Kirjoittanut Juho Pesonen
Mikään ei ärsytä niin paljoa kuin huono verkkokauppa.
Verkkokaupan päämääränä tulisi aina olla auttaa asiakasta ostamaan tuote ja tällä tavalla ratkaista asiakkaalla oleva ongelma. Jos
asiakas ei pysty ostamaan haluamaansa tuotetta, häntä pitäisi auttaa löytämään
lähin vastaava tuote. Mitään tietoa ei kannata asiakkaalta pimittää vaan tietoa
tulisi tarjota vaikka vähän liikaakin. Tai ainakin tarjota asiakkaalle
mahdollisuus lisätiedon hankintaan.
Kuvitellaan ihan normaali suomalainen matkailuyritys.
Sanotaan vaikka, että majoitusyrityksellä on oma verkkokauppa, jonka kautta
pääsee varaamaan yrityksen yhdessä matkakohteessa olevia hotellihuoneita ja
mökkejä. Majoitusyritys on esimerkiksi saanut hyvät arvosanat jonkun
aikakausilehden vertailussa ja erityisesti hotellin kattohuoneistoa on
suositeltu ja moni uusi asiakas olisi kiinnostunut tämän seurauksena
majoittumaan yrityksen hotellihuoneessa.
Moni asia voi tehdä verkkokaupasta huonon, mutta kaikkia
näitä ei tulla matkailussakaan aina ajatelleeksi. Ajatellaan, että kunhan
verkkokaupan kautta pääsee varaamaan ja maksamaan majoituksen niin jippii,
rahaa alkaa tulemaan ovista ja ikkunoista. Ei kuitenkaan riitä, että on
olemassa tämä varaus- ja maksamisjärjestelmä; ne palvelevat vain yritystä,
eivät asiakasta. Asiakas tulee yrityksen verkkokauppaan yleensä siitä syystä,
että hänellä on joku ongelma. Asiakasta palvelee se, että hän saa ratkaistua
ongelmansa verkkokaupan kautta. Asiakkaalle ongelma voi olla esimerkiksi se,
miten hän ensi talven aikana pääsee viettämään viikonlopun tuossa
kattohuoneistossa. Hän laittaa yrityksen nimen hakukoneeseen, menee
ensimmäiselle sivulle joka hakutuloksissa on ja klikkaa verkkokauppaa
"Varaa hotellihuone" linkistä. Avautuu varausjärjestelmä, johon
asiakas voi laittaa tulopäivän, öiden määrän, huoneiden määrän ja henkilöiden
määrän. Hän laittaa yhden itselleen sopivista mahdollisuuksista hakuun ja
painaa "Tarkista saatavuus".
"VALITSEMILLASI HAKUEHDOILLA EI LÖYDY VAPAITA HUONEITA.
KOKEILE MUITA VAIHTOEHTOJA". Tämä on varmaan yksi kaikkein tyhmimmistä
teksteistä mitä matkailun verkkokaupoissa tulee vastaan. Hotelli on siis
ilmeisesti juuri tuona viikonloppuna täynnä. Miten tuo viesti auttaa asiakkaan
ongelman ratkaisemissa? Ei mitenkään! Entä miten hakuehtoja pitäisi muuttaa?
Öiden määrää vähentää? Henkilöiden määrää vähentää? Tulopäivää muuttaa? Pitääkö
kokeilla talven kaikki viikonloput erikseen läpi jos vielä joku viikonloppu
sieltä sattuisi löytymään tilaa? Asiakkaalle ei tuota tekstiä ikinä pitäisi
näyttää vaan hänelle pitäisi ehdottaa ratkaisua ongelmaan: "Valitsemasi
huoneistot ovat vapaana seuraavana viikonloppuna, haluaisitko varata ne
silloin?" tai "Talven osalta hotelli on loppuunmyyty. Voit kuitenkin
halutessasi ilmoittautua peruutuspaikkalistalle kirjoittamalla sähköpostisi
alla olevaan kenttään." Jotain joka ei pudottaisi asiakasta tyhjän päälle.
Jos hotellihuone ei ole varattavissa, pitäisi asiakkaalle myös kertoa syy
siihen! Monella on myös mahdollisuus joustaa, esimerkiksi Finnair näyttää
lentojen hinnat +-3 päivää valituista päivistä, joka auttaa asiakasta huomattavasti
hahmottamaan tilannetta ja valitsemaan itselleen parhaimmat ratkaisut. Tai mitä
jos asiakas vaikka saisi laittaa varausjärjestelmään henkilömäärän ja öiden
lukumäärän ja verkkokauppa sitten kertoisi, milloin tuollaiset yhdistelmät
olisivat vapaina? Ja muuten, nykyään on verkkokauppoihin jopa mahdollista
laittaa videokuvaa siitä hotellihuoneesta tai mökistä!
Joka ainoa napin painallus on verkkokaupalle loistava
mahdollisuus menettää asiakas. Asiakkaan hukkaaminen tässä vaiheessa on
kuitenkin todella tyhmää, yrityshän on jo joutunut todennäköisesti laittamaan
paljon resursseja sen asiakkaan saamiseksi verkkokauppaan asti. Kauppa on
verkossa ja verkkokaupan toimivuus aivan äärimmäisiä prioriteetteja
matkailuyrityksen liiketoiminnassa. Toki verkkokaupan kehittäminen maksaa,
mutta kyllä sen kehittämättä jättäminenkin kalliiksi käy! Tai sitten voi vaan
laittaa kaikki huoneet hotels.comiin ja muihin vastaaviin palveluihin ja elää
huoletonta elämää kun kassa kilisee, eihän nuo paljoa provikkaa välistä
vedä…eihän?
Ja kuinka ollakaan, Tnooz uutisoi samana päivänä aiheeseen liittyen: http://www.tnooz.com/article/OTAs-taking-hotel-business/ OTA:t syö muiden matkailuyritysten bisnestä. Asiakkaat kyllä löytävät yritysten verkkosivut, mutta ostavat Booking.com:sta. Ehkä huonoilla verkkokaupoilla on jonkinlainen rooli tässä ilmiössä...
VastaaPoistaAikalailla yksinkertaistetusti kirjoitettu, vaikka totuus on osittain tuon näköinen (mikä koskee OTA'aa).
VastaaPoistaJos Booking.com tai Hotels.com antaa tiedon VALITSEMILLASI HAKUEHDOILLA EI LÖYDY VAPAITA HUONEITA. KOKEILE MUITA VAIHTOEHTOJA, niin syy ei välttämättä ole hotellin, vaan voi johtua yhtälailla tuosta jakelukanavasta ja sen taipumattomuudesta.
Kirjoittaja on täysin unohtanut matkailukaupan moninaisen luonteen, mm. jakeluteiden hallinnan. OTA ei pysty palvelemaan kuin lähinnä FIT-kauppaa, jota koskee pääsääntöisesti eri hinnat kuin esim kokouskauppaa. Ja Revenue Managementin näkökulmasta aika harva antaa koko kapasiteetin halvemmalla leisure-hinnalla myyntiin.
Suosittelen hieman holistisemman näkökulman opiskelua koskien matkailua, kuin pelkän sähköisen kaupankäynnin ilosanoman levittämistä. Myös työskentely kentällä voisi auttaa.
Kiitos Panu kommentista, sepä oikein hienosti toi uusia ulottuvuuksia tähän juttuun. Juuri vähän tuota ajoinkin takaa kun juttua kirjoitin. Kun matkailuyrityksellä on oma verkkokauppa, se pystyy sitä myös muokkaamaan ja vaikuttamaan kattavasti sen sisältöön ja toimintaan. Jos OTA antaa asiakkaalle tuon viestin, että ei löydy huonetta, niin hotelli tai majoitusyritys ei voi asialle yhtään mitään. Omassa verkkokaupassa sen sijaan voi. Olet todellakin oikeassa siinä, että kuvio on paljon monimuotoisempi ja monikanavaisempi kuin mitä tuossa tekstissä esitin, mutta koitin pitää tekstin edes joten kuten fokusoituneena.
VastaaPoistaVaikka en itse ole matkailuyrittäjänä toiminut ja täältä norsunluutornista on helppo näitä juttuja kentälle kirjoittaa, niin ainut päämääräni kuitenkin on suomalaisen matkailuelinkeinon ja -tutkimuksen kehittäminen. Ehkä minä tiedän vain miten asiat teoriassa menee tai pitäisi mennä, mutta jos yksikin yrittäjä tai opiskelija jotain näistä teksteistä hyötyy ja onnistuu sisältöä sinne käytännön kentälle viemään, niin olisihan se hieno homma.