Kirjoittanut Juho Pesonen
Vasta julkaistun tutkimuksen mukaan tieto- ja
viestintäteknologioiden (ICT) käyttö matkailijoiden segmentoinnissa on vielä
varsin vähäistä vaikkakin aihealueella on tapahtunut viimeisen vuosikymmenen
aikana paljon kehitystä. Internet on ollut segmentoinnissa pääasiassa vain yksi
tietolähde muiden joukossa kun segmenttejä vertaillaan vaikka Internetin
käyttötavat matkailussa on yksi tärkeimpiä tietoja mitä matkailuyritykset
asiakkaistaan tällä hetkellä tarvitsevat. Vain kolme segmentointitutkimusta
läpikäydyistä tutkimuksista keskittyi ICT:n käyttöön matkailijoiden segmentoinnissa,
tulos mitä voidaan pitää erittäin yllättävänä. ICT:llä on ollut myös suuri
merkitys aineiston keräämisen kannalta sillä useassa tutkimuksessa on käytetty
Internet-kyselyä.
Tutkimuksessa läpikäytiin yhteensä 188 segmentointiin
liittyvää tutkimusta jotka on julkaistu alan kolmessa hyvin korkealle
arvostetussa lehdessä vuoden 2000 jälkeen. Näistä 58 olivat
segmentointitutkimuksia joilla oli jonkinlainen merkitys ICT:n käytölle
matkailututkimuksessa.
Tutkimus listaa kattavasti ICT:n merkityksen matkailijoiden
segmentoinnin kannalta ja tarjoaa tutkijoille laajan kuvan siitä miten ICT on
vaikuttanut matkailijoiden segmentointiin. Yrityksille tutkimus tarjoaa
luettelon keinoista millä tieto- ja viestintäteknologioita voidaan käyttää
asiakassegmenttien hyödyntämiseksi.
Tutkimuksen tuloksien perusteella yritysmaailma on osittain
jopa pitemmällä asiakkaiden segmentoinnissa kuin matkailututkimuksen kenttä.
Yrityksillä on esimerkiksi käytössään Google Analyticsin kaltaiset
lokitietopalvelut jotka mahdollistavat asiakkaiden segmentoinnin eri
käyttäjäryhmiin mutta näitä ei ole vielä matkailututkimuksessa hyödynnetty.
Tutkimus otsikolla ”Information and communications
technology and market segmentation in tourism: a review” on julkaistu
uusimmassa Tourism Review –lehdessä (2013, 68(2)): http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?issn=1660-5373&volume=68&issue=2&articleid=17090608&show=abstract
ja on saatavilla myös Academia.edu –palvelusta: http://www.academia.edu/3773066/Information_and_communications_technology_and_market_segmentation_in_tourism_a_review
Kommentit
Lähetä kommentti