Kirjoittanut: Ira Lahovuo ja Jenni Mikkonen
Tutkimus
ja tieteellinen yhteisö saattaa välillä tuntua leijuvan jossain kaukana
käytännön maailmasta. Tieteellisen yhteisön tehtävänä on tuottaa uutta tietoa. Tieteellisen
kontribuution lisäksi tiedeyhteisön kannattaisi kuitenkin pohtia aina lopuksi,
mitä hyötyä tutkimustuloksista voi olla matkailualalle käytännössä ja miten
saadaan tulokset yritysten jokapäiväiseen liiketoimintaan. Mutta kuinka viestiä
tieteellisistä tutkimustuloksista käytännönläheisesti kentälle?
Muun
muassa näitä ajatuksia heräsi Kööpenhaminassa järjestetyn 23rd Nordic Symposium on Tourism and Hospitality Research -konferenssin
jälkimainingeissa. Yksi matkailututkimuksen elävistä legendoista professori
Jafar Jafari (University of Wisconsin-Stout) käsitteli keynote-esityksessään tutkimuksen
ja elinkeinon välistä aukkoa. Hänen mukaansa samalla, kun matkailun merkitys on
kasvanut niin taloudellisesta näkökulmasta kuin tutkimuksenkin osalta, on
kasvanut myös matkailututkimuksen ja -elinkeinon välinen aukko. Aukkoa on
kasvattanut Jafarin mukaan kaksi asiaa: matkailu(elinkeino)n kaupallistuminen
ja matkailun ”tieteellistyminen”. Hän kertoi itsekin osallistuneensa aukon
kasvattamiseen pyrkimällä tieteellistämään matkailua ennen kuin heräsi
ajattelemaan asiaa. Akateemisen yhteisön tavoitteena on tuottaa tietoa, mutta
Jafari kehotti muistamaan, että teemme matkailututkimusta elinkeinon
olemassaolon johdosta.
Jafarin
esitys oli erityisen mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä, sillä tieteellisten
tulosten popularisoiminen eli tuominen käytännön tasolle ja viestiminen yleistajuisemmin
on myös yksi hankkeemme tavoitteista. Kuinka pystyisimme vaikuttamaan siihen,
että kuilu ei kasvaisi ainakaan enää suuremmaksi? Tieteellisen yhteisön sisällä
toimivan tutkijan ei ole aina ihan helppoa muuttaa puhe- tai ajattelutapaansa
pois ”tieteellisestä tilasta”. Myöskään yliopistojen rahoitusmallit eivät
suoranaisesti kannusta kolmannen tehtävän, eli yhteiskunnallisen vaikuttamisen,
toteuttamiseen popularisoimalla tutkimustuloksia. Menestymistä mitataan hyvin
pitkälti tieteellisten artikkeleiden tuottamilla pisteillä. Toisaalta taas monet
ulkoiset rahoitusinstrumentit edellyttävät yhteistyötä ja viestintää elinkeinon
kanssa.
Yksi
yliopistojen keskeisimmistä tehtävistä on tuottaa uutta tietoa, josta osaa voi
soveltaa suoraan elinkeinotoiminnan kehittämiseen ja osaa taas hyödynnetään
opetuksessa, josta tieto lopulta välittyy muun muassa opiskelijoiden kautta
kentälle. Tutkijan onkin pystyttävä tasapainoilemaan näiden kahden vaatimuksen
välillä: tuottaa korkealaatuista uutta tutkimusta sekä viestiä tutkimustietoa
käytännön näkökulmasta elinkeinoelämän käyttöön. Parhaimmillaan tuotettaisiin
elinkeinon kannalta hyödyllistä tietoa, joka samalla olisi tieteellisesti uutta
ja veisi alaa eteenpäin.
Teemme
matkailututkimusta vain, koska meillä on matkailuelinkeino, joka tuottaa
materiaalia tutkittavaksemme ja ainakin allekirjoittaneiden mielestä on tärkeää,
että tutkimustuloksista on konkreettista hyötyä myös matkailuyrityksille,
tapahtumille tai muille toimijoille. Yritämme parhaamme mukaan soveltaa
ajattelutapaa tapahtumahankkeessamme, vaikka kahdella jäälautalla tasapainoilu
onkin haaste vastaanotettavaksi!
Osallistuimme
Kööpenhaminassa järjestettyyn konferenssiin Tapahtumat matkailualueen imagon
rakentajina -hankkeen puitteissa 1.-4.10.2014. Pohjoismaisten vieraiden lisäksi
konferenssiin saapui osallistujia ympäri maailman mm. Singaporesta ja Kiinasta.
Konferenssiin osallistui yhteensä lähes 200 delegaattia 134
tutkimusabstraktilla, joiden aiheet luotasivat tämän hetkistä
matkailututkimuskenttää laajalti. Konferenssin teemana oli Value(s) of Tourism,
jota lähestyttiin monesta näkökulmasta, mm. liiketoiminnan arvojen,
arvoketjujen ja -verkostojen sekä matkakohteen johtamisen arvojen kautta. Esittelimme
konferenssissa kaksi abstraktia, joista toinen käsitteli tapahtumien rooleja
matkakohteen brändäyksessä ja toinen eri sidosryhmien osallistumistapoja brändäysprosessiin.
Kommentit
Lähetä kommentti