Kirjoittanut Juho Pesonen
Vuoden suurin ja tärkein
markkinointikonferenssi (European Marketing Academy Conference) järjestettiin
tänä vuonna Istanbulissa 4.-7.6. Osallistuin konferenssiin
eMatkailu-hankkeeseen liittyen. Minä ja Anja Tuohino kirjoitimme konferenssiin
artikkelin otsikolla "Activity Based Segmentation of Rural Wellbeing
Tourits" ja artikkeli hyväksyttiin konferenssin Tourism Marketing -osioon.
Konferenssissa tarkoituksena oli paitsi oman paperin esitteleminen ja
kommenttien saaminen tutkimuksen suhteen myös tarkastella uusimpia
kehityssuuntia matkailumarkkinoinnissa sekä sähköisen markkinoinnin puolella. Konferenssin
kotisivut löytyvät osoitteesta www.emac2013.org ja konferenssin sisältö
osoitteesta http://www.emac2013.org/Emac_2013_Proceedings.pdf.
IKonferenssia varjosti Taksimin aukiolla ja
Gezin puistossa käynnissä olleet protestit Turkin hallitusta vastaan ja ne
vaikuttivat konferenssiin monin tavoin. Esimerkiksi julkinen liikenne oli
sekaisin Taksimin aukion ollessa jumissa ja jouduin ottamaan taksin
lentokentältä hotellille ja takaisin. Lisäksi järjestäjät joutuivat siirtämään
tervetuliaistapahtuman ja gaalaillallisen muihin tiloihin Taksimin aukion
läheltä. Poliiseja oli paikoitellen paljon katukuvassa mutta konferenssin
aikana Taksimin aukiolla oli vain mielenosoittajia eikä tunnelma ollut levoton.
EMAC-konferenssi eroaa muista
Euroopassa järjestettävistä markkinoinnin ja matkailun konferensseista kokonsa
puolesta. Konferenssiin lähetettiin yhteensä 1000 paperia ja vieraitakin oli
loppuen lopuksi paikalla yli 700, yhteensä kaksi laivalastillista Bosporinsalmella. Konferenssi oli siis massiivinen, yhtenä
osoituksena tästä lähes 20 yhtä aikaa pyörivää teemasessiota. Olo oli siis
välillä kuin karkkikaupassa ja monta mielenkiintoista esitystä jäi välistä
koska niitä oli päällekkäin niin paljon. Konferenssi on erikoinen myös siitä
että siellä ei ole varsinaisia keynote-esityksiä joita kaikki vieraat tulisivat
katsomaan. Sen sijaan yleensä keynote-esityksiä pitävät alan huippunimet ovat
muiden joukossa esittelemässä viimeisimpiä tutkimuksiaan.
Missäpä sitten mennään
markkinointitutkimuksen osalta tällä hetkellä? Konferenssissa oli siis kaiken
kaikkiaan 21 eri trackia tai teemaa aina voittoa tavoittelemattomien
organisaatioiden markkinoinnista B2B-markkinointiin ja markkinoinnin
koulutukseen. Itse osallistuin pääasiassa teknologiaa sivuaviin sessioihin tai
matkailumarkkinoinnin sessioihin. Päällimmäisenä mieleen jäi kokeellisten
tutkimusten suuri määrä. Viime vuonna rakenneyhtälömallit hallitsivat eri
aihealueita mutta tänä vuonna kokeellinen tutkimus lisäsi suosiotaan selvästi.
Näistä tutkimuspapereista kuitenkin heijastui se, että kokeellinen tutkimus on
harvoin teoriaa kehittävää vaan enemmänkin käytännön läheistä. Hyvin monessa
esityksessä oli huomattavissa että käytetty aineisto oli erinomaista ja se oli
kerätty yhteistyössä isojen kauppaketjujen ja muiden firmojen kanssa, mutta
aineisto oli kerätty nimenomaan näiden yritysten hyödyksi ja panostaminen
teoreettiseen pohjaan ja etenkin teorioiden kehittämisen mahdollisuuksiin oli
jäänyt vähäiseksi.
eMatkailun teemaan liittyen
kohferenssissa järjestettiin erityissessio käyttäjien luoman sisällön
käyttämiseksi sähköisessä verkkoliiketoiminnassa. Valitettavasti tässäkään ei
tullut mitään varsinaisesti uutta ilmi mitä matkailumarkkinoinnissa ei olisi
tiedetty jo pitkään: käyttäjien luoma sisältö lisää tuotteen luotettavuutta ja
lisäksi tekstiaineistojen analyysi netissä tuottaa syvällistä tietoa mutta
kamppailee edelleen sarkasmin ymmärryksen kanssa.
Muutama esitys konferenssin
aikana nousi oman mielenkiinnon perusteella selvästi muiden yläpuolelle. Nadia
Nabout ja Bernd Skiera tutkivat miten hakukonemainonta todellisuudessa lisää
brandin myyntiä verrattuna pelkkään hakukoneoptimointiin. Näyttäisi siltä että
mainonta kasvattaa tuloja vaikka SEO olisi kunnossa, mutta se myös kannibalisoi
orgaanisen haun tuloksia. Yrityksissä täytyy olla selvillä mikä on tämän
kannibalisoinnin osuus ja kuinka paljon hakukonemainonta siis syö orgaanisen
hakukoneoptimoinnin tulosta. Tutkijat suosittelivat että sama henkilö vastaisi
sekä SEO:sta että hakukonemainonnasta, mahdollistaen molempien tehokkaan
seuraamisen. Samassa sessiossa oli myös esitys jossa tutkittiin sähkön
tilaajien tyytyväisyyttä ylimääräisiin maksuihin tai odottamattomiin
palautuksiin. Tutkimus oli mielenkiintoinen mutta sen soveltamismahdollisuudet
matkailussa valitettavan vähäiset sillä matkailusta ei tule mieleen vastaavia
pitkäaikaisia ja jatkuvia hinnoitteluesimerkkejä. Ehkä jossain lomaosake- tai mökkivuokrauksessa?
Kaupunkina Istanbul oli oikein
hieno paikka pitää konferenssi ja konferenssijärjestelyt menivät ihan hyvin.
Onneksi olin ottanut hotellin läheltä konferenssipaikkaa niin että pystyin
kävelemään konferenssipaikalle. Monet joutuivat ottamaan taksin kun julkinen
liikenne oli sekaisin protestien takia ja konferenssijärjestäjien busseilla
konferenssihotelleilta konferenssipaikalle oli vaikeuksia tulla ajoissa aamun
esityksiin aivan kamalien liikenneruuhkien takia. Konferenssin parasta antia
oli nähdä missä tällä hetkellä mennään markkinoinnissa. Se auttoi myös
sijoittamaan matkailumarkkinoinnin oikeaan kontekstiin: matkailumarkkinointi on
markkinointipiireissä pienen pieni sivuilmiö jolla ei ole yleiselle
markkinoinnille juurikaan mitään annettavaa. Tämä on valitettava tositilanne tällä hetkellä
koska matkailumarkkinoinnin tutkijat pysyvät pääsääntöisesti omissa piireissään
ja konferensseissaan eikä muiden markkinoinnin ilmiöiden tutkijoilla ole
kiinnostusta matkailumarkkinoinnin kontribuutioita kohtaan. Tämä taas on siltä
kannalta ikävää että esimerkiksi teknologian käytössä ja tutkimuksessa
matkailumarkkinointi on jopa aika selvästikin edellä muita markkinoinnin
osa-alueita.
Kommentit
Lähetä kommentti