Kirjoittanut Juho Pesonen
Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitoksella käynnissä olevasta Maaseutumatkailijan asiakasarvoon perustuvaa segmentointia tutkivasta hankkeesta on taas saatu uusia tuloksia. Tällä kertaa tutkimme minkälaisille maaseutumatkailutuotepaketeille olisi asiakkaiden puolelta kysyntää, minkälaisia nämä eri tuotepaketeista kiinnostuneet asiakkaat ovat, mitä tuotepaketit voisivat sisältää sekä miten eri tuotepaketeista kiinnostuneet matkailijat voisi tavoittaa. Kaiken kaikkiaan Internetistä kesällä 2011 kerätystä aineistosta pystyttiin löytämään 11 erilaista maaseutumatkailutuotepakettia. Tuotepakettien keskeiset ominaisuudet on esitelty alla olevassa taulukossa ja koko raportti löytyy laitoksen kotisivuilta tai tästä linkistä.
Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitoksella käynnissä olevasta Maaseutumatkailijan asiakasarvoon perustuvaa segmentointia tutkivasta hankkeesta on taas saatu uusia tuloksia. Tällä kertaa tutkimme minkälaisille maaseutumatkailutuotepaketeille olisi asiakkaiden puolelta kysyntää, minkälaisia nämä eri tuotepaketeista kiinnostuneet asiakkaat ovat, mitä tuotepaketit voisivat sisältää sekä miten eri tuotepaketeista kiinnostuneet matkailijat voisi tavoittaa. Kaiken kaikkiaan Internetistä kesällä 2011 kerätystä aineistosta pystyttiin löytämään 11 erilaista maaseutumatkailutuotepakettia. Tuotepakettien keskeiset ominaisuudet on esitelty alla olevassa taulukossa ja koko raportti löytyy laitoksen kotisivuilta tai tästä linkistä.
Loma
nuorille aikuisille luonnon helmassa (N=339) 17 %
-
Arvostavat
lomallaan mahdollisuutta harrastaa luonnossa ja majoittua rauhassa mökillä
luonnon keskellä
-
Luonnosta
ja maisemista nauttiminen erityisen tärkeää valitessa kohdetta
-
Harrastaisivat
marjastusta ja sienestystä (60 %) sekä kalastusta (78 %), uimista (81 %),
kävelyä ja patikointia (84 %) sekä soutamista (68 %) ja eläinten tarkkailua
(56 %) erityisen mielellään
-
Majoituksen
ominaisuuksista vedellä toimiva wc ei kovinkaan pakollinen (46 %), mutta
lemmikkieläimetn tuomiseen mielellään mahdollisuus (30 %)
-
Erityisen
moni tekisi kiertomatkan omalla autolla tai moottoripyörällä (47 %)
-
Alle
40 – vuotiaille, keski-ikä 29 vuotta
-
Matkaseurana:
elämäkumppani, perhe, (suurimmaksi osaksi alle 12-vuotiaita lapsia) sekä
ystäväporukat
-
Bruttotulot
pienet (52 % alle 30 000 €/vuosi)
-
Käyttävät
ahkerasti internettiä tiedonetsintään ja sosiaalista mediaa. Etenkin ahkeria
blogien käyttäjiä ja saavat tietoa tuttaviltaan
-
käyttäisivät
vähän rahaa matkansa aikana (Alle 50 €/vrk/hlö kaikkiin kustannuksiin 38 %)
|
Luonnossa
rentoutumista aikuisille (N=388) 20 %
-
Arvostavat
luonnon rauhaa ja harrastamista itsenäisesti luonnon helmassa. He haluavat
myös lomailla kauan
-
Erityisen
mielellään harrastaisivat loman aikana murtomaahiihtoa (34 %), kastusta ja
marjojen ja sineten keräämistä sekä soutamista (66 %)
-
Loman
kesto voi olla jopa viikosta kahteen viikkoon (28 %), ei juurikaan
viikonloppulomia
-
Lomamatkat,
joilla pysytään yhdessä majoituskohteessa
-
Majoittuminen
myös maatilamatkailumajoituksessa (17 %)
-
Mökkinaapuri
hieman kauempana, rauhaa arvostetaan
-
Hyvät
kalastusmahdollisuudet (43 %) ovat tärkeä tekijä sekä hoidetut ladut (22 %)
majoituksen lähellä
-
Ruokapalveluita
päivittäin käyttäviä paljon (35 %)
-
Hyvinvointimatkailijoita
ja perhematkailijoita
-
Iältään
kaikki vähintään 40-vuotiaita, keski-ikä 51 vuotta ja matkaseurana puoliso
tai perhe
-
Mielenkiintoa
kulttuuria ja nähtävyyksiä kohtaan, joten tätä käytettävä markkinoinnissa
-
Markkinoinnissa
internet ei ole ainoa kanava, sillä eivät kovin tottuneita internetin
käyttäjiä. Muina kanavina esitteet (52 %), tuttavat sekä lehdet
-
Kokonaiskustannukset
50 – 99 €/hlö/vrk
|
Perheloma
1. (perheille, joissa alle 12-vuotiaita lapsia) (N=283) 14 %
-
Kesäaikaan
painottunutta matkailua, jossa otetaan erityisesti huomioon pienten lasten
tarpeet ja perheen yhdessäolo ja yhdessä tekemisen mahdollisuudet
-
Neljän
ja kuuden hengen mökkejä
-
Matala
ranta (77 %) ja vedellä toimiva wc (60 %)
-
Aktiviteetit:
uiminen (84 %), soutaminen (60 %)
-
Kiinnostusta
myös hyvinvointipalveluihin
-
Matkaseurana
perheet, joissa lapset alle 12-vuotiaita ja keski-ikä 36 vuotta. Seuruekoko
3-5 henkilöä (90 %)
-
Korkeammin
koulutettuja (AMK 24 % ja yliopisto 17 %)
-
Markkinointiajankohta
aika myöhään (1-3 kk 58 %)
-
Markkinointi
internetin, tuttavien ja esitteiden kautta. Sosiaalista mediaakin hyödyntäen
-
Perheen
kanssa yhdessä olo erittäin tärkeää ja tätä kannattaa markkinoinnissakin
painottaa
-
Melko
paljon niitä, joiden mielestä alle 50 €/hlö/vrk on sopiva hinta kaikille
kustannuksille maaseutulomalla
|
Perheloma
2. (perheille, joissa on monen ikäisiä lapsia) (N=243) 12 %
-
Kesäaikaan
painottunutta matkailua, jossa otetaan erityisesti huomioon tekemisen
mahdollisuus monen ikäisten lasten kanssa ja mahdollisuus yhdessäoloon
perheen kanssa. Matkaseurana perhe, jossa on monen ikäisiä lapsia
-
Ei
vain kahden yön lomia ja mielellään viipyen yhdessä majoituskohteessa
-
Maatilamatkailumajoitusta
(18 %) mökkimajoituksen rinnalla neljän (57 %) ja kuuden hengen (30 %)
mökeissä
-
Etäisyys
naapurimökkiin vähintään 250 m (28 %)
-
Uiminen,
kävely ja patikointi, pyöräily, kalastus sekä laskettelu ovat suosittuja
aktiviteetteja
-
Kiinnostuneita
hyvinvointipalveluista ja matkailijaryhmään kuuluu perhematkailijoiden
lisäksi myös hyvinvointimatkailijoita (21 %)
-
Keski-ikä
44 vuotta, 2-5 henkilön seurueissa (82 %)
-
Tuttuun
kohteeseen matkustaisi 14 % ja markkinointia kannattaa suunnata internetin
lisäksi myös muita kanavia hyödyntäen: esitteet, tutut sekä lehdet.
Sosiaalista mediaa käyttää harvemmat
-
Perheen
kanssa yhdessä olemisen lisäksi tärkeätä on myös luonto ja maisemat sekä
nähtävyydet ja kulttuurikohteet, joita kannattaa hyödyntää markkinoinnissa
-
Ovat
varautuneet, että kulut/henkilö/vrk ovat yli 50 €
|
Loma
maatilamatkailumajoituksessa (N=315) 16 %
-
Matkustusajankohtana
kesän lisäksi myös etenkin syksy
-
Paljon
myös viikonlopun mittaisia lomia (2 yötä 35 %) ja kiertomatkan tekijöitä
omalla autolla/moottoripyörällä (41 %)
-
Majoitus
maatilamajoituksessa kuten aitta, maatalon huone tms. ominaisuuksista oma
suihku on monelle tärkeä (59 %)
-
Ruokapaleluita
oltava tarjolla majoituspaikassa (99 %) ja päivittäin niitä käyttää moni 45 %
-
Oma
sauna ei ole tärkeä (47 %), eläinten tarkkailua ja pyöräilyä harrastaisi
useat
-
Myös
kaikille hyvinvointipalveluille on paljon kysyntää
-
Matkailijat
ovat sosiaalisia (22 %), perhe- (42 %) sekä hyvinvointimatkailijoita (42 %)
-
Heistä
monilla ei ole minkäänlaisia juuria maaseudulla (18 %)
-
Koulutukseltaan
moninaisia ja pääosin ikäluokkaan 20 -39-vuotiaat (45 %) kuuluvia
-
Matkaseuranaan
puoliso (37 %) tai perhe (36 %) ja seuruekoko sen mukainen
-
Markkinointi
jopa vuosi ennen matkustusajankohtaa (26 %). Markkinointia etenkin lehtien
kautta sekä myös internetin, tuttavien ja esitteiden. Sosiaalinen media ja
blogit varsinkin (21 %) kannattaa huomioida
-
Markkinoinnissa
mieltymykset nähtävyyksien ja kulttuurikohteiden, hemmotteluun ja mukavuuteen
ja mahdollisuuteen tehdä joustavia ja spontaaneja valintoja kannattaa
hyödyntää
|
Hemmotteluloma
maaseudulla (N=401) 20 %
-
Haluavat
rentoutua ja kokea hemmottelua sekä ovat kiinnostuneita
hyvinvointipalveluista
-
Myös
kahden yön lomia (27 %) pääasiassa yhdessä majoituskohteessa lomaillen (61 %)
-
Neljän
(43 %) tai kahden hengen mökissä (32 %)
-
Oma
suihku ja vedellä toimiva wc ovat tärkeitä sekä ilmainen internet-yhteys (17
%), mutta oma sauna ei välttämätön (68 %)
-
Majoitus
mökin (57 %) lisäksi maatilamatkailumajoituksessa (21 %) tai hotellissa (18
%)
-
Ruokapalveluita
käyttäisi 97 % ja päivittäin jopa 38 %
-
Murtomaahiihtoa
(25 %), laskettelua (18 %) ja moottorikelkkailua (20 %)suositaan etenkin
tässä ryhmässä
-
Hyvinvointipalveluille
on erittäin paljon kysyntää
-
Hyvinvointimatkailijoita
(54 %), perhematkailijoita (37 %) sekä sosiaalisia matkailijoita (18 %)
-
Keski-ikä
39 vuotta, ammatillinen tai ylempi ammatillinen tutkinto ja matkaseurana
puoliso (39 %), perhe (31 % tai ystävät/sukulaiset (+puoliso) (24 %)
-
Haluaisivat
mielellään matkustaa aurinkorannalle, maaseudulle tai jotkut myös kaupunkiin
ja mielikuvamarkkinoinnissa etenkin hemmottelua ja mukavuutta tulee korostaa
-
Markkinointi
internetin välityksellä sekä esitteissä ja tuttujen kautta.
|
Aktiivinen
urheiluloma (N=659) 34 %
-
Haluavat
urheilla ja harrastaa lomansa aikana ja valitsevat kohteen sen mukaan, missä
sille suodaan hyvät mahdollisuudet
-
Matkustusaika
mihin aikaan tahansa vuodesta (kesä silti suosituin)
-
Selkeästi
3-5 yötä kestävät lomat suosituimpia
-
Mökki
tai maatilamatkailumajoitusta (19 %)
-
Oma
sauna ja lähistöllä hoidetut ladut ovat tärkeitä majoituspaikan ominaisuuksia
-
Kävely/patikoiminen,
uiminen, soutaminen, pyöräily, kalastus, marjojen ja sienten keräily,
melonta, hiihto, laskettelu, moottorikelkkailu ja retkiluistelu kiinnostavat
-
Hyvinvointipalveluista
erilaisten liikunnallisten palveluiden lisäksi myös muut palvelut ovat
suhteellisen suosittuja, jopa fysikaalinen tutkimus/kuntotesti (18 %)
-
Perhe-
ja hyvinvointimatkailijoita sekä sosiaalisia maaseutumatkailijoita (18 %)
-
Mieluisia
matkakohteita ovat maaseutu, aurinkoranta, kaupunki ja vuoristo (12 %)
-
Keski-ikä
38 vuotta ja matkaseura perhe, puoliso tai ystävät/sukulaiset, paljon myös
viiden ja yli viiden hengen ryhmiä
-
Pitävät
mahdollisuudesta joustaviin ja spontaaneihin valintoihin ja urheiluun ja
näitä kannattaakin nostaa esiin markkinoinnissa
-
Markkinoinnissa
myös matkaoppaita kannattaa hyödyntää sosiaalisen median, internetin ja
muiden tavallisempien kanavien lisäksi
|
Romanttinen
loma maaseudulla (N=379) 19 %
-
Matkustavat
puolison tai elämänkumppanin kanssa ja haluavat kokea romantiikkaa
-
Syksy
ja muut vuodenajat kesän lisäksi ja kestoltaan jopa 2 yön viikonloppulomat
ovat sopivia (27 %)
-
Mahdollisuus
kiertomatkan tekemiseen (46 %) ja majoitus maatilamatkailumajoituksessa (20
%) tai hotellissa (11 %) mökin lisäksi. Mökeistä luonnollisestikin etenkin
kahden hengen mökkejä kannattaa markkinoida
-
Oma
sauna on melko tärkeä ominaisuus samoin oma suihku. Lisäksi ilmaista
internet-yhteyttä arvostetaan
-
Soutaminen
ja kalastus ovat melko suosittuja aktiviteetteja ja lisäksi
hyvinvointipalveluille on kysyntää
-
Suurin
osa on hyvinvointimatkailijoita, tosin osa lukee itsensä myös
perhematkailijaksi. Mieluisina matkakohteina pidetään maaseutua, mutta myös
aurinkorantaa ja kaupunkia
-
Keski-ikä
39 vuotta ja eniten ikäluokkaan 20 – 29-vuotiaat kuuluvia (30 %)
-
Halutaan
olla yhdessä puolison kanssa, kokea hemmottelua ja mukavuutta ja nauttia
maisemista ja luonnosta, näitä korostetaan markkinoinnissa
-
Markkinoinnissa
myös matkaoppaat muiden kanavien lisäksi ovat hyviä
|
Kesäloma
uimarannalla (N=358) 18 %
-
Kesäinen
loma jossakin uimarannan läheisyydessä, jossa on mielellään matala hyvä ranta
niin, että myös perheen pienimmät pääsevät helposti uimaan
-
Jopa pitkiä lomia (yli 6 päivää) kannattaa
markkinoida (26 %)
-
Majoitus
mökissä (76 %) tai hotellissa (13 %)
-
Mökkikoko
neljän (46 %) tai jopa kuuden hengen mökki (25 %)
-
Oma
sauna erityisen tärkeä (83 %), samoin oma suihku (71 %) ja vedellä toimiva wc
(61 %) sekä matala ranta (59 %)
-
Vesistöihin
liittyvät aktiviteetit ovat suosittuja: soutaminen, uiminen, kalastus ja
melominen
-
Kiinnostusta
löytyy paljon myös hyvinvointipalveluihin
-
Perhe-
ja hyvinvointimatkailijoita
-
Suurin
osa ammatillisen tai ylioppilastutkinnon suorittaneita ja keski-iältään
38-vuotiaita
-
Matkaseurana
perhe tai puoliso, sekä kaveri/sukulaisporukka (21 %)
-
Markkinoinnissa
myös matkatoimistoja voi käyttää muiden kanavien lisäksi
-
Lähes
kaikki haluaisivat matkustaa mieluiten aurinkorannalle
|
Lasketteluloma
(N=293) 15 %
-
Laskettelu
on lomalla pääpainona
-
Monet
tekisivät kiertomatkan omalla autolla tai moottoripyörällä (44 %) ja
ajankohtana talvi ja kevättalvi
-
Pääosin
viikonlopun (21 %) tai pidennetyn viikonlopun pituisia lomia (60 %)
-
Mökin
lisäksi ihan vähän hotelli (8 %) ja maatilamatkailumajoitusta (12 %)
-
Lomia
neljän tai kuuden hengen mökeissä, joissa omaa suihkua, saunaa ja vesi wc:tä
arvostetaan samoin kuin latuja majoituksen lähistöllä
-
Monelle
ei ole väliä kuinka lähellä naapurimökki sijaitsee
-
Aktiviteeteista
suosittuja laskettelun lisäksi hiihtäminen (48 %), moottorikelkkailu (42 %),
retkiluistelu (18 %) sekä patikointi ja kävely
-
Hyvinvointipalveluista
etenkin liikunnallisiin aktiviteetteihin on kiinnostusta
-
Matkailijat
ovat perhe- ja hyvinvointimatkailijoita, mutta myös sosiaalisia matkailijoita
on (22 %)
-
Keski-ikä
33 vuotta ja eniten on 3-4 hengen seurueita, mutta myös sitä suurempia
-
Matkaseurana
on myös ystävä/sukulaisporukoita (+puoliso) (20 %)
-
Bruttotulot
suurella osalla pienet ja markkinointi kannattaa aloitta ajoissa, jopa vuosi
tai puoli vuotta aikaisemmin (46 %)
-
Etenkin
sosiaalinen media on hyvä kanava markkinoida tälle kohderyhmälle
-
Ristiriitaisesti
mieluisimpana kohteena pidetään aurinkorantaa, mutta myös vuoristoa (14 %)
-
Joustavien
ja spontaanien valintojen tekemismahdollisuus ja mahdollisuus urheilla
nousevat myös esille, joten niitä voidaan huomioida mielikuvamarkkinoinnissa
|
Kalastusloma
(N=274) 14 %
-
Matkailijat
haluavat kalastaa kaikessa rauhassa eivätkä ole erityisen kiinnostuneita
kovinkaan monista muista aktiviteeteista. Oman perheen tai puolison kanssa
vietettävää aikaa pidetään myös arvossa
-
Osa
voisi jopa matkustaa ennalta tuntemaansa paikkaan ja majoitusmuotona mökki on
melko ehdoton
-
Pitkät
matkat sopivat tälle ryhmälle (6-14 yötä 31 %)
-
Erityisen
tärkeää majoituskohteessa on oma sauna (83 %) ja mahdollisuus tuoda
lemmikkieläin
-
Hyvien
kalastusmahdollisuuksien lisäksi päivittäin ruokailupalveluita käyttäisi jopa
30 % ja eläinten tarkkailusta on kiinnostunut 50 %. Talvilajeista hiihtäminen
on suosittu (27 %)
-
Hyvinvointipalveluille
eivät ole yhtä suosittuja kuin muissa ryhmissä
-
Hyvinvointi-
ja perhematkailijoita, mutta myös kotiseutumatkailijoita (11 %)
-
Keski-ikä
43 vuotta ja matkaseurana puoliso tai perhe, miesten määrä suuri
-
Markkinoinnissa:
sosiaalisen median käyttö hieman vähäisempää, perinteiset markkinointikanavat
tavoittavat kaiketi parhaiten
-
Maaseutu
on selkeästi mieluisin matkustuskohde
-
Monet
olisivat valmiita maksamaan myös yli 100 € kaikista vuorokauden
kustannuksista /henkilö (22 %)
|
Kommentit
Lähetä kommentti