Kirjoittanut Juho Pesonen
Suomi on pinta-alaltaan suurimmaksi osaksi maaseutua. Tästä johtuen maaseutumatkailu on tärkeässä osassa monen suomalaisen yrityksen liiketoiminnassa. Tietoa suomalaisista maaseutumatkailijoista on kuitenkin ollut varsin vähän vapaasti saatavilla. Tätä aukkoa paikkaamaan Itä-Suomen yliopiston Savonlinnan kampuksella toimivassa Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitoksessa on ollut kahden vuoden ajan käynnissä maa- ja metsätalousministeriön maaseutupolitiikan yhteistyöryhmän rahoittama hanke. Hankkeessa on keskitytty tutkimaan etenkin suomalaisia maaseutumatkailijoita segmentoinnin näkökulmasta.
Suomi on pinta-alaltaan suurimmaksi osaksi maaseutua. Tästä johtuen maaseutumatkailu on tärkeässä osassa monen suomalaisen yrityksen liiketoiminnassa. Tietoa suomalaisista maaseutumatkailijoista on kuitenkin ollut varsin vähän vapaasti saatavilla. Tätä aukkoa paikkaamaan Itä-Suomen yliopiston Savonlinnan kampuksella toimivassa Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitoksessa on ollut kahden vuoden ajan käynnissä maa- ja metsätalousministeriön maaseutupolitiikan yhteistyöryhmän rahoittama hanke. Hankkeessa on keskitytty tutkimaan etenkin suomalaisia maaseutumatkailijoita segmentoinnin näkökulmasta.
Hankkeen loppuraportti on nyt valmistunut ja se on
julkaistu MOT:n
kotisivuilla. Loppuraportti löytyy osoitteesta http://goo.gl/ibyNR. Loppuraportissa kootaan
yhteen hankkeen aikana tehdyt toiminnot sekä tutkimukset ja raportit. Kaikki
oleellinen tieto on nyt löydettävissä yhdestä paikasta ja loppuraportti on
suunniteltu hakuteokseksi hankkeen sisältöön. Raportissa on myös koottu yhteen
kahdeksan johtopäätöstä ja suositusta suomalaisille
maaseutumatkailuyrityksille. Ne perustuvat hankkeen aikana kertyneeseen
kirjallisuuteen, konferensseihin, tutkimustuloksiin ja keskusteluihin, joita on
käyty niin yrittäjien kuin muidenkin asiantuntijoiden kanssa.
1. Tunne asiakkaasi
Monelle maaseutumatkailuyrittäjälle on kehittynyt
liiketoiminnan myötä jonkinlainen kuva siitä, minkälaisia asiakkaita yritys
palvelee. Jos tämä arvio ei perustu tutkittuun tietoon, on vaarana se, että
tehdään virhepäätelmiä tai käyttökelpoista tietoa jää saamatta. Tämän
tutkimuksen kaltainen kvantitatiivinen kysely ei suinkaan ole ainoa keino
kerätä tietoa asiakkaista. Esimerkiksi Internetistä voi löytyä jo paljon tietoa
siitä, mitä asiakkaat ajattelevat yrityksestä ja mitä he haluavat.
Asiakastutkimusta voidaan kuitenkin pitää kasvuhaluisen yrityksen positiivisen
kehityksen perustana. Yritysten pitää pystyä löytämään itselleen sopivat
markkinat. On myös tiedettävä, mikä on se asiakkaan ongelma, jonka hän pyrkii
ratkaisemaan, ja tarjottava tähän tarpeeseen palvelujaan. Esimerkiksi mökkiä
etsiessä asiakkaiden ongelmana ei ole se, missä he viettäisivät yön järven
rannalla, vaan pikemminkin miten viettää mahdollisimman hauska viikonloppu tai
viikko ystävien tai perheen kanssa. Tällä tavalla maaseutumatkailuyritykset
eivät kilpaile vain toistensa kanssa, vaan myös muiden vapaa-ajanviettotapojen
kanssa. Asiakastuntemus auttaa yrityksiä ymmärtämään ja palvelemaan
asiakkaitaan mahdollisimman hyvin tuottaen mahdollisimman suurta asiakasarvoa.
2. Panosta laatuun ja asiakasarvoon
Asiakasarvon käsitteen ymmärtäminen on myös tärkeää
yrityksen menestymisen kannalta. Asiakkaat voivat saada arvoa ostamistaan
tuotteista ja palveluista monella tapaa. Shethin, Newmanin ja Grossin (1991)
mukaan kuluttamiseen liittyy viisi eri arvon ulottuvuutta: toiminnallinen,
sosiaalinen, emotionaalinen, episteeminen ja konditionaalinen arvo. Nämä
käsitteet on avattu esimerkiksi Paula Tolvasen pro gradu ‑tutkielmassa
(Tolvanen, 2010). Yrityksen tulee myös ymmärtää, että asiakkaan saama arvo
riippuu myös siitä, minkälaisia uhrauksia hän joutuu kokemaan, ja myös siitä,
mitä hänen ennakko-odotuksensa palvelua kohtaan ovat. Asiakkaat joutuvat
esimerkiksi matkaa ostaessaan ja suunnitellessaan uhraamaan aikaa ja vaivaa, ja
lisäksi voi aiheutua myös muita kustannuksia. Asiakas olisi esimerkiksi voinut
valita jonkin muun matkakohteen ja tässä kohteessa käymättä jättäminen on
asiakkaalle vaihtoehdosta johtuva uhraus.
Suurta asiakasarvoa ja elämyksiä syntyy, kun yritys
pystyy merkittävästi ylittämään asiakkaan odottaman arvon tai alittamaan
asiakkaan odottamat uhraukset. Tuote, joka synnyttää asiakkaille positiivisia
kokemuksia ja asiakasarvoa, pystyy todennäköisesti myymään itse itseään.
Asiakkaat jakavat sosiaalisessa mediassa helposti joko äärimmäisen positiivisia
tai äärimmäisen negatiivisia kokemuksia. Nämä jaetut kokemukset esimerkiksi
TripAdvisorissa, Hotels.comissa ja muissa Internetin arvostelupalveluissa
vaikuttavat monen matkailijan valintoihin. On myös paljon matkailijoita, jotka
eivät tee matkaan liittyviä valintoja ilman, että niistä löytyy tietoa sosiaalisesta
mediasta. Asiakkaita kannattaa siis kannustaa kertomaan kokemuksistaan; monia
asiakkaita motivoi jo pelkkä tieto siitä, että he voivat auttaa hyvän palvelun
tarjonnutta yritystä tällä tavoin.
3. Käytä segmentointia
Tässä hankkeessa on esitetty hyvin yksityiskohtainen
suomalaisten maaseutumatkailijoiden segmentointimalli. Segmentoinnin ei
kuitenkaan tarvitse välttämättä olla näin monimutkaista. Tärkeää on kuitenkin
ymmärtää, että kaikki matkailijat eivät ole samanlaisia ja kaikkia ei voi
miellyttää. Yrityksen on pystyttävä valitsemaan ne asiakasryhmät, joita se
pystyy palvelemaan liiketoiminnallisesti parhaiten. Segmentointia voidaan tehdä
kahdella tavalla: segmentoimalla nykyiset asiakkaat palvelun kehittämiseksi tai
segmentoimalla markkinat asiakasryhmien löytämiseksi. Kummin tahansa
segmentointia käyttääkin, on sen avulla mahdollista saada kilpailuetua
kilpailijoihin verrattuna. Koko markkinat segmentoimalla on mahdollista löytää
asiakasjoukko, jota ei vielä palvella, ja muokata sitten tarjontaa tälle
ryhmälle sopivaksi. Nykyiset asiakkaat segmentoimalla on puolestaan mahdollista
ymmärtää asiakkaiden odotuksia ja tarpeita sekä muokata tarjontaa ja kohdistaa
markkinointi tehokkaammin joka ryhmälle tai esimerkiksi poimimaan
kannattavimmat ryhmät lähempään tarkasteluun. Tässä tutkimuksessa on
segmentoitu Lomarenkaan verkkosivuston käyttäjiä maaseutumatkailu- ja
mökkimatkailupalveluiden kehittämiseksi. Voidaan olettaa, että lähes kaikki
suomalaiset maaseutumatkailukohdetta Internetin kautta etsivät päätyvät jossain
vaiheessa prosessiaan Lomarenkaan Internet-sivuille, joten oletettavasti tässä
esitetty segmentointimalli on yleistettävissä suomalaiseen
maaseutumatkailumarkkinaan laajemminkin.
4. Kohdista ja markkinoi oikeissa kanavissa
Yritys voi markkinoida palveluitaan lukuisissa eri
kanavissa. Tärkeää markkinoinnin kannalta on löytää tehokkaimmat kanavat,
olkoot ne sitten Internetissä, sosiaalisessa mediassa, paikallislehdessä,
televisiossa tai radiossa. Olennaista on tietää, mitä kanavia ja millä tavalla
yrityksen kohderyhmät käyttävät. Tämän tutkimuksen tulokset antavat tästä
paljon tietoa vertailemalla eri motivaatioryhmien ja sosiodemografisten ryhmien
tiedonetsintätapoja. On kuitenkin vaikeaa tietää, mitkä kanavat ovat
tehokkaimpia eli tuottavat suurimman tuoton sijoituksille (ROI).
Sähköisten medioiden ROI:n mittaamiseen on monia hyviä
tapoja ja eri kanavien paremmuutta voidaan vertailla. Onko esimerkiksi
järkevämpää mainostaa tuotetta Facebookissa vai Googlen hakukoneessa? Miten
paljon uusia asiakaskontakteja tai myyntiä eri verkkosivustoilla
mainostamisesta syntyy? Kannattaako tuotetta markkinoida omilla kotisivuilla ja
panostaa niihin vai luottaa välittäjien tarjoamiin palveluihin? Jo hyvinkin
pienillä summilla pystyy vertailemaan eri kanavien tehokkuutta ja valitsemaan
yritykselle sopivan kanavan tai kanavat. Tiedetäänkö yrityksessä mitä
tapahtuisi jos printtimedian mainosbudjetti sijoitettaisiinkin
hakukonemarkkinointiin? Se että joku kanava toimi viisi tai kymmenen vuotta
sitten ei tarkoita sitä että se edelleen toisi parhaan vastineen rahoille.
5. Personoi
On tärkeää olla ainutlaatuinen ja erottua
kilpailijoista. Yhtenä erottumistekijänä voidaan pitää yrityksen
persoonallisuutta, joka etenkin pienissä yrityksissä liittyy hyvin läheisesti
itse yrittäjään. Persoonallisuudella tarkoitetaan periaatteita ja arvoja sekä
tapoja ja tarinoita, joilla yritys toimii. Persoonallisuutta voidaan pitää myös
yrityksen brändin tekijänä. Tärkeää on, että yrityksen persoonallisuus on
yhtenevä asiakkaiden arvo-odotusten kanssa. Persoonallisuus voi viestiä etenkin
matkailussa myös paikallisuutta ja autenttisuutta, kuten lupsakkaa
savolaisuutta. Hyvänä esimerkkinä yrityksen persoonallisuuden käyttämisestä
markkinoinnissa ja viestinnässä voi käyttää armeijatavaran erikoisliikettä
Varustelekaa (www.varusteleka.fi), jonka
persoonallisuus tulee erinomaisesti ilmi etenkin yrityksen viestinnässä
sosiaalisessa mediassa, mistä todisteena on lähes 40000 tykkääjää Facebookissa.
6. Opi käyttämään sähköisiä kanavia
Sähköisten kanavien tärkeyttä markkinoinnissa ja
myynnissä ei voi painottaa liikaa. Oma www-sivu, Facebook-sivu ja tuotteiden
tarjonta välittäjän Internet-sivun kautta ovat jo arkipäivää monelle
yritykselle. Internet-markkinoinnin työkalut ovat nykyään moninaiset, ja
kaikesta ei tarvitse kaikkea ymmärtää. On monia yrityksiä, jotka pystyvät
hoitamaan markkinoinnin sähköisissä kanavissa yrityksen puolesta. Tästä
huolimatta kannattaa kuitenkin hyödyntää verkkoa ja selvittää myös itse, mistä
Internet-markkinoinnissa on kyse, sillä kenelläkään muulla ei ole yhtä hyvää
kuvaa yrityksen toiminnasta kuin yrittäjällä itsellään.
Tällä hetkellä tärkeimpiä sähköisiä kanavia Suomen
markkinoilla ovat matkanvälittäjien sivut, kuten www.lomarengas.fi ja www.hotels.com, hakukoneet ja niihin
liittyvä sivuston optimointi (SEO) hakutulosten parantamiseksi sekä
hakukonemarkkinointi, Facebook ja Facebook-markkinointi, arvostelupalvelut,
kuten Google Places ja TripAdvisor, sekä yrityksen omat kotisivut. Täytyy myös
huomioida, että eri markkinoilla toimivat eri kanavat. Esimerkiksi venäläisten
asiakkaiden käyttämät sähköiset kanavat eroavat monin tavoin suomalaisten
käyttämistä kanavista.
On monia tapoja tehdä segmentointia, kuten tämäkin
tutkimus on osoittanut, eikä sitä yhtä ainoaa oikeaa tapaa ole olemassa.
Segmentoinnin täytyy kuitenkin olla liiketoiminnallisesti järkevää, päämääränä
yrityksen menestyksen ja kilpailuaseman parantaminen. Tämän takia sähköisten
kanavien seuraaminen on olennaista jo segmentointiprosessia suunniteltaessa ja
sen ollessa käynnissä.
7. Varaudu tulevaisuuteen
Tämän tutkimuksen tulokset antavat joitain vinkkejä
myös tulevaisuudesta. Nuoria ei vielä tällä hetkellä voida pitää
maaseutumatkailun kannalta yhtä tärkeänä kohderyhmänä kuin keski-ikäisiä, mutta
tulevaisuuden kannalta nykyajan nuoret ovat tärkeä kohderyhmä: tämän päivän
nuoret ovat huomisen keski-ikäisiä! Nuorten ja keski-ikäisten välillä oli
esimerkiksi selviä eroja kiinnostuksessa maaseutumatkoja kohtaan keski-ikäisten
eduksi. Suuri ero nuorten ja muiden vastaajien välillä on Internetin ja
sosiaalisen median käyttö. Nuoret vastaajat ovat selvästi tottuneempia etsimään
tietoa Internetistä, varaamaan ja ostamaan palveluita sieltä, lukemaan ja
kirjoittamaan arvosteluita sosiaalisessa mediassa sekä käyttämään Facebookia ja
muita sosiaalisen median kanavia tiedonetsinnässä. Tämä tarkoittaa sitä, että
nykyiset markkinointikeinot mahdollisesti menettävät tehoaan tulevaisuudessa
nykyisten nuorten vanhetessa. Myös uusia työkaluja tulee jatkuvasti.
Mobiilimarkkinointi ja -markkinat kasvavat nopeasti, ja niiden pelisäännöt ja
työkalut eroavat monella tapaa normaalista Internet-markkinoinnista.
Markkinoinnista tulee aikaisempaa sosiaalisempaa, paikallisempaa ja mobiilia.
Myös reaaliaikaista informaatiota tulee olemaan aikaisempaa enemmän tarjolla
asiakkaille, mikä osaltaan muokkaa heidän odotuksiaan matkailutuotteita
kohtaan. On tärkeää olla ajan tasalla toimintaympäristössä ja etenkin
asiakkaissa tapahtuvissa muutoksissa. Ajatusta siitä, että yrityksellä menee
tällä hetkellä riittävän hyvin, eikä mitään radikaaleja muutoksia tarvitse
yrityksen toiminnassa tehdä, voi jo omalta osaltaan olla hälyttävä merkki.
8. Erottaudu
Jokaisella yrityksellä täytyisi olla jokin juttu,
millä se erottuu kilpailijoista. Tämän pitäisi olla kristallinkirkkaana
yrittäjän liiketoimintasuunnitelmassa ja mielessä. Missä asioissa yritys on
kilpailijoitaan parempi? Minkä takia asiakkaat valitsevat juuri tietyn
yrityksen? Erottautua voi lähes lukemattomin tavoin. Näitä voivat olla
esimerkiksi omalaatuinen sosiaalisen median mainoskampanja, paikkakunnan
parhaat arvostelut TripAdvisorissa, ainutlaatuinen sijainti, erinomaiset
lenkkeily- tai pyöräilymahdollisuudet, nopea WiFi-yhteys, Suomen suurin
savusauna tai paikallinen ruoka ja raaka-aineet. Pelkkä ainutlaatuisuuskaan ei
kuitenkaan aina riitä, mikäli se ei tuota yrityksen tavoittelemille asiakkaille
arvoa tai jos sitä ei viestinnässä tuo tarpeeksi esille. Parasta olisi pystyä
erottumaan niissä asioissa, joita yrityksen kohderyhmät arvostavat, ja käyttää
näitä tekijöitä mahdollisimman hyödyllisesti markkinoinnissa.
Kommentit
Lähetä kommentti