Iän, sukupuolen ja matkustusmotivaatioiden vaikutus mielipiteisiin matkailusivuston lisäarvoa tuottavien ominaisuuksien tärkeydestä
Kirjoittanut Juho Pesonen
Internet-sivujen suunnittelu on äärimmäisen tärkeää
matkailussa. Hyvin suunnitellut ja tehdyt verkkosivustot palvelevat
asiakkaitaan mahdollisimman tehokkaasti vaikuttaen suoraan siihen kuinka paljon
rahaa verkkosivustot tuottavat ylläpitäjilleen. Eri sivuston ominaisuudet ovat
tärkeitä erilaisille asiakkaille. Nyt tätä asiaa on tutkittu Matkailualan
opetus- ja tutkimuslaitoksen eMatkailu-hankkeessa.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin iän, sukupuolen ja
matkustusmotivaatioiden vaikutusta siihen, miten tärkeinä suomalaiset
Internettiä käyttävät maaseutumatkailijat pitävät erilaisia matkailusivuston
ominaisuuksia. Näitä ovat mm. multimedia, yhteystiedot, verkkokauppa ja
mobiilitoiminta.
Tutkimuksessa selvisi, että useat verkkosivuston
ominaisuudet ovat naisille tärkeämpiä kuin miehille. Miehet kuitenkin
arvostavat naisia enemmän sivuston mobiiliominaisuuksia. Sivustojen jotka on
suunnattu pääasiassa mieskäyttäjille tulisikin pitää mobiilitoimivuutta
erittäin tärkeänä.
Nuoret, alle 20-vuotiaat käyttäjät eivät pidä yhteystietoja
niin tärkeänä kuin muut käyttäjät. Kartta taas on äärimmäisen tärkeää
keski-ikäisille ja sitä vanhemmille käyttäjille. Ikä vaikuttaa myös siihen
miten kiinnostuneita käyttäjät ovat siitä että yritys lähettää heille viestejä
kuten sähköposteja. Etenkin nuoret käyttäjät vieroksuvat yritykseltä tulevaa
mediaa, esimerkiksi uutiskirjeitä, kun taas vähintään 40-vuotiaat pitävät
tällaista viestintää tärkeänä lisäarvoa tuottavana asiana.
Myös tärkeät matkustusmotivaatiot vaikuttavat siihen mitkä
lisäarvoa tuottavat www-sivuston ominaisuudet ovat tärkeitä.
Perhematkailijoille esimerkiksi multimedia, linkit muille aihepiirin sivuille,
sivuston yksilöiminen ja varausmahdollisuus ovat tärkeämpiä kuin muille
matkailijoille. Luontomatkailijat taas arvostavat etenkin yhteystietoja sekä
karttapalveluita. Yöelämästä kiinnostuneet taas pitävät multimediaa, usein
kysyttyjä kysymyksiä sekä sivuston yhteisöominaisuuksia tärkeämpänä kuin muut
matkailijat.
Tämän tutkimuksen tulokset todistavat että www-sivut pitää suunnitella
kohderyhmälle sopivaksi. Tällä tavalla on mahdollisuus lisätä konversiota ja
parantaa sivuston toimivuutta. Yritysten on mahdollista saavuttaa kilpailuetua
lisäämällä sivustoilleen niitä ominaisuuksia mitä heidän asiakkaansa haluavat
jos kilpailijat eivät sitä tee.
Julkaisutiedot: Pesonen, J. (2013)
Examining perceptions of the importance of travel websites’ value-added
services: age, gender, and travel motivations. Information and Communication
Technologies in Tourism 2013. Proceedings of the International Conference in
Innsbruck, Austria, January 22-25, 2013. Cantoni, Lorenzo; Xiang, Zheng (Phil)
(Eds.) http://www.springer.com/business+%26+management/business+information+systems/book/978-3-642-36308-5 ja on
saatavilla osoitteesta http://www.academia.edu/2427849/Examining_perceptions_of_the_importance_of_travel_websites_value-added_services_age_gender_and_travel_motivations.
Kommentit
Lähetä kommentti