Kirjoittanut Annina Riihinen
Internetsivut alkavat olla jo itsestään selvä
asia yritystoiminnassa, mutta niiden laatua voi ja kannattaa parantaa, sillä
asiakkaiden ja yritysten väliset kontaktit siirtyvät yhä enemmän verkkoon. Verkkosivujen
pitää palvella erilaisten asiakasryhmien tarpeita. Opinnäytetyöni Aktiiviset eläkeläiset sähköisten matkailupalvelujen
käyttäjinä – koettu arvo matkailusivuilla, toimii eräänlaisena keskustelun
avauksena ja asiakaslähtöisen kehittämisen puolestapuhujana kahden matkailualalle
ajankohtaisen aiheen kentällä; kasvavan ikääntyvän väestön ja (matkailu)palveluiden
sähköistymisen.
Eläkeläiset
pääosin tyytyväisiä matkailusivuilla asiointiin
Matkailusivut ovat olennainen osa
matkakokemuksessa, sillä ne luovat ennakkomielikuvan siitä, mitä matkalta odotetaan. Siksi ne pitävät sisällään myös laajan
vastuun siitä, millaista tietoa niillä annetaan. Mikäli matkailusivuilla
annettu lupaus ei täyty paikan päällä matkalla, luottamus informaatiolähteeseen
vähenee. Matkailusivujen arvo rakentuu eri elementeistä ja haastatteluaineiston
perusteella sivuja arvioidaan kokonaisuuden perusteella. Ei siis riitä, että
yksi asia on kunnossa, vaan sisällöltä toivotaan kokonaisvaltaista tietoa ja
ulkoasulta selkeyttä ja houkuttelevuutta.
Tutkimustulosten mukaan etenkin työelämässä
internetiin tottuneet eläkeläiset ovat tyytyväisiä sähköiseen asiointiin
(matkailusivuilla) ja sen tuomiin hyötyihin, sekä suhtautuvat melko avoimesti ja
kiinnostuneesti kehittyvään (äly)teknologiaan. Tulosten perusteella
eläkeläismatkailijan tavoittaa parhaiten sähköisiä kanavia pitkin kotoaan
tietokoneen äärestä, ja matkailusivujen käyttö painottuu vaiheeseen ennen
matkaa, ei niinkään matkalla oloon tai matkan jälkeiseen vaiheeseen.
Internetistä eläkeläiset hakevat paljon tietoa kohteesta ja majoituksesta,
etenkin ulkomaille matkustettaessa. Ulkomaan matkoille varataankin
kulkuyhteydet ja majoitus ennen matkaa, kotimaan matkoille voidaan puolestaan
lähteä hyvinkin spontaanisti. Haastateltavat kertoivat, että he eivät itse
juuri kirjoita matkailusivuille, keskustelupalstoille tai Facebookiin
kokemuksiaan, mutta lukevat mielellään muiden kokemuksia kyseisistä kanavista.
Internetasiointi
työkaluna matkaelämysten saavuttamisessa
Tutkimustulokset osoittavat, että nykypäivän
eläkeläiset hakevat hedonistisia eli mielihyvää tavoittelevia kokemuksia
esimerkiksi tekemällä matkoja kohteisiin, joita he nuoruudessaan vain
katselivat koulukirjoista ja haaveilivat joskus matkustavansa sinne. Nyt heillä
on mahdollisuus toteuttaa itseään ja tehdä yksilöllisiä valintoja kulutuksessa.
Ja tätä tilaisuutta myös hyödynnetään. Eläkeläisten matkojen ostopäätöksissä
näkyvät yksilölliset ja hedonistiset arvot monin tavoin. Matka varataan
kanavasta, joka itselle tuo eniten hyötyä (tämän tutkimuksen mukaan
internetistä), matka-ajankohdan, matkustustavan ja kohteen halutaan sopivan
omiin tarpeisiin ja mieltymyksiin, ja esimerkiksi majoitus valitaan
yksilöllisten mieltymysten mukaan.
Internetasiointi nähdään kuitenkin enemmän
käytännön arvoa tuovana työkaluna yksilöllisten valintojen saavuttamisessa kuin
elämyksenä itsessään. Se johtuu todennäköisesti siitä, että sivuille mennään
usein sellaisilla motiiveilla (tiedonhaku, vaihtoehtojen vertailu, osto), jotka
liittyvät käytännön järjestelyihin. Tämä taas johtuu siitä, että internetiä on
totuttu käyttämään nimenomaan työkaluna tavoitteiden saavuttamiseen. Kuitenkin erilaisista
tavoista tehdä asioinnista ennen matkaa hauskaa ja elämyksellistä ollaan
kiinnostuneita. Herääkin kysymys, milloin matkailupalveluntarjoajat alkavat
huomioimaan matkan eri vaiheet paremmin asiointiprosessissa ja vievät
internetasioinnin uudelle tasolle? Millaiset olisivat esimerkiksi
3D-matkailusivut tai interaktiiviset pelit sivuilla? Ehkä ne ovat seuraaville
sukupolville mahdollisia.
Vinkkejä
matkailumarkkinointiin
Seniorit eivät välttämättä koe kohderyhmän
erityiskohtelua miellyttävänä, sillä he eivät koe itseään eläkeläisiksi tai
ikääntyviksi, eivätkä siksi tunnista kyseisiä sanoja esimerkiksi
markkinoinnissa. Palveluntarjoajien onkin mietittävä, haluavatko he myydä ja
markkinoida erityismatkoja nimenomaan ikäihmisille ja jos kyllä, niin millä
sanavalinnoilla ja millä tavoin se tehdään. Lisäksi on tärkeä tuoda esille,
miten senioreille tarkoitettu matka eroaa muista matkoista. Matkapaketteja voi
olla hyvä suunnitella ikääntyvien matkailijoiden tarpeista ja arvostuksista
käsin, mutta internetasioinnissa erillisiä sivuja ikääntyville ei tutkimustulosten
mukaan tarvita. Ennemminkin palveluntarjoajien kannattaisi keskittyä kehittämään
sivujaan siten, että ne olisivat selkeät ja helppokäyttöiset kaikille
käyttäjille. Tutkimuksessa haastatelluilta eläkeläisiltä tuli hyviä
kehitysehdotuksia.
Palveluntarjoajien kannattaa keskittyä matkailumarkkinoinnissaan
eläkeläismatkailijoiden suhteen esimerkiksi seuraaviin asioihin:
·
herättämään huomio näkymällä eri
kanavissa (tuttuun brändiin luotetaan enemmän, matkaideat tulevat mainoksista
ja jutuista),
·
lähestymään ja houkuttelemaan
hyvillä tarjouksilla (eläkeläisten on mahdollisuus lähteä nopeastikin matkaan,
tarjouksia seurataan),
·
tarjoamaan selkeää ja ohjeistettua
palvelua verkossa (se herättää luottamusta ja saa eläkeläiset palaamaan
sivuille),
·
tuottamaan lisäarvoa pienillä
henkilöidyillä yksityiskohdilla (tervetulotoivotukset, kiitokset, vinkit
matka-ajankohdalle) ja
·
mahdollistamaan palautteen annon
helposti (linkki sähköpostiviestiin).
Työn toimeksiantajana toimi Matkailualan
opetus- ja tutkimuslaitos, jolle kerättiin opinnäytetyön myötä
asiakastutkimustietoa ikääntyvistä matkailijoista erityisesti matkailusivujen
käyttäjinä. Työn tavoite oli selvittää kohderyhmän tottumuksia ja kulutusarvoja
matkailusivujen käytössä matkan eri vaiheissa. Lisäksi etsittiin vastausta
siihen, miten kohderyhmän asiointikokemusta matkailusivuilla voitaisiin
parantaa. Tutkimukseen osallistui yhdeksän 61–78-vuotiasta eläkeläistä, joille
asiointi matkailusivuilla oli ainakin jonkin verran tuttua entuudestaan.
Käy lukemassa lisää ja katsomassa esimerkiksi
tulosten perusteella luodut käyttäjäprofiilit ja arkkityyppi! Opinnäytetyö on
luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076313.
Kirjoittaja on jyväskyläläinen uunituore
matkailun restonomi ja aiemmalta koulutukseltaan kulttuuriantropologi (FM),
joka etsii parhaillaan uusia urahaasteita. Yhteydenotot lämpimästi
tervetulleita! annina.riihinen@gmail.com
Kommentit
Lähetä kommentti