Kirjoittanut: Henna Konu
Kahdeksas Matkailu- ja vapaa-ajantutkimuksen symposium
kokosi Suomen matkailututkijoita Imatralle keskustelemaan matkailun
kasvusuunnista ja erityisesti venäläisten matkailusta Suomessa. Keskeisenä
teemana oli, miten Suomea ja suomalaisten palveluita voidaan markkinoida
venäläisille kohderyhmille. Seminaarin keynote puheenvuorot nostivat esille,
miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää suomalaisten palveluiden ja
yritysten markkinoinnissa Venäjän markkinoilla sekä mikä profiloi venäläisiä
matkailijoita ja mikä houkuttelee venäläisiä matkustamaan Suomeen. Aiheeseen
liittyvissä esityksissä tuotiin esille venäläisten matkailijoiden profiileita
ja heidän kiinnostuksen kohteitaan: millaisia ovet venäläiset mökkeilijät
Suomessa ja miten venäläisiin mökinomistajiin suhtaudutaan, millaisia ovat
venäläismatkailun hyödyntämättömät mahdollisuudet sekä millainen on venäläinen
maaseutumatkailija, ja millaisia palveluita venäläisille matkailijoille tulee
tarjota.
On yhä useammin keskusteltu siitä, että venäläisistä
puhutaan yleensä yhtenä asiakassegmenttinä, vaikka venäläisten matkailijoiden
profiilit vaihtelevat myös suuresti. Miikka Raulo toi omassa esityksessään
esille erilaisia matkailijatyyppejä ja sitä, miten näitä tyyppejä hyödyntämällä
yritykset voivat tarkemmin suunnitella palveluitaan ja kohdentaa
markkinointiaan. Lisäksi useammassa esityksessä nostettiin esille, että
ostosmahdollisuudet ovat yksi suurimmista syistä, miksi venäläiset matkustavat
Suomeen. Tutkimukset osoittavat, että venäläiset ovat myös erittäin kiinnostuneita
luontoon ja luontoympäristöön liittyvistä nähtävyyksistä ja aktiviteeteista.
Varsinaista laajempaa tutkimusta tai venäläisten matkailijoiden segmentointia
ei kuitenkaan ole vielä tehty ja voidaankin kysyä ”miksi ei”, kun tiedetään,
että suurin osa Suomeen matkustavista ulkomaalaisista on venäläisiä.
Matkailutoimiala on kuitenkin tiedostanut sen, että
venäläiset eivät ole yksi kohderyhmä vaan eri matkailijat haluavat erilaisia
tuotteita ja palveluita. Useissa tutkimuksissa on jo todettu, että demografiset
tekijät eivät enää selitä kovinkaan suurta osaa matkailijoiden kuluttajakäyttäytymisestä.
Asiakkaiden kuluttajakäyttäytymisessä näkyy enemmän matkailijoiden motiivit,
kiinnostuksen kohteet sekä mielipiteet ja asenteet. Näiden tutkimukseen tulee
panostaa myös tulevaisuudessa, jotta asiakkaiden (mukaan lukien venäläiset
asiakkaat) tarpeisiin voidaan paremmin vastata ja matkailijoille voidaan
tarjota mieleenpainuvia elämyksiä.
Venäläismatkailun lisäksi seminaarissa kuultiin muitakin
mielenkiintoisia esityksiä. Esityksissä nostettiin esille henkilökohtaisen
palvelun laadun merkityksestä asiakkaille sekä millä tavoin asiakkaita voidaan
ottaa mukaan tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä. Oma tutkimukseni
(yhdessä Raija Komppulan kanssa) keskittyy vertailemaan erilaisia asiakkaiden
osallistamismenetelmiä hyvinvointimatkailupalveluiden kehittämisessä. Tämä
tutkimus on keskeisessä osassa myös omassa väitöskirjatyössäni.
Kaiken kaikkiaan seminaari oli antoisa ja antoi paljon
ajateltavaa sekä uusia tutkimusideoita. Se myös muistutti siitä, että meillä on
vielä paljon tekemistä asiakkaiden huomioinnissa ja heidän tarpeidensa
tunnistamisessa, puhutaan sitten venäläisistä matkailijoista tai matkailijoista
yleensä.
Osa seminaarissa esitellyistä tutkimusabstrakteista
julkaistaan Suomen matkailututkimuksen seuran nettisivuilla: http://www.matkailututkimus.org/etusivu/.
Kommentit
Lähetä kommentti