eMatkailun tuoreimmat kuulumiset ENTER2013-konferenssista



Kirjoittanut Juho Pesonen

SoLoMo — tämä kirjainyhdistelmä hallitsi tänäkin vuonna kansainvälistä ENTER2013-konferenssia. Konferenssin teemana tällä kertaa oli "eTourism Opportunities and Challenges for the next 20 years" ja tämä oli jo 20. Enter-konferenssi. SoLoMo lyhenne tulee sanoista Social, Local ja Mobile tarkoittaen sitä kuinka nämä kolme käsitettä tulevat yhä tärkeämmiksi matkailuelinkeinolle ja tutkimukselle. Näistä kolmesta etenkin social ja mobile olivat mielenkiinnon kohteina niin tutkimusartikkeleissa kuin elinkeinon esitelmissäkin. Local tuntui olevan ainakin Googlelle erittäin tärkeä asia mutta tutkimusartikkeleissa se näkyi lähinnä augmented realitya käsittelevissä esityksissä, ne kun ovat luonteeltaan hyvin paikallisia. Kuitenkin varmaa on että alan kaikki isot pelurit elävät jo täysillä SoLoMo:n maailmassa. Tämänhetkinen eMatkailu on selvästi SoLoMo-matkailua mutta konferenssissa ei kuitenkaan tullut selväksi mitä tämän jälkeen tulee. 

Muutamat keynotet käsittelivät tulevaisuuden mahdollisuuksia ja ne olivat hyvin paljon minun oman mielipiteeni (http://www.slideshare.net/eppuJ/e-matkailun-tulevaisuus) kanssa samoilla linjoilla. Trendejä ovat mm. kaikkialla läsnä oleva teknologia, asiakassuhteen muuttuminen sosiaalisen median kautta, matkailijoiden käyttäytymisen muutos matkakohteessa mobiiliteknologioiden takia sekä älykkäiden agenttien mahdollistamat varausjärjestelmät. Vaikka konferenssissa piti saada käsitys eMatkailun haasteista ja mahdollisuuksista seuraavaksi 20 vuodeksi voi konferenssin sisällöstä kuitenkin vetää sen johtopäätöksen että kukaan ei tiedä minkälaista matkailu ja matkailuliiketoiminta on kun katsotaan 20 vuotta eteenpäin. Yksipuolinen näkemys kuitenkin oli että tällä hetkellä SoLoMo määrittää matkailuyrityksen menestyksen eikä kukaan alalla toimiva voi jättää niitä huomioimatta.

Muita konferenssista esille nostettavia asioita oli myös kokemusten ja etenkin elämysten tuottaminen tarinankerronnan avulla. Internetmarkkinoinnista taas esille nostettiin virheiden tekeminen. Jopa suuret pelurit kuten Facebook ovat sitä mieltä että paras lähestymistapa useisiin asioihin on yrityksen ja erehdyksen taktiikka. Virheiden tekeminen on hyväksyttävää niin kauan kuin niistä on pitkällä tähtäimellä hyötyä ja niistä opitaan. Myös kokonaan uudenlaiset DMO-sivut kuten useiden pohjoismaiden sivut osoittavat verkkosivustojen suunnittelussa tapahtunutta kehitystä kohti mobiililaitteille sopivampaa, interaktiivisempaa ja sisällöltään rikkaampaa sivustoa. 

Aivan loistavat käsityksen konferenssin ydinkohdista saa Twitteristä hashtagilla #enter2013: https://twitter.com/search?q=%23enter2013&src=tyah. Twitterin kautta todella hienosti oli mahdollista konferenssiin osallistujille nostaa esille heidän tärkeäksi pitämiään asioita. Lisäksi konferenssia seurasi suorana livestreamin kautta satoja ihmisiä jotka myös pystyivät Twitterin kautta vaikuttamaan interaktiivisesti konferenssiin.

Kommentit

  1. Lisää Enter-konferenssin hedelmiä satelee laitoksen Facebook-sivuilla (https://www.facebook.com/UEF.MOT)seuraavien viikkojen aikana joten kannattaa pistää sivusto seurantaan!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti