11 kysyntälähtöistä maaseutumatkailutuotepakettia

Kirjoittanut Juho Pesonen

Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitoksella käynnissä olevasta Maaseutumatkailijan asiakasarvoon perustuvaa segmentointia tutkivasta hankkeesta on taas saatu uusia tuloksia. Tällä kertaa tutkimme minkälaisille maaseutumatkailutuotepaketeille olisi asiakkaiden puolelta kysyntää, minkälaisia nämä eri tuotepaketeista kiinnostuneet asiakkaat ovat, mitä tuotepaketit voisivat sisältää sekä miten eri tuotepaketeista kiinnostuneet matkailijat voisi tavoittaa. Kaiken kaikkiaan Internetistä kesällä 2011 kerätystä aineistosta pystyttiin löytämään 11 erilaista maaseutumatkailutuotepakettia. Tuotepakettien keskeiset ominaisuudet on esitelty alla olevassa taulukossa ja koko raportti löytyy laitoksen kotisivuilta tai tästä linkistä.



Loma nuorille aikuisille luonnon helmassa (N=339) 17 %
-          Arvostavat lomallaan mahdollisuutta harrastaa luonnossa ja majoittua rauhassa mökillä luonnon keskellä
-          Luonnosta ja maisemista nauttiminen erityisen tärkeää valitessa kohdetta
-          Harrastaisivat marjastusta ja sienestystä (60 %) sekä kalastusta (78 %), uimista (81 %), kävelyä ja patikointia (84 %) sekä soutamista (68 %) ja eläinten tarkkailua (56 %) erityisen mielellään
-          Majoituksen ominaisuuksista vedellä toimiva wc ei kovinkaan pakollinen (46 %), mutta lemmikkieläimetn tuomiseen mielellään mahdollisuus (30 %)
-          Erityisen moni tekisi kiertomatkan omalla autolla tai moottoripyörällä (47 %)
-          Alle 40 – vuotiaille, keski-ikä 29 vuotta
-          Matkaseurana: elämäkumppani, perhe, (suurimmaksi osaksi alle 12-vuotiaita lapsia) sekä ystäväporukat
-          Bruttotulot pienet (52 % alle 30 000 €/vuosi)
-          Käyttävät ahkerasti internettiä tiedonetsintään ja sosiaalista mediaa. Etenkin ahkeria blogien käyttäjiä ja saavat tietoa tuttaviltaan
-          käyttäisivät vähän rahaa matkansa aikana (Alle 50 €/vrk/hlö kaikkiin kustannuksiin 38 %)

Luonnossa rentoutumista aikuisille (N=388) 20 %
-          Arvostavat luonnon rauhaa ja harrastamista itsenäisesti luonnon helmassa. He haluavat myös lomailla kauan
-          Erityisen mielellään harrastaisivat loman aikana murtomaahiihtoa (34 %), kastusta ja marjojen ja sineten keräämistä sekä soutamista (66 %)
-          Loman kesto voi olla jopa viikosta kahteen viikkoon (28 %), ei juurikaan viikonloppulomia
-          Lomamatkat, joilla pysytään yhdessä majoituskohteessa
-          Majoittuminen myös maatilamatkailumajoituksessa (17 %)
-          Mökkinaapuri hieman kauempana, rauhaa arvostetaan
-          Hyvät kalastusmahdollisuudet (43 %) ovat tärkeä tekijä sekä hoidetut ladut (22 %) majoituksen lähellä
-          Ruokapalveluita päivittäin käyttäviä paljon (35 %)
-          Hyvinvointimatkailijoita ja perhematkailijoita
-          Iältään kaikki vähintään 40-vuotiaita, keski-ikä 51 vuotta ja matkaseurana puoliso tai perhe
-          Mielenkiintoa kulttuuria ja nähtävyyksiä kohtaan, joten tätä käytettävä markkinoinnissa
-          Markkinoinnissa internet ei ole ainoa kanava, sillä eivät kovin tottuneita internetin käyttäjiä. Muina kanavina esitteet (52 %), tuttavat sekä lehdet
-          Kokonaiskustannukset 50 – 99 €/hlö/vrk
Perheloma 1. (perheille, joissa alle 12-vuotiaita lapsia) (N=283) 14 %
-          Kesäaikaan painottunutta matkailua, jossa otetaan erityisesti huomioon pienten lasten tarpeet ja perheen yhdessäolo ja yhdessä tekemisen mahdollisuudet
-          Neljän ja kuuden hengen mökkejä
-          Matala ranta (77 %) ja vedellä toimiva wc (60 %)
-          Aktiviteetit: uiminen (84 %), soutaminen (60 %)
-          Kiinnostusta myös hyvinvointipalveluihin
-          Matkaseurana perheet, joissa lapset alle 12-vuotiaita ja keski-ikä 36 vuotta. Seuruekoko 3-5 henkilöä (90 %)
-          Korkeammin koulutettuja (AMK 24 % ja yliopisto 17 %)
-          Markkinointiajankohta aika myöhään (1-3 kk 58 %)
-          Markkinointi internetin, tuttavien ja esitteiden kautta. Sosiaalista mediaakin hyödyntäen
-          Perheen kanssa yhdessä olo erittäin tärkeää ja tätä kannattaa markkinoinnissakin painottaa
-          Melko paljon niitä, joiden mielestä alle 50 €/hlö/vrk on sopiva hinta kaikille kustannuksille maaseutulomalla
Perheloma 2. (perheille, joissa on monen ikäisiä lapsia) (N=243) 12 %
-          Kesäaikaan painottunutta matkailua, jossa otetaan erityisesti huomioon tekemisen mahdollisuus monen ikäisten lasten kanssa ja mahdollisuus yhdessäoloon perheen kanssa. Matkaseurana perhe, jossa on monen ikäisiä lapsia
-          Ei vain kahden yön lomia ja mielellään viipyen yhdessä majoituskohteessa
-          Maatilamatkailumajoitusta (18 %) mökkimajoituksen rinnalla neljän (57 %) ja kuuden hengen (30 %) mökeissä
-          Etäisyys naapurimökkiin vähintään 250 m (28 %)
-          Uiminen, kävely ja patikointi, pyöräily, kalastus sekä laskettelu ovat suosittuja aktiviteetteja
-          Kiinnostuneita hyvinvointipalveluista ja matkailijaryhmään kuuluu perhematkailijoiden lisäksi myös hyvinvointimatkailijoita (21 %)
-          Keski-ikä 44 vuotta, 2-5 henkilön seurueissa (82 %)
-          Tuttuun kohteeseen matkustaisi 14 % ja markkinointia kannattaa suunnata internetin lisäksi myös muita kanavia hyödyntäen: esitteet, tutut sekä lehdet. Sosiaalista mediaa käyttää harvemmat
-          Perheen kanssa yhdessä olemisen lisäksi tärkeätä on myös luonto ja maisemat sekä nähtävyydet ja kulttuurikohteet, joita kannattaa hyödyntää markkinoinnissa
-          Ovat varautuneet, että kulut/henkilö/vrk ovat yli 50 €
Loma maatilamatkailumajoituksessa (N=315) 16 %
-          Matkustusajankohtana kesän lisäksi myös etenkin syksy
-          Paljon myös viikonlopun mittaisia lomia (2 yötä 35 %) ja kiertomatkan tekijöitä omalla autolla/moottoripyörällä (41 %)
-          Majoitus maatilamajoituksessa kuten aitta, maatalon huone tms. ominaisuuksista oma suihku on monelle tärkeä (59 %)
-          Ruokapaleluita oltava tarjolla majoituspaikassa (99 %) ja päivittäin niitä käyttää moni 45 %
-          Oma sauna ei ole tärkeä (47 %), eläinten tarkkailua ja pyöräilyä harrastaisi useat
-          Myös kaikille hyvinvointipalveluille on paljon kysyntää
-          Matkailijat ovat sosiaalisia (22 %), perhe- (42 %) sekä hyvinvointimatkailijoita (42 %)
-          Heistä monilla ei ole minkäänlaisia juuria maaseudulla (18 %)
-          Koulutukseltaan moninaisia ja pääosin ikäluokkaan 20 -39-vuotiaat (45 %) kuuluvia
-          Matkaseuranaan puoliso (37 %) tai perhe (36 %) ja seuruekoko sen mukainen
-          Markkinointi jopa vuosi ennen matkustusajankohtaa (26 %). Markkinointia etenkin lehtien kautta sekä myös internetin, tuttavien ja esitteiden. Sosiaalinen media ja blogit varsinkin (21 %) kannattaa huomioida
-          Markkinoinnissa mieltymykset nähtävyyksien ja kulttuurikohteiden, hemmotteluun ja mukavuuteen ja mahdollisuuteen tehdä joustavia ja spontaaneja valintoja kannattaa hyödyntää
Hemmotteluloma maaseudulla (N=401) 20 %
-          Haluavat rentoutua ja kokea hemmottelua sekä ovat kiinnostuneita hyvinvointipalveluista
-          Myös kahden yön lomia (27 %) pääasiassa yhdessä majoituskohteessa lomaillen (61 %)
-          Neljän (43 %) tai kahden hengen mökissä (32 %)
-          Oma suihku ja vedellä toimiva wc ovat tärkeitä sekä ilmainen internet-yhteys (17 %), mutta oma sauna ei välttämätön (68 %)
-          Majoitus mökin (57 %) lisäksi maatilamatkailumajoituksessa (21 %) tai hotellissa (18 %)
-          Ruokapalveluita käyttäisi 97 % ja päivittäin jopa 38 %
-          Murtomaahiihtoa (25 %), laskettelua (18 %) ja moottorikelkkailua (20 %)suositaan etenkin tässä ryhmässä
-          Hyvinvointipalveluille on erittäin paljon kysyntää
-          Hyvinvointimatkailijoita (54 %), perhematkailijoita (37 %) sekä sosiaalisia matkailijoita (18 %)
-          Keski-ikä 39 vuotta, ammatillinen tai ylempi ammatillinen tutkinto ja matkaseurana puoliso (39 %), perhe (31 % tai ystävät/sukulaiset (+puoliso) (24 %)
-          Haluaisivat mielellään matkustaa aurinkorannalle, maaseudulle tai jotkut myös kaupunkiin ja mielikuvamarkkinoinnissa etenkin hemmottelua ja mukavuutta tulee korostaa
-          Markkinointi internetin välityksellä sekä esitteissä ja tuttujen kautta.
Aktiivinen urheiluloma (N=659) 34 %
-          Haluavat urheilla ja harrastaa lomansa aikana ja valitsevat kohteen sen mukaan, missä sille suodaan hyvät mahdollisuudet
-          Matkustusaika mihin aikaan tahansa vuodesta (kesä silti suosituin)
-          Selkeästi 3-5 yötä kestävät lomat suosituimpia
-          Mökki tai maatilamatkailumajoitusta (19 %)
-          Oma sauna ja lähistöllä hoidetut ladut ovat tärkeitä majoituspaikan ominaisuuksia
-          Kävely/patikoiminen, uiminen, soutaminen, pyöräily, kalastus, marjojen ja sienten keräily, melonta, hiihto, laskettelu, moottorikelkkailu ja retkiluistelu kiinnostavat
-          Hyvinvointipalveluista erilaisten liikunnallisten palveluiden lisäksi myös muut palvelut ovat suhteellisen suosittuja, jopa fysikaalinen tutkimus/kuntotesti (18 %)
-          Perhe- ja hyvinvointimatkailijoita sekä sosiaalisia maaseutumatkailijoita (18 %)
-          Mieluisia matkakohteita ovat maaseutu, aurinkoranta, kaupunki ja vuoristo (12 %)
-          Keski-ikä 38 vuotta ja matkaseura perhe, puoliso tai ystävät/sukulaiset, paljon myös viiden ja yli viiden hengen ryhmiä
-          Pitävät mahdollisuudesta joustaviin ja spontaaneihin valintoihin ja urheiluun ja näitä kannattaakin nostaa esiin markkinoinnissa
-          Markkinoinnissa myös matkaoppaita kannattaa hyödyntää sosiaalisen median, internetin ja muiden tavallisempien kanavien lisäksi
Romanttinen loma maaseudulla (N=379) 19 %
-          Matkustavat puolison tai elämänkumppanin kanssa ja haluavat kokea romantiikkaa
-          Syksy ja muut vuodenajat kesän lisäksi ja kestoltaan jopa 2 yön viikonloppulomat ovat sopivia (27 %)
-          Mahdollisuus kiertomatkan tekemiseen (46 %) ja majoitus maatilamatkailumajoituksessa (20 %) tai hotellissa (11 %) mökin lisäksi. Mökeistä luonnollisestikin etenkin kahden hengen mökkejä kannattaa markkinoida
-          Oma sauna on melko tärkeä ominaisuus samoin oma suihku. Lisäksi ilmaista internet-yhteyttä arvostetaan
-          Soutaminen ja kalastus ovat melko suosittuja aktiviteetteja ja lisäksi hyvinvointipalveluille on kysyntää
-          Suurin osa on hyvinvointimatkailijoita, tosin osa lukee itsensä myös perhematkailijaksi. Mieluisina matkakohteina pidetään maaseutua, mutta myös aurinkorantaa ja kaupunkia
-          Keski-ikä 39 vuotta ja eniten ikäluokkaan 20 – 29-vuotiaat kuuluvia (30 %)
-          Halutaan olla yhdessä puolison kanssa, kokea hemmottelua ja mukavuutta ja nauttia maisemista ja luonnosta, näitä korostetaan markkinoinnissa
-          Markkinoinnissa myös matkaoppaat muiden kanavien lisäksi ovat hyviä 
Kesäloma uimarannalla (N=358) 18 %
-          Kesäinen loma jossakin uimarannan läheisyydessä, jossa on mielellään matala hyvä ranta niin, että myös perheen pienimmät pääsevät helposti uimaan
-           Jopa pitkiä lomia (yli 6 päivää) kannattaa markkinoida (26 %)
-          Majoitus mökissä (76 %) tai hotellissa (13 %)
-          Mökkikoko neljän (46 %) tai jopa kuuden hengen mökki (25 %)
-          Oma sauna erityisen tärkeä (83 %), samoin oma suihku (71 %) ja vedellä toimiva wc (61 %) sekä matala ranta (59 %)
-          Vesistöihin liittyvät aktiviteetit ovat suosittuja: soutaminen, uiminen, kalastus ja melominen
-          Kiinnostusta löytyy paljon myös hyvinvointipalveluihin
-          Perhe- ja hyvinvointimatkailijoita
-          Suurin osa ammatillisen tai ylioppilastutkinnon suorittaneita ja keski-iältään 38-vuotiaita
-          Matkaseurana perhe tai puoliso, sekä kaveri/sukulaisporukka (21 %)
-          Markkinoinnissa myös matkatoimistoja voi käyttää muiden kanavien lisäksi
-          Lähes kaikki haluaisivat matkustaa mieluiten aurinkorannalle
Lasketteluloma (N=293) 15 %
-          Laskettelu on lomalla pääpainona
-          Monet tekisivät kiertomatkan omalla autolla tai moottoripyörällä (44 %) ja ajankohtana talvi ja kevättalvi
-          Pääosin viikonlopun (21 %) tai pidennetyn viikonlopun pituisia lomia (60 %)
-          Mökin lisäksi ihan vähän hotelli (8 %) ja maatilamatkailumajoitusta (12 %)
-          Lomia neljän tai kuuden hengen mökeissä, joissa omaa suihkua, saunaa ja vesi wc:tä arvostetaan samoin kuin latuja majoituksen lähistöllä
-          Monelle ei ole väliä kuinka lähellä naapurimökki sijaitsee
-          Aktiviteeteista suosittuja laskettelun lisäksi hiihtäminen (48 %), moottorikelkkailu (42 %), retkiluistelu (18 %) sekä patikointi ja kävely
-          Hyvinvointipalveluista etenkin liikunnallisiin aktiviteetteihin on kiinnostusta
-          Matkailijat ovat perhe- ja hyvinvointimatkailijoita, mutta myös sosiaalisia matkailijoita on (22 %)
-          Keski-ikä 33 vuotta ja eniten on 3-4 hengen seurueita, mutta myös sitä suurempia
-          Matkaseurana on myös ystävä/sukulaisporukoita (+puoliso) (20 %)
-          Bruttotulot suurella osalla pienet ja markkinointi kannattaa aloitta ajoissa, jopa vuosi tai puoli vuotta aikaisemmin (46 %)
-          Etenkin sosiaalinen media on hyvä kanava markkinoida tälle kohderyhmälle
-          Ristiriitaisesti mieluisimpana kohteena pidetään aurinkorantaa, mutta myös vuoristoa (14 %)
-          Joustavien ja spontaanien valintojen tekemismahdollisuus ja mahdollisuus urheilla nousevat myös esille, joten niitä voidaan huomioida mielikuvamarkkinoinnissa
Kalastusloma (N=274) 14 %
-          Matkailijat haluavat kalastaa kaikessa rauhassa eivätkä ole erityisen kiinnostuneita kovinkaan monista muista aktiviteeteista. Oman perheen tai puolison kanssa vietettävää aikaa pidetään myös arvossa
-          Osa voisi jopa matkustaa ennalta tuntemaansa paikkaan ja majoitusmuotona mökki on melko ehdoton
-          Pitkät matkat sopivat tälle ryhmälle (6-14 yötä 31 %)
-          Erityisen tärkeää majoituskohteessa on oma sauna (83 %) ja mahdollisuus tuoda lemmikkieläin
-          Hyvien kalastusmahdollisuuksien lisäksi päivittäin ruokailupalveluita käyttäisi jopa 30 % ja eläinten tarkkailusta on kiinnostunut 50 %. Talvilajeista hiihtäminen on suosittu (27 %)
-          Hyvinvointipalveluille eivät ole yhtä suosittuja kuin muissa ryhmissä
-          Hyvinvointi- ja perhematkailijoita, mutta myös kotiseutumatkailijoita (11 %)
-          Keski-ikä 43 vuotta ja matkaseurana puoliso tai perhe, miesten määrä suuri
-          Markkinoinnissa: sosiaalisen median käyttö hieman vähäisempää, perinteiset markkinointikanavat tavoittavat kaiketi parhaiten
-          Maaseutu on selkeästi mieluisin matkustuskohde
-          Monet olisivat valmiita maksamaan myös yli 100 € kaikista vuorokauden kustannuksista /henkilö (22 %)

Kommentit