksi Social Media Examinerista on tullut yksi
sosiaalisen median markkinoinnin suurimmista verkkosivustoista kokeilemalla
aktiivisesti uusia ideoita ja myös uskaltamalla hylätä toimimattomat ideat: http://www.socialmediaexaminer.com/online-publishing-social-media-examiner/
9. Suunnittele ja
improvisoi
Suunnittele sisältö tai kampanja, tuota sisältöä, julkaise
se, mainosta sitä, johda sitä ja analysoi sitä. Sitten aloita kaikki uudestaan.
Siinä kaikessa yksinkertaisuudessaan mistä sisältömarkkinoinnissa on kyse.
Suunnitteluvaiheessa on jo määritettävä mittarit ja päämäärät mitä kampanjalla
tai mainonnalla pitäisi olla. Näiden mittareiden pitäisi olla oikeasti
mitattavissa. Paljonko myyntiä kampanjan pitää tehdä ollakseen voitollinen?
Kuinka monta sähköpostiosoitetta pitää kerätä? Kuinka monta Facebook-fania
pitää saada? Kuitenkin pitäisi myös jättää pelivaraa päämäärään pääsemiksi.
Harvoin mikään menee niin kuin sen suunnittelee. Joustavuus ja reagointikyky
tulevat olemaan yhä tärkeämmässä osassa markkinointia. Markkinoinnissa pitää
pystyä improvisoimaan lennosta esimerkiksi asiakkaiden tuottamaan sisältöön. Esimerkiksi
viime viikolla kauppaketju Target tarvitsi juuri tällaisia taitoja saadakseen
kaiken mahdollisen irti #AlexFromTarget ilmiöstä (http://mashable.com/2014/11/03/alex-from-target-meme/?utm_cid=mash-com-fb-main-link).
Näköjään tällä kertaa kauppaketju päätti jäädä pääasiassa tarkkailijaksi: http://digiday.com/brands/wtf-alex-from-target.
Mikäli haluat muuttaa markkinointiasi joustavammaksi, tutustu joustavan
markkinoinnin periaatteisiin sivustolla http://www.agilemarketing.net/what-is-agile-marketing/.
10. Elä unohda
vanhoja asiakkaitasi
Uusien asiakkaiden hankinta on kallista ja markkinoinnissa
pyritäänkin muodostamaan pitkäaikaisia asiakassuhteita. Matkailussa on
kuitenkin asiakkaita joita on mahdotonta saada uskollisiksi matkakohteelle.
Plogin typologia allosentrisistä ja psykosentrisistä matkailijoista on varmasti
monelle tuttu (http://tourismdomain.weebly.com/tourist-typologies.html).
Loppuen lopuksi kuitenkin vain pieni joukko ihmisiä on niin seikkailunhaluisia, että haluavat vain uusia kokemuksia. Uskolliset asiakkaat muodostavatkin
monelle matkailuyritykselle tärkeän ellei jopa tärkeimmän asiakasryhmän.
Uskollisia asiakkaita ei kuitenkaan pidä pitää itsestäänselvyytenä vaan asiakassuhteita
tulee hoitaa. Täytyy ymmärtää, minkä takia nämä tietyt asiakkaat ovat niin
uskollisia. Paras keino tällaisten asiakassuhteiden luomiseen ja ylläpitämiseen
on asiakastietokanta. Asiakastietokanta on olennainen osa modernia liiketoimintaa.
Uudet asiakassuhdehallintaohjelmistot ovat käsittämättömän monipuolisia ja
jokaisella yrityksellä pitäisi olla jonkinlainen asiakastietokanta, vaikkapa
vain Excel-tiedostona. Muitakin vaihtoehtoja toki on: http://en.wikipedia.org/wiki/Customer_relationship_management.
Eikä tietenkään riitä, että tällainen tietokanta on olemassa, vaan sitä pitää
aktiivisesti hyödyntää ja kehittää. Ketkä ovat kaikkein tuottoisimpia asiakkaita?
Onko asiakkaita joiden palveleminen ei ole kannattavaa? Minkälaisia ovat
tuottoisimmat asiakkaat ja mistä ja miten löydät heitä lisää? Kerää lisää
liidejä ja uusia sähköpostiosoitteita kiinnostuneista asiakkaista ja hyödynnä
sosiaalisen median tykkääjiä sekä sähköpostilistoja myynnissä. Jos tämän kohdan
otsikkoa haluaa tulkita toisella tapaa, voi se myös kertoa eläkeläisten
lisääntyvästä tärkeydestä matkailun asiakasryhmänä.Minusta näihin kymmeneen kohtaan tiivistyy moderni liiketoiminta ja sen periaatteet. Näiden mukaan toimimisessa on hirmuinen työ, mutta monet yritykset jo näitä periaatteita noudattavat. Ne ovat yrityksiä, joissa ainakin minä käyn kerta toisensa jälkeen, ja joille olen valmis jopa maksamaan vähän enemmän kuin mitä vaihtoehdot maksaisivat. Nämä yritykset pystyvät erottumaan kilpailijoistaan markkinoinnin, myytävän tuotteen tai palvelun tai esimerkiksi asiakaspalvelun suhteen. Näissä yrityksissä tuntee aina saavansa erinomaista vastinetta rahoilleen, ja siihen kaikki yleensä loppupeleissä tiivistyy.
Kommentit
Lähetä kommentti