Kirjoittanut Juho Pesonen
Erilaisia sosiaalisen median palveluita nousee kuin sieniä sateella samalla kun toiset kuihtuvat pois. Yksi uusimmista ja lupaavimmista tulokkaista kulkee nimellä Pinterest. Pinterestin ideana on olla sähköinen ja sosiaalinen ilmoitustaulu. Pinterestin käyttäjät voivat ladata ja tallentaa kuvia ja videoita ilmoitustaululleen niin että näitä voi helposti järjestellä, kategorisoida ja ne ovat helposti muiden käyttäjien löydettävissä.
Käyttäjät ovatkin ottaneet Pinterestin avosylin vastaan. Wikipedian mukaan Pinterest on saavuttanut 10 miljoonan käyttäjän rajan nopeammin kuin mikään muu verkkosivu aiemmin ja kasvu jatkuu voimakkaana edelleen.
Pinterest sisältää hakutoiminnon ja lisäksi kategorioittain haettaessa on helppo löytää esimerkiksi matkailuun ja paikkoihin liittyviä kuvia (http://pinterest.com/all/?category=travel_places). Onko Pinterestillä kuitenkaan mitään sijaa suomalaisen matkailuyritysten liiketoiminnassa ja jos on niin mitä siellä pitäisi tehdä?
Troy Thompsonin mukaan Pinterest on erinomainen paitsi ajamaan liikennettä sivustolle myös selvittämään mitä yhteisiä mielenkiinnon kohteita vierailijoilla on. Pinterestin avulla näkee myös suoraan milloin potentiaalinen asiakas on kiinnostunut matkakohteesta kun hän kiinnittää matkakohteen kuvat omalle pohdintalistalleen.
Pääasiassa tällä hetkellä Pinterestin käyttäjät ovat naisia (http://www.thenorthernview.com/opinion/143566336.html). Pinterest myös vaatii matkakohteilta että kuvat ovat laadukkaita ja niin hyviä, että Pinterestin käyttäjät jakavat ne eteenpäin (eli siis kiinnittävät seinälleen).
Pinterestistä on jo löydettävissä useita edelläkävijäyrityksiä matkailunkin osalta. Nämä ovatkin pääosin hyviä esimerkkejä Pinterestin käytöstä matkailualalla:
Pinterestiä ei varmasti millään voi vielä kutsua pakolliseksi ja olennaiseksi osaksi matkakohteen markkinointia, ainakaan Suomessa, mutta sitä kannattaa silti pitää silmällä. Pinterest vaikuttaa erinomaiselta työkalulta matkakohteen kuvien ja median jakeluun ja markkinointiin eikä sen pitäisi olla liian työläs ylläpitää.
Erilaisia sosiaalisen median palveluita nousee kuin sieniä sateella samalla kun toiset kuihtuvat pois. Yksi uusimmista ja lupaavimmista tulokkaista kulkee nimellä Pinterest. Pinterestin ideana on olla sähköinen ja sosiaalinen ilmoitustaulu. Pinterestin käyttäjät voivat ladata ja tallentaa kuvia ja videoita ilmoitustaululleen niin että näitä voi helposti järjestellä, kategorisoida ja ne ovat helposti muiden käyttäjien löydettävissä.
Käyttäjät ovatkin ottaneet Pinterestin avosylin vastaan. Wikipedian mukaan Pinterest on saavuttanut 10 miljoonan käyttäjän rajan nopeammin kuin mikään muu verkkosivu aiemmin ja kasvu jatkuu voimakkaana edelleen.
Pinterest sisältää hakutoiminnon ja lisäksi kategorioittain haettaessa on helppo löytää esimerkiksi matkailuun ja paikkoihin liittyviä kuvia (http://pinterest.com/all/?category=travel_places). Onko Pinterestillä kuitenkaan mitään sijaa suomalaisen matkailuyritysten liiketoiminnassa ja jos on niin mitä siellä pitäisi tehdä?
Troy Thompsonin mukaan Pinterest on erinomainen paitsi ajamaan liikennettä sivustolle myös selvittämään mitä yhteisiä mielenkiinnon kohteita vierailijoilla on. Pinterestin avulla näkee myös suoraan milloin potentiaalinen asiakas on kiinnostunut matkakohteesta kun hän kiinnittää matkakohteen kuvat omalle pohdintalistalleen.
Pääasiassa tällä hetkellä Pinterestin käyttäjät ovat naisia (http://www.thenorthernview.com/opinion/143566336.html). Pinterest myös vaatii matkakohteilta että kuvat ovat laadukkaita ja niin hyviä, että Pinterestin käyttäjät jakavat ne eteenpäin (eli siis kiinnittävät seinälleen).
Pinterestistä on jo löydettävissä useita edelläkävijäyrityksiä matkailunkin osalta. Nämä ovatkin pääosin hyviä esimerkkejä Pinterestin käytöstä matkailualalla:
- Australia: http://pinterest.com/seeaustralia/
- Visit Indiana: http://pinterest.com/visitindiana/
- New Mexico: http://pinterest.com/nmtourism/
- Savannah, Georgia: http://pinterest.com/visitsavannah/
- Jordan: http://pinterest.com/visitjordan/
- Wyoming: http://pinterest.com/wyomingtourism/
- Columbus: http://pinterest.com/expcols/
- Four Seasons Hotel Austin: http://pinterest.com/fsaustin/
- Pacific Fins Resort and Marina: http://pinterest.com/pacificfins/
Pinterestiä ei varmasti millään voi vielä kutsua pakolliseksi ja olennaiseksi osaksi matkakohteen markkinointia, ainakaan Suomessa, mutta sitä kannattaa silti pitää silmällä. Pinterest vaikuttaa erinomaiselta työkalulta matkakohteen kuvien ja median jakeluun ja markkinointiin eikä sen pitäisi olla liian työläs ylläpitää.
Tarjolla on myös esimerkki "hieman" lähempää. Eihän tuo kyllä ihan yllämainittujen tavoin ole suoranaisesti matkailumarkkinointiin suunnattu, mutta sellaisena se ehdottomasti toimii.
VastaaPoistahttp://pinterest.com/kuopio
Kiitos jphm myös tästä kotimaisesta esimerkistä. Näyttäisi siltä että Kuopio on keskittynyt brändin rakentamiseen Pinterestin avulla, mutta aivan ehdottomasti tuo toimii myös matkailumarkkinoinnin näkökulmasta.
VastaaPoista-Juho
Savonlinna.travel liittyy joukkoon: http://pinterest.com/savonlinna/
VastaaPoistaTuota on kieltämättä paljon mukavampi käyttää kuin Flickr-palvelua kun haluaa vain katsoa visuaalista materiaalia yhdestä kohteesta: kerralla näkee paljon enemmän.
Vertailu Flickr-palveluun ja muihin kuvapalveluihin lienee oleellisin, sillä siinä ne valinnat joudutaan tekemään: jos jotakin kuvapalvelua halutaan käyttää, mihin kannattaa panostaa.
VastaaPoistaNyt on Pinterestissä jo enemmän matkailua myös suomeksi: Tosin englanti on vahvoilla. Kun postaatte, muistakaa hashtagit: Esimerkiksi #Finland nousee hyvin esille. Paljon yksittäisiä julkaisuja sekä lautoja.
VastaaPoistaKokeile vaikka!