Kirjoittanut Henna Konu
Suomen matkailuimago perustuu pääasiassa erilaisiin
luontoelementteihin ja kansainvälisillä markkinoilla Suomi nähdäänkin usein
luontomatkailukohteena. Useissa tilaisuuksissa ja keskusteluissa on noussut
esille, että Suomessa on tarvetta uusille matkailutuotteille, jotka
houkuttelevat kansainvälisiä matkailijoita ja mahdollisesti myös uusia
kohderyhmiä.
Hyvinvointimatkailun kehittäminen on nostettu yhdeksi
tärkeimmäksi kehittämisalaksi Suomessa. Hyvinvointimatkailu on mukana Suomen
matkailustrategia vuoteen 2020 -strategiassa ja hyvinvointimatkailulla on
ollut oma kehittämisstrategiansa vuosille 2009-2013. Tälle strategialle ollaan
parhaillaan tekemässä jatkoa seuraavalle viisivuotiskaudelle. Strategian yhtenä
tärkeänä osa-alueena on Matkailun
edistämiskeskuksen rekisteröimän FinRelax®-tuoteteemakokonaisuuden
kehittäminen. Tuoteteemassa keskeisessä asemassa ovat suomalainen luonto ja
erityisesti erilaiset luonto- ja vesielementit sekä luonnosta saatavat
raaka-aineet. Laitoksemme on mukana FinRelax®-kehittämistyössä (lisätietoa
löytyy täältä).
Hyvinvointimatkailututkimuksissa on nostettu esille, että
luonnolla ja luontoympäristöllä on suuri merkitys hyvinvointimatkailukokemuksessa.
Useat hyvinvointimatkailupalveluita tarjoavat yritykset sijaitsevatkin
kauniissa luontoympäristössä (esim. vuoristoissa ja vesistöjen läheisyydessä). Hyvinvointimatkailututkimuksissa
luontoon ja ympäristöön viitataan kuitenkin usein maisemana ja varsinaisesta
luonnon kokemuksesta puhutaan vähemmän. Kuitenkin useille ihmisille luonnon ja
erilaisten luontoympäristöjen kokeminen, esimerkiksi aktiviteettien kautta, lisää
hyvinvointia. Luonnon hyvinvointivaikutuksia (fyysisiä ja henkisiä) on myös
tutkittu enenevässä määrin viime vuosina ja tutkimukset ovat osoittaneet muun
muassa, että luonnossa oleminen ja luonnossa liikkuminen vaikuttavat
positiivisesti emotionaaliseen hyvinvointiin. Luonnon tuomia vaikutuksia
ihmisten fyysiseen ja henkiseen hyvinvointiin on tutkittu erityisesti Japanissa
ja Suomessa (lisätietoa mm. METLA).
Luonnon ja luonnossa olemisen tuomia hyvinvointivaikutuksia
ei ole kuitenkaan tuotu kovinkaan paljoa esille hyvinvointimatkailutuotteissa.
Tämä on yksi osa-alue, johon uusia luontoresursseihin pohjautuvia
hyvinvointimatkailutuotteita kehitettäessä tulisi huomioida. Tosin on
huomioitava se, että kaikkien luontoelementtien tuomia hyvinvointivaikutuksia
ei ole yhtä helppoa todentaa. Esimerkiksi metsäympäristössä oleminen ja
rauhoittuminen voi edistää matkailijan fyysistä ja henkistä hyvinvointia, mutta
asian mittaaminen on huomattavasti haasteellisempaa kuin esitellä
mineraalipitoisen vesien vaikutusta fyysiseen hyvinvointiin. Toisaalta kaikki
hyvinvointimatkalla olevat matkailijat eivät välttämättä ole kiinnostuneita
mitattavista hyvinvointivaikutuksista vaan heille riittää, että he kokevat oman
hyvinvointinsa parantuneen (subjektiivinen kokemus).
Metsät ovat alkaneet kiinnostaa yhä enemmän hyvinvointimatkailun
resurssina. Metsään liittyvä hyvinvointiaktiviteetteja ja palveluita löytyy
maailmalta muun muassa nimillä ’forest theraphy’, ’forest bathing’ ja ’forest
hammam’. Pohjois-Karjalassa on kehitetty metsään liittyviä
hyvinvointimatkailupalveluita muun muassa japanilaisille matkailijoille (Metsä hyvinvointimatkailun
kohteena). Valittuun kohderyhmään kuuluvia potentiaalisia asiakkaita
otettiin mukaan tuotekehitysprosessin eri vaiheisiin (mm. taustatiedon
hankinta, virtuaalinen tuotetestaus, paikan päällä tapahtunut tuotetestaus).
Näin ollen kohderyhmän erityistarpeet ja kiinnostuksen kohteet osattiin ottaa
huomioon kokonaisvaltaisen tuotteen kehittämisessä. Virtuaalisen tuotetestauksen
ja paikalla tehdyn tuotetestauksen perusteella selvisi, että japanilaiset arvostivat
eniten luontoon ja metsään liittyviä palveluja ja luonnossa oleminen koettiin
elvyttävänä ja parantavana: ”Kansallispuisto
oli avara eivätkä puut kasvaneet ryteikköinä kuten Japanissa, vaan tunnelma oli
hurjan rauhoittava ja siellä pystyi viettämään aikaa kaikessa rauhassa. Tuli
terveempi olo ja vaikka olikin tiukka aikataulu, metsä rauhoitti ja
palautuminen oli hyvin nopeaa ja saimme viettää siellä [metsässä] hyvin pitkän ajan. Yllätyin toden teolla,
että tästä muotoutuikin parantava reissu.” (Japanilainen nainen).
Metsään liittyviä hyvinvointimatkailua (forest-based
wellbeing tourism) ja tuotteita kehitettäessä on tärkeää keskittyä niihin
elementteihin, jotka tuovat lisäarvoa asiakkaalle ja jotka erottavat tuotteen
muualla tarjotuista tuotteista. Palvelun tarjoajilla on tärkeä rooli
suunnitella ja tarjota puitteet luonnon kokemiselle, eritysesti puhuttaessa
tuotteista, joita tarjotaan kansainvälisille kohderyhmille. Tuotteita ja palveluita
suunniteltaessa tulee huomioida kohderyhmä ja sen tarpeet sekä miettiä
yksityiskohtaisesti, mikä on se elämys (esim. rentoutuminen ja hetkessä
oleminen kokien metsää kaikilla aisteilla), joka asiakkaalle halutaan tarjota
ja miten (minkä palvelumoduulien avulla) voidaan tarjota optimaaliset puitteet
asiakkaalle elämyksen saamiseksi.
Kommentit
Lähetä kommentti