Kirjoittajat: Ira Lahovuo & Jenni Mikkonen
Viime aikoina Etelä-Savon
matkailun kehittämistyössä Saimaa -teema on ollut toistuvasti esillä. On muun
muassa mietitty sisältöjä Saimaa-brändille, keskusteltu Saimaa Festivals
-verkoston perustamisesta tapahtumajärjestäjille ja tehty yhteisiä Saimaa-linjauksia
maakunnan matkailustrategiaan. Saimaa ei sinällään ole mikään uusi keksintö
matkailumarkkinoinnissakaan, vaan kyse on pikemminkin vanhan aiheen
herättelystä uusilla keinoilla. Aihe on mielenkiintoinen ja ajankohtainen
monella tavalla, mutta myös tutkimusaiheemme kannalta. Tapahtumat matkailualueen imagon rakentajina -hankkeessa tarkastellaan
matkakohteen, tässä tapauksessa Etelä-Savon sekä Mikkelin ja Savonlinnan,
imagon ja brändin rakentumista kulttuuri- ja vapaa-ajan tapahtumien
näkökulmasta. Lisäksi tutkitaan, kuinka eri sidosryhmät voisivat entistä
paremmin osallistua matkakohteen brändin rakentamiseen ja millaisia vaikutuksia
kunkin sidosryhmän toimilla voisi olla.
Paikan markkinoinnista ja matkakohteen
brändäyksestä on noussut tärkeitä strategisia työkaluja, kun matkakohteiden
välinen kilpailu on kiristynyt. Brändin rakentamisprosessi ei rajoitu vain maihin
vaan myös kaupungit ja alueet ovat alkaneet tietoisesti rakentamaan brändejään.
Suomessa kansallisen tason matkailumarkkinoinnin jälkeen painopiste siirtyy
kuntatasolle. Toistaiseksi on vallinnut käytäntö, jossa matkailumarkkinointia
tehdään kuntatasolla, mutta laajempien aluekokonaisuuksien brändinrakentamisessa
Suomessa on vielä hyödyntämätöntä potentiaalia. Lapissa on ehkä pisimpään
Suomessa tehty työtä kuntarajat ylittävän yhtenäisen imagon eteen, joskaan ei
kivuttomasti.
Etenkin kansainvälisen
matkailijan kannalta kuntarajoihin tuijottaminen ei auta, vaan tarvitaan
laajempia selkeitä kokonaisuuksia, joilla lähteä viestimään kansainvälisille markkinoille.
Saimaa-brändityö on askel kohti laajempaa alueellista brändiyhteistyötä.
Saimaa-brändi rakentuisi selkeän maantieteellisen kokonaisuuden eli Suomen
suurimman ja Euroopan neljänneksi suurimman makeavetisen järven ympärille.
Yhteistyötä on lähdetty rakentamaan useamman matkailuorganisaation voimin.
Kaupungit ja kunnat jatkavat vastedeskin omaa brändityötään, mutta tekemistämme
haastatteluista käy ilmi, että Saimaa-brändiin on pyritty löytämään ne aluetta yhdistävät
elementit ja sisällölliset vahvuudet, joiden avulla voidaan pyrkiä
kansainvälisille markkinoille. Kun ulkomaalainen matkailija tulee Itä-Suomen
järvialueelle, Saimaalle, on hänelle aivan sama, minkä kunnan rajojen
sisäpuolella hän on. Ainoastaan sillä, mitä tällä alueella voi tehdä ja miten
hän pääsee kokemaan ”Saimaa-elämyksiä”, on merkitystä. Myös tapahtumilla on
tässä merkittävä rooli.
Elämyksiä Saimaalla. Kuva: MOT |
Matkakohteen brändäyksessä
tärkeää on luoda yhteinen visio ja saada sille sidosryhmien tuki. Viime aikoina
on tutkittu erityisesti paikallisväestön roolia matkakohteen brändin
rakentamisessa. Paikallisten asukkaiden samaistuessa brändiin myös heidän
asenteensa matkailua ja matkailijoita kohtaan muuttuu myönteisemmäksi, jolla
taas on luonnollisesti vaikutusta matkailijan kokemukseen matkakohteessa.
Pitkällä tähtäimellä paikallisten tuella on vaikutusta myös matkailun
tuottamien hyötyjen maksimoimiselle. Lähes aina matkailijat ovat tekemisissä
paikallisten asukkaiden kanssa enemmän tai vähemmän ja monet hakevat suosituksia
ja tietoa paikallisilta erityisesti sen takia, että he luottavat enemmän
epäviralliseen informaationlähteeseen, kuin markkinointimateriaaliin. Se, mitä
asioita ja millä tavalla paikalliset vierailijoille suosittelevat, riippuu muun
muassa siitä, millä tavalla he ovat samaistuneet matkakohteeseen ja millä
tavalla heidän oma identiteettinsä on suhteessa siihen. Näin myös paikallisten
asukkaiden rooli brändin rakentamisessa korostuu.
Yksi hyvä esimerkki sidosryhmien
osallistamisesta brändin rakentamiseen on juuri avautunut Saimaa Moments -kampanja,
jossa niin paikalliset kuin matkailijatkin voivat jakaa kuvia ja videoita
’hetkistä Saimaalla’. Tällä tavoin myös asiakas otetaan mukaan brändisisältöjen
luomiseen ja viestinviejiksi. Alueen matkailuorganisaatioiden henkilökunnasta
koostuva raati valitsee kuvista Saimaan matkailumarkkinointiin sopivat kuvat,
jotka lunastetaan rahapalkkiota vastaan. Kuvia voi jättää useiden sosiaalisen
median palveluiden kautta.
Tapahtumien sarallakin
viritellään Saimaa-yhteistyötä. Etelä-Savon maakuntaliitto kuuli maakunnan
tapahtumajärjestäjien näkemyksiä Saimaa Festivals -verkoston perustamisesta ja
toiveista ja tarpeista sen suhteen. Hankkeessa tekemiemme haastattelujen
pohjalta voi jo sanoa, että yhteistyön tiivistäminen on kaikkien haastateltujen
mielestä tarpeen, mutta malli hakee vielä muotoaan. Samoin vähintäänkin
toiveissa on tiiviimpi yhteistyö alueen yritysten, yhdistysten ja muiden
sidosryhmien kanssa, sillä yhteisillä ponnisteluilla saadaan paljon enemmän
koko aluetta hyödyttävää aikaiseksi ja luotua kokonaisvaltaisempia elämyksiä
matkailijalle. Imagomarkkinoinnilla ja brändityöllä pyritään vaikuttamaan
matkailijan odotuksiin kohteelta ja sitä kautta odotusten toteutumiseen
matkalla. Lopulta matkailijalle matkakokemus kuitenkin koostuu kaikesta siitä, mitä
hän matkansa aikana kokee eli elämyksistä. Tapahtumat tuottavat konkreettista
sisältöä ja elämyksiä matkailijalle. Muun muassa tähän aiheeseen palataan
myöhemmin blogissa.
Kommentit
Lähetä kommentti