Kirjoittanut
Juho Pesonen
Matkailualan
verkostoyliopistossa järjestettiin tänäkin vuonna aineopintokurssi otsikolla Matkailun
verkkoliiketoiminta. Kurssin aikana käsiteltiin tietotekniikan ja matkailun
risteyskohtaa eli e-matkailua liiketoiminnan näkökulmasta. Yhtenä tehtävänä
opiskelijoilla oli oppimispäiväkirjan tekeminen kurssin materiaalista.
Oppimispäiväkirjoissa nousi esille paljon mielenkiintoisia e-matkailuun
liittyviä asioita, joita tässä kirjoituksessa nyt vähän lähemmin tarkastelen.
IDTV:n käsite ei varmasti ole kaikille mikään tuttu juttu.
IDTV:stä piti tulla iso juttu, sitä on odotettu jo vähintään 10 vuotta. Tähän
asti sille ei kuitenkaan ole ollut tarvetta eikä kysyntää. Nyt kuitenkin
televisiontekijät ovat panostamassa voimakkaasti digitaaliseen televisioon:
televisio siirtyy yhä enemmän ja enemmän kohti tietokonetta. Lähes
poikkeuksetta kaikilla uusilla televisioilla voi selata internettiä, youtubea,
sosiaalista mediaa, ladata elokuvia, pelata pelejä ja vaikka mitä muuta. Yksi
ongelma IDTV:n yleistymisessä on varmasti ollut kehno kaukosäädin, joka ei
oikein sovellu monimutkaisiin toimintoihin. Tämäkin ongelma on näköjään
kuitenkin ratkeamassa kosketusnäytön avulla tai esimerkiksi erilaisia
liikkeentunnistusmenetelmiä käyttämällä. Esimerkiksi osoitteessa http://muropaketti.com/toimitus-ja-blogi/kuvakatsaus-samsung-european-forum-2012on
mielenkiintoista juttua Samsungin uusista televisioista. Eli IDTV-ominaisuudet
ovat tulossa televisioihin nyt ja lähitulevaisuudessa, nähtäväksi vain jää että
käyttääkö niitä kukaan.
Tablet-tietokoneet on varmasti yksi iso haaste IDTV:n
yleistymiselle, mutta myös suuri mahdollisuus matkailulle. Tablet-tietokoneet
on yleensä kevyitä, 7-10 tuuman kosketusnäytöllä varustettuja ”tauluja” kuten
esimerkiksi Applen iPad. Tutkimuksissa on huomattu että ihmiset käyttävät
tablet-tietokoneita eniten juuri sohvalla maatessaan television ääressä. Tämä
vaikuttaa myös siihen mitä ihmiset haluavat tehdä tablet-tietokoneillaan.
Minusta erinomainen esimerkki tästä on sovellus nimeltä I Need
Spain, joka on suunniteltu Espanjan markkinointiin nimenomaan
tablet-laitteilla. Sovelluksella voi selata kuvia, tekstiä ja ääntä eri
puolilta Espanjaa ja kaikki materiaali on lähtöisin sosiaalisen median
käyttäjiltä.
Tablet-tietokoneet liittyvät olennaisesti myös kolmeen
matkailun tärkeimpään trendiin tällä hetkellä: Social, Local & Mobile
(SoLoMo). Uusissa kännyköissä ja tablet-tietokoneissa nämä yhdistyvät
saumattomasti toisiinsa. Yhä useammat kuluttajat haluavat tietää mitä tapahtuu
tässä ja nyt ja keskustella siitä ystäviensä kanssa. Mobiililaitteet ovat
lyömässä itseään nyt läpi, esimerkiksi Google raportoi vuonna 2011 300% kasvun
mobiililaitteilla tehtyihin matkailuaiheisiin hakuihin verrattuna aikaisempaan
vuoteen. Viimeistään vuonna 2015 älypuhelinten myynti tulee ylittämään
peruspuhelinten myynnin: http://www.puhelinvertailu.com/uutiset.cfm/2011/08/26/alypuhelinten_myynti_ohittaa_peruspuhelimet_vuonna_2015.
Suomessakin älypuhelimet ja mobiilidataliittymät yleistyvät ja
arkipäiväistyvät: http://www.dna.fi/DNAOy/Media/tutkimustoiminta/Sivut/Alypuhelinyhauseammankuluttajanvalinta.aspx.
Sosiaalisessa mediassa tällä hetkellä edelle pääsevät
kaikkein innovatiivisimmat yritykset ja matkakohteet. Sosiaalisen median
mahdollisuudet ovat suunnattomat ja uusia kampanjoita ja käyttötapoja tulee
matkailussakin jatkuvasti. Yhtenä tärkeänä sosiaalisen median trendinä
pidettiin pelaamista (gamification). Sosiaalisessa mediassa erilaisten pelien
pelaaminen tulee yleistymään. Suomalainen Angry Birds esimerkiksi on jo
pelattavissa Facebookissa, Google Chrome-selaimessa ja lähes kaikissa
mahdollisissa älypuhelin- ja tablet-käyttöjärjestelmissä. Yhä useammat ihmiset
pelaavat pelejä ja tämä on tulevaisuudessa varmasti mahdollisuus monille
matkailuyrityksille etenkin markkinoinnin kannalta.
Pelaaminen liittyy olennaisesti myös paikannuspalveluihin
erilaisten sovellusten kuten FourSquaren kautta. Paikannuspalvelut auttavat
ihmisiä hahmottamaan asioita spatiaalisesti ja helpottavat tällä tavalla tiedon
etsintää. Esimerkkinä voidaan antaa Saksan matkailun sivut (http://www.germany.travel/en/index.html),
missä kartta on tärkeänä osana sivustojen rakennetta. Varsinaisesti
paikannuspalvelut liittyvät mobiililaitteisiin ja matkailussa etenkin niiden
käyttöön matkan aikana. Paikannuspalvelut mahdollistavat ajantasaisen ja
matkailijan maantieteelliseen kontekstiin sidotun tiedon tuottamisen ja
välittämisen. Lomallaan matkailijoita kiinnostaa erityisesti mitä tapahtuu
tässä ja nyt ja tähän paikannuspalvelut ja sovellukset ovat erinomainen
ratkaisu.
Hakukonemarkkinointi (SEM) ja hakukoneoptimointi (SEO) ovat
ehkä tärkeimpiä asioita yrityksen sähköisen liiketoiminnan kannalta. Voidaan
sanoa että sisältö on kuningas! Mitä enemmän www-sivulla on sisältöä sen
todennäköisemmin se tulee esille hakukoneiden tuloksissa. Avainsanaoptimointi
on oma taiteenlajinsa jolle on pyhitetty satoja www-sivuja.
Hakukonemarkkinointia miettiessä on tärkeää erottaa orgaaniset ja maksetut
hakutulokset toisistaan. Orgaaniset hakutulokset ovat ilmaisia ja ne riippuvat
täysin siitä, kuinka hyvin sivusto on hakukoneille optimoitu. Mitä parempi
optimointi sitä korkeammalla sivusto on tuloslistauksessa. Maksetut
hakutulokset taas ovat esimerkiksi Googlessa keltaisella pohjavärillä erotettu
orgaanisista tuloksista ja yritys joutuu maksamaan Googlelle aina kun joku
käyttäjä klikkaa sitä mainostettua linkkiä. Esimerkiksi Googlaamalla sanalla
tietokone huomataan, että Gigantti maksaa Googlelle siitä, että heidän sivusto
näkyy ylimpänä ja ensimmäisenä. Tietokone-lehti puolestaan on orgaanisissa
hakutuloksissa ensimmäisenä ja tämä on täysin ilmaista. Gigantin sivuilla ei
ole tietokoneisiin liittyvää sisältöä juuri ollenkaan kun puolestaan
Tietokone-lehdellä lähes kaikki sisältö liittyy aihepiiriin. Ihan uusinta
tietoa hakukonemarkkinoinnista matkailussa saa esimerkiksi tästä Googlen
esityksestä: http://www.matkatieto.fi/file.php?594.
Ambient Intelligencen (AI) käsite voi kummastuttaa. On
tärkeää erottaa toisistaan Artificial Intelligence (myös AI) ja Ambient
Intelligence. Artificial Intelligence tarkoittaa varsinaisesti tekoalyä, eli
konetta joka kykenee itsenäiseen ajatteluun sekä pystyy luomaan itselleen
tapoja toimia siinä missä tietokoneet vain noudattavat ihmisten ennalta
ohjelmoimia käskyjä ja toimintatapoja. Tekoäly on vielä niin kaukana
tulevaisuudessa että se on ehtaa sci-fiä. Seuraava askel tähän suuntaan on
kuitenkin jo otettu semanttisten hakukoneiden ja verkon kehittelyssä.
Semanttinen hakukone ymmärtää asioiden väliset yhteydet ja kykenee päättelemään
esimerkiksi minkälaista tietoa käyttäjä etsii se sijaan että näyttäisi vain
parhaiten hakusanoille optimoidut verkkosivut niin kuin Google nyt tekee. WolframAlphasta kohuttiin paljon mutta
eipä sekään vielä kovin järkevästi osaa toimia. Ambient Intelligencella
puolestaan tarkoitetaan lähinnä sirujen yleistymistä arkipäivän elämässä niin
että kaikki asiat ja esineet ovat ”älykkäitä”. Esimerkiksi hotellihuoneessa
tämä tarkoittaisi sitä, että sänky pystyisi punnitsemaan asiakkaan painon ja
säätämään patjan kovuutta automaattisesti, jääkaappi ilmoittaisi siivoojille
milloin tarvitsee täydennystä ja työtuoli valitsee automaattisesti
mahdollisimman ergonomiset asetukset jokaiselle käyttäjälle.
Loppubonuksena
vielä viraalimarkkinoinnista kiinnostuneille erittäin mielenkiintoinen luento
YouTuben trendipäälliköltä Kevin Alloccalta: http://www.ted.com/talks/kevin_allocca_why_videos_go_viral.html.
Kommentit
Lähetä kommentti