Kirjoittanut Juho Pesonen
SoLoMo — tämä kirjainyhdistelmä hallitsi tänäkin vuonna
kansainvälistä ENTER2013-konferenssia. Konferenssin teemana tällä kertaa oli
"eTourism Opportunities and Challenges for the next 20 years" ja tämä
oli jo 20. Enter-konferenssi. SoLoMo lyhenne tulee sanoista Social, Local ja
Mobile tarkoittaen sitä kuinka nämä kolme käsitettä tulevat yhä tärkeämmiksi
matkailuelinkeinolle ja tutkimukselle. Näistä kolmesta etenkin social ja mobile
olivat mielenkiinnon kohteina niin tutkimusartikkeleissa kuin elinkeinon
esitelmissäkin. Local tuntui olevan ainakin Googlelle erittäin tärkeä asia
mutta tutkimusartikkeleissa se näkyi lähinnä augmented realitya käsittelevissä
esityksissä, ne kun ovat luonteeltaan hyvin paikallisia. Kuitenkin varmaa on
että alan kaikki isot pelurit elävät jo täysillä SoLoMo:n maailmassa.
Tämänhetkinen eMatkailu on selvästi SoLoMo-matkailua mutta konferenssissa ei
kuitenkaan tullut selväksi mitä tämän jälkeen tulee.
Muutamat keynotet käsittelivät tulevaisuuden mahdollisuuksia
ja ne olivat hyvin paljon minun oman mielipiteeni (http://www.slideshare.net/eppuJ/e-matkailun-tulevaisuus)
kanssa samoilla linjoilla. Trendejä ovat mm. kaikkialla läsnä oleva teknologia,
asiakassuhteen muuttuminen sosiaalisen median kautta, matkailijoiden
käyttäytymisen muutos matkakohteessa mobiiliteknologioiden takia sekä
älykkäiden agenttien mahdollistamat varausjärjestelmät. Vaikka konferenssissa
piti saada käsitys eMatkailun haasteista ja mahdollisuuksista seuraavaksi 20
vuodeksi voi konferenssin sisällöstä kuitenkin vetää sen johtopäätöksen että
kukaan ei tiedä minkälaista matkailu ja matkailuliiketoiminta on kun katsotaan
20 vuotta eteenpäin. Yksipuolinen näkemys kuitenkin oli että tällä hetkellä
SoLoMo määrittää matkailuyrityksen menestyksen eikä kukaan alalla toimiva voi
jättää niitä huomioimatta.
Muita konferenssista esille nostettavia asioita oli myös
kokemusten ja etenkin elämysten tuottaminen tarinankerronnan avulla.
Internetmarkkinoinnista taas esille nostettiin virheiden tekeminen. Jopa suuret
pelurit kuten Facebook ovat sitä mieltä että paras lähestymistapa useisiin
asioihin on yrityksen ja erehdyksen taktiikka. Virheiden tekeminen on
hyväksyttävää niin kauan kuin niistä on pitkällä tähtäimellä hyötyä ja niistä
opitaan. Myös kokonaan uudenlaiset DMO-sivut kuten useiden pohjoismaiden sivut
osoittavat verkkosivustojen suunnittelussa tapahtunutta kehitystä kohti
mobiililaitteille sopivampaa, interaktiivisempaa ja sisällöltään rikkaampaa
sivustoa.
Aivan loistavat käsityksen konferenssin ydinkohdista saa
Twitteristä hashtagilla #enter2013: https://twitter.com/search?q=%23enter2013&src=tyah.
Twitterin kautta todella hienosti oli mahdollista konferenssiin osallistujille
nostaa esille heidän tärkeäksi pitämiään asioita. Lisäksi konferenssia seurasi
suorana livestreamin kautta satoja ihmisiä jotka myös pystyivät Twitterin
kautta vaikuttamaan interaktiivisesti konferenssiin.
Lisää Enter-konferenssin hedelmiä satelee laitoksen Facebook-sivuilla (https://www.facebook.com/UEF.MOT)seuraavien viikkojen aikana joten kannattaa pistää sivusto seurantaan!
VastaaPoista