Kirjoittanut Juho Pesonen
Tämänsyksyinen Innovative eTourism-seminaari (31.10.-1.11.2012,
http://www.experiencelab.fi/soskewp/etourismviikko/seminaariohjelma/)
on nyt saatu päätökseen, mutta mitä seminaarista ja koko viikosta nyt oikein
jäi loppupeleissä käteen?
Viikko alkoi Matkailualan verkostoyliopiston Matkailun
verkkoliiketoiminta-kurssin intensiivijaksolla jossa olin luennoitsijana
yhdessä Bournemouthin yliopiston Alessandro Inversinin kanssa. Opetettava ryhmä
oli kohtuullisen pieni mutta silti ilahduttavan kiinnostunut sähköisestä
matkailuliiketoiminnasta. Intensiivijaksolla käytiin aihepiiriä hyvin laajasti
läpi tarkoituksena perehdyttää opiskelijat eMatkailun historiaan, nykytilaan
sekä myös tulevaisuuteen. Tulevaisuutta esittelevät luentoni olen ladannut
Slideshareen osoitteeseen http://www.slideshare.net/eppuJ/e-matkailun-tulevaisuus.
Tiistaina iltapäivällä järjestettiin eSaimaa synergia
yhdessä Savonlinnan seudun OSKE:n kanssa. Keskustelimme synergiassa lähinnä
sähköisen matkailuliiketoiminnan eli eMatkailun koulutuksesta Suomessa.
Laitoksellamme tehdään kartoitusta tällä hetkellä missä Suomessa opetetaan
eMatkailuun liittyviä kursseja yliopistoissa ja AMK:ssa sillä pidämme tärkeänä
kartoittaa koulutuksen nykytilaa. Matkailuyritysten menestys on tulevaisuudessa
yhä enemmän riippuvainen sähköisen matkailuliiketoiminnan osaamisesta ja tämä
tulee aivan ehdottomasti huomioida suomalaisia matkailun ammattilaisia
kouluttaessa.
Keskiviikkoaamuna Päivi Salmi Savonlinnan oopperajuhlilta
kävi kahden tunnin ajan esittelemässä Oopperajuhlien sähköistä markkinointia ja
liiketoimintaa Verkkoliiketoimintakurssin opiskelijoille sekä meidän laitoksen
henkilökunnalle. Kaksi tuntia meni kuin siivillä ja etenkin Oopperajuhlien
Opera by You-projekti oli erittäin mielenkiintoinen: http://www.operafestival.fi/OperaByYou/Suomeksi/Etusivu
Keskiviikkoiltapäivänä seminaarissa esityksiä pitivät
Googlen Antti Räsänen, Searchboxin Samuli Melanko, Snoobin Antti kärki sekä
Sähköinen liiketoiminta Suomi Oy:n Sirkku Hirvonen. Sosken Facebook-sivuilla
pidettiin kirjaa esityksistä ja siihen kannattaa tutustua: https://www.facebook.com/SaimaaOske?fref=ts.
Nautin esitysten sisällöstä erittäin paljon. Antti antoi katsauksen nykytilaan
Googlen tilastojen valossa ja esitteli Googlen ohjelmia kuten Google Trendsiä
sekä Global market finderia. Global market finder oli minullekin uutuus, mutta
joka tapauksessa se vaikuttaa tehokkaalta työkalulta etenkin AdWords mainontaa
suunnitellessa kansainvälisille markkinoille. Snoobin Antti Kärjen
puheenvuorosta jäi taas mieleen erityisesti se miten jokainen välivaihe on
hieno mahdollisuus epäonnistua kun puhutaan asiakkaan viemisestä koko
ostoprosessin läpi etusivulta kiitos-viestiin.
Torstaina panostettiin etenkin sosiaaliseen mediaan ja sen
seurantaan. Pidin oman esitykseni aiheesta Sosiaalisen median vaikutus
kuluttajakäyttäytymiseen ja esitykseni on nähtävissä osoitteessa http://www.slideshare.net/eppuJ/sosiaalinen-media-15029422.
Oman mielenkiinnon herätti etenkin Larisa Huremovicin esittelemä TrustYou:n
ohjelmisto jolla yritykset voivat selvittää mitä heistä sanotaan sosiaalisessa
mediassa ja käyttää näitä tuloksia aivan konkreettisesti liiketoiminnan
kehittämiseen. Semanttinen aineistojen
analysointi on kehittynyt suunnattomasti oman urani aikana ja alkaa olla jo
todella tehokas työkalu etenkin sosiaalista mediaa luodattaessa. Meltwaterin Maria Sundströmin puheenvuoro
Facebookin tykkääjistä ja niiden hankkimisesta oli myös erittäin
mielenkiintoinen. On tärkeää ymmärtää että Facebookissakin on yritysten kannalta
hyviä tykkääjiä ja huonoja tykkääjiä; esimerkiksi ostetut tykkääjät ovat
jälkimmäisiä.
Kaiken kaikkiaan seminaari oli omasta mielestäni
sisällöllisesti erittäin onnistunut. Esitykset tukivat sisällöltään toisiaan
hienosti eikä paljoa päällekkäisyyksiä ollut. Niin puhujat kuin yleisökin
olivat rautaisia matkailualan ammattilaisia ja oli erittäin mukava tavata
heidät kaikki. Myös järjestelyt toimivat erinomaisesti. Itseäni eniten yllätti
matkailuyrittäjien lähes täydellinen puuttuminen. Ilmeisesti suomalaisessa
matkailuliiketoiminnassa ei vielä olla niin pitkällä että toiminnan mittaaminen
ja näiden tuloksien hyödyntäminen kiinnostaisi yrityksiä, sosiaalisesta
mediasta nyt puhumattakaan. On aivan selvää että edelläkävijäyrityksillä ei ole
varaa näitä asioita kuitenkaan jättää huomioimatta vaan ne alkavat olla
oleellinen osa matkailun verkkoliiketoimintaa. Suosittelen kyllä lämpimästi
kaikkia matkailuyrityksiä tutustumaan seminaarin esityksiin kunhan ne tulevat
saataville SOSKE:n verkkosivuilla.
Kommentit
Lähetä kommentti