Kirjoittanut VTT Julia Jänis
Kuluneella syyslukukaudella järjestin Matkailualan
verkostoyliopistossa (MAVY) englanninkielisen pilottikurssin Tourism and
Development (5 op) osana aineopintojen valinnaista
opintojaksoa ’Matkailun erikoisteema’. Kuten
MAVY:n kursseilla yleensäkin, opiskelijoiden pääainekirjo oli laaja,
maantieteilijöistä kielitieteilijöihin. Mukana oli myös kansainvälisiä
vaihto-opiskelijoita eri puolilta Eurooppaa, samaan tapaan kuin Matkailun
erikoisteeman (3-6 op) muillakin kursseilla.
Opettajana koin kurssin aiheen erityisen tärkeäksi ja
mielekkääksi. Haasteena oli, miten matkailun linkittymistä kansainvälisiin
kehityskysymyksiin tulisi opettaa. Matkailu kun voi yhtä aikaa lisätä ja
vähentää globaalia eriarvoisuutta tai köyhyyttä. Näihin kysymyksiin ei ole yhtä
oikeaa vastausta, vaan alan tutkijatkin tuovat jatkuvasti esille vastakkaisia
näkemyksiä asioista. Erilaisten ryhmätöiden ja keskustelutehtävien avulla pyrin
rohkaisemaan opiskelijoita pohtimaan eri näkökulmia ja olikin ilahduttavaa
huomata, miten innokkaasti keskustelua syntyi.
Verkkokurssin työskentely alkoi noin kuukautta ennen
intensiivikurssia opiskelijoiden ja opettajan esittäytymisillä. Tämän jälkeen
kurssilaiset järjestäytyivät neljän teeman mukaan keskusteluryhmiin ja
aloittivat myös ryhmätyön verkossa. Verkkokurssin työskentely selvästi tuki
intensiivikurssin vuorovaikutusta. Joillekin vaihto-opiskelijoille kurssi oli
myös ensimmäinen kokemus verkko-opetuksesta koko heidän opintojensa aikana.
Intensiivikurssi järjestettiin Helsingissä 3.─5. joulukuuta
ensimmäisten paukkupakkasten aikaan. Heti alussa kurssilaisten kesken vallitsi
välitön ja keskusteleva ilmapiiri. Kansainväliset vaihto-opiskelijat toivat
mielekkyyttä käyttää englantia kommunikointikielenä. Käsittelimme
intensiivikurssilla muun muassa matkailua ja köyhyyden vähentämistä,
vapaaehtoismatkailua ja matkailun suhdetta ilmastonmuutokseen kehitysmaiden
kontekstissa. Vierailevina luennoitsijoina kurssilla oli tohtorikoulutettava
Emily Höckert, joka tutkii yhteisöpohjaista matkailua Nicaraguassa sekä Panu
Könönen Suomen Ladusta, joka on pitkään tukenut yhteisömatkailuhanketta
Nepalissa kehitysyhteistyövaroin.
Intensiivikurssista saadun palautteen perusteella se oli
onnistunut ja vierailuluentoja pidettiin hyödyllisinä. Intensiivikurssiin
sisältyi myös innovaatiokoulu nepalilaisessa ravintolassa, johon osallistuivat
vierailijat Reilun matkailun yhdistyksestä ja Mandala Travelsista. Vapaamuotoisempi
yhdessäolo oli mukavaa vaihtelua pitkään päivään yhdessä ja samassa
opetusluokassa. Opettajana oli myös mielenkiintoista tutustua opiskelijoihin
henkilökohtaisemmalla tasolla.
Kurssilaisten tehtävänä oli osallistua loppukeskusteluun Moodlessa
intensiivikurssin jälkeen. Tässä vapaamuotoisessa kirjallisessa palautteessa he
antoivat paljon rakentavia parannusehdotuksia kurssin järjestämiseksi
uudelleen. Vastaavanlainen palautekeskustelu voisi olla hyödyllinen muillakin
MAVY:n kursseilla, ellei näin jo olekin.
Kurssista on enää jäljellä opiskelijoiden esseet. Aiheet
ovat mitä mielenkiintoisempia slummimatkailusta köyhyyden vähentämiseen ja
vesikysymyksistä alkuperäiskansojen asemaan matkailussa. Kuten aiemmillakin
opettamillani englanninkielisillä kursseilla, olen kuitenkin törmännyt
sellaiseen opettajan haasteeseen, että kansainvälisillä vaihto-opiskelijoilla
voi olla hyvin erilaiset tyylit kirjoittaa esseitä ja käyttää kirjallisia
lähteitä. Tämä aiheuttaa pientä päänvaivaa arvostelussa, jossa periaatteessa
pitäisi olla samat vaatimukset kaikille. Kenties suomalaisille opiskelijoille
itsestään selviä asioita tulisi vielä selkeämmin ohjeistaa
vaihto-opiskelijoille, jotta ongelmalta vältyttäisiin.
Lisätietoja Matkailualan verkostoyliopistosta ja sen toiminnasta saa osoitteessa www.funts.fi.
Kommentit
Lähetä kommentti