Kirjoittanut: Jenni Mikkonen
Contemporary Old City: enhancing cultural
tourism across the border on kulttuurimatkailun kehittämishanke, jota
hallinnoi Joensuun kaupunki. Projektin tavoitteena on lisätä kulttuurimatkailua
ja tiedonvaihtoa Karjalan tasavallan ja Pohjois-Karjalan välillä. Kevään aikana
olen ollut mukana hankkeessa toteuttamassa selvitystä kulttuurimatkailun
kehittämistarpeista Joensuun seudulla venäläisten matkailijoiden näkökulmasta. Toukokuun
aikana järjestettiin myös kaksi työpajaa kulttuurimatkailutoimijoille aiheen
tiimoilta. Selvityksestä nousi esiin pari selkeää kehittämiskohdetta, jotka
toimivat myös johtoajatuksina työpajan sisältöihin. Ensinnäkin tuli ilmi, että
venäläiset olisivat ostosmatkailun lisäksi kiinnostuneita tekemään Joensuun
seudulle vapaa-ajan matkoja, osallistumaan tapahtumiin ja vierailemaan
kulttuurikohteissa ja nähtävyyksissä. Erityisesti perhematkailukohteet, mutta
myös erilaiset tapahtumat, museot ja näyttelyt kiinnostavat. Toinen selkeä
tulos oli se, että tietoa ei ole riittävästi saatavilla tai ainakaan sitä ei
helposti löydetä. Joensuun palveluita tai tarjontaa ei siis tunneta ja
varsinkin venäjänkielinen materiaali on melko vähäistä. Muun muassa näitä
asioita käsiteltiin työpajapäivien aikana.
Ensimmäisessä
työpajassa Joensuussa pohdittiin kuinka saada lisää tapahtumakävijöitä
venäläisistä matkailijoista ja millaisia kulttuurimatkailutuotteita alueella on/olisi
tarjota. Laitokseltamme oli minun lisäksi vankka edustus: laitoksen johtaja Antti
Honkanen oli puhumassa venäläisten matkailusta Itä-Suomeen yleisellä tasolla,
tutkija Juho Pesonen avasi internetin ja sosiaalisen median tarjoamia
mahdollisuuksia matkailumarkkinoilla sekä tutkija Henna Konu puhui tuotteiden
kehittämisestä venäläisille matkailijoille käyttäen esimerkkinä Joensuun seutua
matkailutuotteena. Päivän lopuksi osallistujat saivat ryhmässä keskustella
uusien kulttuurimatkailutuotteiden kehittämisestä venäläisille matkailijoille
sekä pohtia kuinka alueelle saataisiin uusia kävijöitä. Mitä tarjottavaa
alueella jo on ja mitä uusia mahdollisuuksia alueella olisi
kulttuurimatkailijoille tarjota?
Päivän
antina todettiin, että mahdollisuuksia on paljonkin, mutta toisaalta myös
haasteita. Joensuun seudulla on tiettävästi paljon tarjontaa: kulttuuri- ja
historiakohteita on inventoitu noin 500. Kuitenkin monen kohteen ympäriltä
puuttuu ”kehysidea” tai tarina, joka houkuttelisi matkailijat kohteeseen. Harva
kohde yksistään on riittävän vetovoimainen. Alueella elää vahvana myös
karjalainen perinne sekä venäläisten ja suomalaisten yhteinen menneisyys, mutta
näitä ei ole kuitenkaan osattu tuotteistaa tarpeeksi matkailullisessa mielessä.
Mahdollisuuksia nähtiin myös verkostoitumisessa. Esimerkiksi erilaiset
teemakierrokset mahdollistaisi useassa kohteessa vierailun ja samalla entistä
syvällisemmän tutustumisen paikalliseen kulttuuriin ja tapoihin. Yhtenä ongelmana
koettiin venäläisten asiakkaiden tavoittaminen eli mistä ja miten löytää sopiva
asiakaskunta. Tähän liittyen monelta pieneltä kohteelta tai palveluntuottajalta
puuttuu myös resurssit tuottaa venäjänkielistä materiaalia tai tarjota
venäjänkielistä palvelua. Tässä on selkeä kohta missä toimijat tarvitsevat apua.
Toinen
työpaja järjestettiin aurinkoisella Kolilla toukokuun lopulla. Itse asiassa
meidät oli kutsuttu pitämään työpajaa maakuntamuseopäivään, jonne kokoontui
pääasiassa kotiseutumuseoiden väkeä eri puolilta Pohjois-Karjalaa. Henna Konu esitelmöi
museopalveluiden tuotteistamisesta ja näkökulmassa huomioitiin erityisesti
venäläiset matkailijat. Esitysten jälkeen osallistujat pääsivät jälleen itse
ideoimaan ja keskustelemaan pienryhmissä kolmesta eri teemasta. Ryhmätöiden
teemat käsittelivät sitä kuinka museopalvelut voisivat täydentää alueen muita
matkailupalveluita, millaisia venäläiset matkailijat ovat museopalveluiden
käyttäjinä sekä kolmantena missä ja miten museopalveluita voitaisiin
markkinoida venäläiselle kohderyhmälle.
Ainakin
toistaiseksi venäläisiä käy todella vähän kotiseutumuseoiden asiakkaina ja
oikea kohderyhmä on vielä löytymättä. Yhteistyön tärkeys muiden paikallisten
matkailutoimijoiden kesken nousi jälleen keskusteluissa useaan otteeseen
esille. Yhteistyöllä esimerkiksi majoitus- ja ohjelmapalveluyritysten kanssa pystyttäisiin
hyödyttämään koko aluetta, kasvattamaan viipymää ja tarjoamaan monenlaista
tekemistä. Erilaiset kulttuurikierrokset majoituksineen, ohjelmineen ja
ruokailuineen nähtiin hyvänä mahdollisuutena tarjota elämyksellinen
museokokemus. Toisaalta taas vastuukysymykset ja organisoiminen nähtiin
haasteena. Yksi aihe mikä myös puhutti, oli museoiden houkuttelevuuden
lisääminen ja mielikuvan parantaminen: millä tavalla mielikuvaa museoista
voitaisiin muuttaa houkuttelevammaksi? Ovatko esineet yksistään tarpeeksi
vetovoimaisia ja mielenkiintoisia? Jälleen tultiin tarinoiden merkitykseen
tuotteistamisessa. Pelkkä esine ei välttämättä kiinnosta, mutta jos siihen
liittää tarinan millä tavalla se on liittynyt sekä meidän että venäläisten
historiaan, asia saa aivan uuden merkityksen. Myös museon pienoisnäyttelyn
vieminen jonnekin jo suosittuun käyntikohteeseen voisi toimia kiinnostuksen
herättäjänä. Mahdollisuutena nähtiin myös seudulla asuvien venäläisten
hyödyntäminen oppaina tai tulkkeina, sillä venäläiset arvostavat paljon enemmän
henkilökohtaista palvelua kuin luettavaa materiaalia. Puskaradion merkitys on
tunnetusti Venäjällä suuremmassa arvossa mitä meillä ja muiden positiiviset
kokemukset voivat yksistään olla riittävä houkutin kohteeseen saapumiselle.
Aiheet
synnyttivät vilkasta keskustelua pöytäryhmissä ja juttua olisi riittänyt vielä
enemmän mitä keskustelulle oli varattu aikaa. Toivon mukaan työpajapäivät antoivat
myös oikeasti toteuttamiskelpoisia ideoita tulevaisuutta varten tai jätti
ainakin kipinöitä kytemään. Ainakin meitä vetäjiä jälkeenpäin kiiteltiin
mielenkiintoisesta lähestymistavasta aiheeseen.
Kommentit
Lähetä kommentti