Kirjoittanut Jenni Mikkonen
Kun matkailija miettii Etelä-Savoa, tai maakunnan kärkimatkailukohteita Mikkeliä ja Savonlinnaa, tuleeko hänelle mieleen eläväinen ja tapahtumarikas alue? Näkyvätkö tapahtumat alueen markkinoinnissa tai brändissä oopperajuhlia lukuun ottamatta millään tavalla, tai halutaanko niiden näkyvän? Millä tavalla tapahtumia voitaisiin hyödyntää paremmin alueen markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa ja kuinka eri sidosryhmiä voitaisiin ottaa tähän prosessiin mukaan? Muun muassa näitä kysymyksiä pohditaan ja tutkitaan Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitoksella alkaneessa Tapahtumat matkailualueen imagon rakentajina -hankkeessa. Vuoden 2014 loppuun kestävää hanketta rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto/Etelä-Savon maakuntaliitto ja Itä-Suomen yliopisto.
Matkailu
ja kulttuuri on nostettu Etelä-Savossa painopistealoiksi maakunnan
kehittämistyössä, ja tässä työssä vetovoimaisuuden yhtenä elementtinä mainitaan
maakunnan profiloituminen useilla valtakunnallisesti ja kansainvälisesti
arvostetuilla kärkitapahtumilla.
Kuitenkin vapaa-ajan ja kulttuuritapahtumien
näkyvyys on melko heikkoa maakunnan kärkimatkailukohteiden imagotyössä.
Esimerkiksi vuonna 2011 toteutetun maakunnallisen imagotutkimuksen mukaan
Etelä-Savon tapahtumat tunnetaan heikosti Savonlinnan Oopperajuhlia lukuun
ottamatta. Myös valtakunnallisesti kulttuurimatkailun heikkoutena on mainittu
eritoten heikko näkyvyys kansainvälisille asiakkaille.
Kulttuuri-
ja vapaa-ajan tapahtumilla voi laajimmillaan olla hyvinkin keskeinen merkitys
paikkakuntien ja matkailualueiden vetovoima- ja imagotekijänä sekä brändin
vahvistajana. Tapahtumilla voi olla useita eri rooleja osana näitä imagoja ja
brändejä. Ne voivat toimia rinnakkaisena brändinä matkakohteen brändille,
matkakohteen brändin laajennuksena tai yksittäisinä matkakohteen brändin
piirteinä. Suomessa tapahtumat ovat kuitenkin edelleen huonosti ja hajanaisesti
hyödynnetty voimavara matkakohteiden ja imagojen rakentamisessa. Useissa kansainvälisissä tutkimuksissa tapahtumilla
on osoitettu olevan myönteinen vaikutus matkakohteen imagon muodostumiseen sekä
muista kohteista erottumiseen, mutta edelleen tarvitaan
tutkimustietoa siitä, kuinka
keskeiset toimijat voisivat paremmin hyödyntää tapahtumia alueen imagon
rakentamisessa. Lisäksi on tärkeää huomioida,
kuinka alueen koko tapahtumapalettia voitaisiin hyödyntää paremmin kokonaisuutena
ja kuinka eri toimijoita voidaan ottaa mukaan imagon rakennusprosessiin. Usein
unohtuu, että paikallisilla asukkailla, yrittäjillä, päättäjillä ja itse
matkailijoilla on kaikilla tärkeä rooli matkakohteen brändin
rakennusprosessissa. Puhumattakaan lukuisista sosiaalisen median kanavista,
joissa matkailijat kommunikoivat alueen sidosryhmien kanssa. Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää Uumajaa, joka on vuonna 2014
toinen Euroopan kulttuuripääkaupungeista. Siellä juhlavuoden kantavana teemana
on ”co-creation – the art of living
together”, jossa niin paikalliset asukkaat, yhteisöt, yritykset kuin
muutkin toimijat on kutsuttu yhdessä rakentamaan tapahtumaa ja samalla alueen
brändiä luovana ja innovatiivisena paikkana. Hankkeessa seurataan tiiviisti
myös Uumajan juhlavuotta ja se toimii eräänlaisena teemaan liittyvänä ”case-tapauksena”.
Tapahtumat matkailualueen imagon rakentajina -hanke pyrkii osaltaan
vastaamaan valtakunnallisiin ja maakunnallisiin tavoitteisiin ja haasteisiin
tapahtumien tehokkaammasta hyödyntämisestä osana Etelä-Savon matkailualueiden
imagoa, brändiä ja markkinointia. Hankkeen päätavoitteena on selvittää Etelä-Savon
maakunnan matkakohteiden imagojen ja brändien rakentumista kulttuuri- ja
vapaa-ajan tapahtumien näkökulmasta sekä tutkia, kuinka niitä voidaan rakentaa
yhdessä tai kuinka ne rakentuvat yhteisesti eri sidosryhmien välisessä
kanssakäymisessä mahdollisimman tehokkaasti. Hankkeen toisena tavoitteena on
kehittää tutkimustulosten popularisointia, ja popularisoida hankkeen käyttämää
ja tuottamaa tutkimustietoa hankkeen ja tutkimuskokonaisuuden jokaisessa
vaiheessa. Popularisoinnin parhaista käytänteistä ja tutkimustuloksista
raportoidaan hankkeen lopuksi ja esitellään toimenpide-ehdotus tapahtumien ja
sidosryhmien tehokkaammasta hyödyntämisestä osana imagon ja brändinrakennusprosessia
muun muassa hankkeen järjestämässä
workshopissa.
Lisätietoa hankkeesta: http://www.uef.fi/mot/tapahtumat
Kommentit
Lähetä kommentti