Kirjoittanut Juho Pesonen
Tätä blogiviestiä lukiessa taustalle voi laittaa soimaan
vaikka Sibeliuksen Finlandian ja virittäytyä oikeaan tunnelmaan: http://www.youtube.com/watch?v=etXnO6UlTh0
Elämme tällä hetkellä kokemustaloudessa (experience economy)
jota leimaa etenkin länsimaissa teknologian ennennäkemättömän nopea kehitys.
Itsekin olen paljon kirjoittanut teknologian käytöstä ja merkityksestä
matkailulle ja etenkin matkailuelinkeinolle. Virtuaalimatkailu on yksi
teknologian mahdollistama kehitys jota jotkut ovat jopa pitäneet uhkana
matkailulle. Miksi matkustaa kun samat asiat voi kokea mukavasti kotisohvalta? Näin ei kuitenkaan (ainakaan vielä) ole. On nimittäin paljon mitä virtuaalimatkailija ei voi kokea.
Ihmisillä on käytössään viisi aistia (http://oppiminen.yle.fi/ihminen/aistit)
mutta tällä hetkellä tietokoneiden kautta pystytään välittämään viestejä vain
kahdelle aistille eli näköaistille ja kuuloaistille. Makuaisti, hajuaisti ja
ihon aistit eivät sähköisestä matkailusta paljoakaan hyödy. En usko että näytön
nuolaisu, näppäimistön hakkaaminen tai tietokoneen tuulettimen puhaltaman
kuuman ilman nuuhkaisu tuottaa kovin kummoisia kokemuksia hirmu monelle ihmiselle.
Sen sijaan kuusen oksalta niskaan tippuva kylmä lumi,
tuoreen loimulohen tuoksu ja itse poimituista mustikoista tehdyn mustikkamaidon
maku ovat sellaisia kokemuksia jotka varmasti monelle matkailijalle jäävät
helposti mieleen. Matkailu ja matkailutuotteiden täytyy olla suunniteltuja
kokonaisvaltaisiksi aistillisiksi elämyksiksi ainutkertaisuutta unohtamatta. Aisteja
ei myöskään sovi unohtaa kun tuotteita markkinoidaan. Pelkkä Suomen luonnon
mainostaminen puhtaaksi ei riitä vaan Suomen luonto tuoksuu männynneulasilta ja
mättäältä, kuulostaa täydelliseltä hiljaisuudelta tai tuulen suhinalta puiden
latvoissa ja maistuu aamukasteen pisaralta koivunlehdellä.
Kelkkasafari ei ole pelkkä kelkkasafari, se on
moottorikelkan tärinää jalkojen alla, auringonpaistetta heijastumassa puhtaan
valkoisesta lumesta, voimakkaiden moottorien mörinää ja avotulella valmistetun
nokipannukahvin tuoksua. Yöpyminen vuokramökillä ei ole pelkkä yöpyminen vaan
se on laineiden liplatusta rannalla, takkatulen lämpöä, savun tuoksua puusaunan
savupiipusta ja uusien perunoiden ja voin maku suussa.
Matkailumarkkinoinnissa etenkin Internetissä keskitytään
viihdyttämään näköaistia. Jopa äänet verkkosivustoilla ovat erittäin
harvinaisia vaikka mitään teknologista estettä asialle ei olisi. Onneksi
sentään suurimassa osassa Youtube-videoita on äänet muistettu ottaa mukaan!
Mikä olisi parempi tapa mainostaa Suomen hiljaisuutta kuin tehdä verkkosivu
täynnä kaupungin ääniä ja tarjota vaihtoehto, turvapaikka, vierailijalle
tutustua siihen miltä Suomen kesä kuulostaa. Tälläkin blogiviestillä olisi
aivan toisenlainen vaikutus jos taustalla soisi Metallicaa tai Rihannaa.
Aistimarkkinoinnin avulla kuluttaja voi luoda tunnesiteen
brändiin (Anni Paavola, http://publications.theseus.fi/handle/10024/24986).
Myös Sini Rekonen on opinnäytetyössään päätynyt tulokseen että moniaistisuutta
pitäisi hyödyntää enemmän matkailun markkinointiviestinnässä (http://publications.theseus.fi/handle/10024/4687).
Minusta markkinointiviestinnässä pitäisi tehdä asiakkaille selväksi minkälaisia
ainutlaatuisia aistikokemuksia he saavat tulemalla Suomeen tai matkustamalla
tiettyyn matkakohteeseen Suomessa. Ja sitten vielä saada heidät kertomaan
kavereilleen että SE JUTTU ON PAKKO KOKEA ITSE!
Eipä esimerkiksi tämä LUC:n aistikierros ole yhtään hullumpi
juttu: http://matkailu.luc.fi/Tuotekehitys/Tyokaluja_/Asiakkaan_kohtaamiseen/Aistikierros.iw3
Siitäkään ei vaan paljoa ole apua uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi jos sen
tuloksia ei osaa hyödyntää markkinointiviestinnässä! Ei riitä että yrittäjä ymmärtää tuotteen aistilliset ulottuvuudet vaan ne pitää osata myös viestiä asiakkaille houkuttelevalla tavalla.
Kommentit
Lähetä kommentti