kirjoittanut Katja Pasanen, julkaistu alunperin osoitteessa www.matkailututkimus.fi 3.5.2011.
Noin 20 rohkeaa matkailun ja luovan talouden yrittäjää ja kehittäjää kokoontui ”Monialainen verkostoituminen matkailun voimavarana” yrittäjäpäivään 14.4.2011 Hirvensalmelle Satulinnaan verkostoitumaan, kuulemaan voisiko omaa tuotetta myydä agentin välityksellä sekä rikkomaan totuttujen seminaarikäytäntöjen rajoja.
Aamupäivän ohjelma koostui My Film Oy:n Kaija Juurikkalan filmityöpajasta, jossa osallistujat jaettiin pieniin ryhmiin ensin keksimään ryhmälleen uusi yritys ja yritykselle tuote ja tämän jälkeen luoman tuotteelle mainoselokuva. Elokuvien kuvauksen jälkeen pidettiin mainoselokuvien ensi-ilta. Tämä kaikki tapahtui kolmeen tuntiin! Juurikkalan työpaja oli ammattitaidolla suunniteltu kokonaisuus ja rikkoi perinteisiä seminaarikäytänteitä uudella luovalla ja mukaansatempaavalla toimintatavalla. Työpaja vapautti myös seminaarin tunnelmaa ja loi näin ollen aivan uudenlaisia verkostoitumisen mahdollisuuksia ja ympäristöjä osallistujille.
Suunnitelmasta elokuvaksi
Runsaan ja hyvän lounaan jälkeen yrittäjäpäivän ohjelmassa oli perinteisempi seminaarillinen osuus. Itä-Suomen yliopiston matkailualan opetus- ja tutkimuslaitoksella työskentelevät projektipäällikkö Katja Pasanen ja suunnittelija Noora Tahvanainen esittelivät OFES ja ELMO -hankkeiden tuloksia. Tämän jälkeen Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa työskentelevä projektipäällikkö Kaisa Mantsinen esitteli osallistujille, kuinka esteettömyyden voi huomioida yritystoiminnassa, ja mitä iloa ja hyötyä siitä yritykselle ja yrityksen asiakkaalle on. Päivän viimeiset puheenvuorot pitivät markkinointipäällikkö Anna-Maija Palosuo Mata Inspiration Agency Oy:stä ja yrittäjä Nina Waxlax. He esittelivät, millaista apua agentti ja manageritoiminnasta voisi olla luovan ja matkailualan yrittäjälle.
Anna-Maija Palosuo ja agentuuritoiminta
Seminaarin puheenvuorojen päätyttyä osallistujat jäivät vielä innokkaasti keskustelemaan keskinäisistä yhteistyön mahdollisuuksista. Yrittäjäpäivä oli osallistujien mukaan onnistunut sekä järjestelyiltään että ohjelmaltaan. Erityisen pidettyjä ja ajatuksia herättäviä kokonaisuuksia olivat Kaija Juurikkalan työpaja ja Anna-Maija Palosuon ja Nina Waxlaxin esittelemä agentti- ja manageritoiminta. Seminaari osoitti näin ollen, että toiminnallisempi ja rajoja rikkova ohjelmamuoto voi olla juuri se, mitä tarvitaan, että seminaareissa päästään omien suojamuurien takaa muodostamaan aitoja verkostoja ja kumppanuuksia.
Seminaarin järjestivät Itä-Suomen yliopiston matkailualan opetus- ja tutkimuslaitoksen Outdoors Finland Etelä-Savo – aktiviteettimatkailun kehittäminen Etelä-Savossa (OFES) -hanke ja Mikkelin ammattikorkeakoulun Elämykselliset verkostotuotteet Etelä-Savon matkailun vetovoimatekijänä (ELMO) -hanke. Hankkeita rahoittavat Etelä-Savon ELY-keskus ja Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto.
Noin 20 rohkeaa matkailun ja luovan talouden yrittäjää ja kehittäjää kokoontui ”Monialainen verkostoituminen matkailun voimavarana” yrittäjäpäivään 14.4.2011 Hirvensalmelle Satulinnaan verkostoitumaan, kuulemaan voisiko omaa tuotetta myydä agentin välityksellä sekä rikkomaan totuttujen seminaarikäytäntöjen rajoja.
Aamupäivän ohjelma koostui My Film Oy:n Kaija Juurikkalan filmityöpajasta, jossa osallistujat jaettiin pieniin ryhmiin ensin keksimään ryhmälleen uusi yritys ja yritykselle tuote ja tämän jälkeen luoman tuotteelle mainoselokuva. Elokuvien kuvauksen jälkeen pidettiin mainoselokuvien ensi-ilta. Tämä kaikki tapahtui kolmeen tuntiin! Juurikkalan työpaja oli ammattitaidolla suunniteltu kokonaisuus ja rikkoi perinteisiä seminaarikäytänteitä uudella luovalla ja mukaansatempaavalla toimintatavalla. Työpaja vapautti myös seminaarin tunnelmaa ja loi näin ollen aivan uudenlaisia verkostoitumisen mahdollisuuksia ja ympäristöjä osallistujille.
Suunnitelmasta elokuvaksi
Runsaan ja hyvän lounaan jälkeen yrittäjäpäivän ohjelmassa oli perinteisempi seminaarillinen osuus. Itä-Suomen yliopiston matkailualan opetus- ja tutkimuslaitoksella työskentelevät projektipäällikkö Katja Pasanen ja suunnittelija Noora Tahvanainen esittelivät OFES ja ELMO -hankkeiden tuloksia. Tämän jälkeen Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa työskentelevä projektipäällikkö Kaisa Mantsinen esitteli osallistujille, kuinka esteettömyyden voi huomioida yritystoiminnassa, ja mitä iloa ja hyötyä siitä yritykselle ja yrityksen asiakkaalle on. Päivän viimeiset puheenvuorot pitivät markkinointipäällikkö Anna-Maija Palosuo Mata Inspiration Agency Oy:stä ja yrittäjä Nina Waxlax. He esittelivät, millaista apua agentti ja manageritoiminnasta voisi olla luovan ja matkailualan yrittäjälle.
Anna-Maija Palosuo ja agentuuritoiminta
Seminaarin puheenvuorojen päätyttyä osallistujat jäivät vielä innokkaasti keskustelemaan keskinäisistä yhteistyön mahdollisuuksista. Yrittäjäpäivä oli osallistujien mukaan onnistunut sekä järjestelyiltään että ohjelmaltaan. Erityisen pidettyjä ja ajatuksia herättäviä kokonaisuuksia olivat Kaija Juurikkalan työpaja ja Anna-Maija Palosuon ja Nina Waxlaxin esittelemä agentti- ja manageritoiminta. Seminaari osoitti näin ollen, että toiminnallisempi ja rajoja rikkova ohjelmamuoto voi olla juuri se, mitä tarvitaan, että seminaareissa päästään omien suojamuurien takaa muodostamaan aitoja verkostoja ja kumppanuuksia.
Seminaarin järjestivät Itä-Suomen yliopiston matkailualan opetus- ja tutkimuslaitoksen Outdoors Finland Etelä-Savo – aktiviteettimatkailun kehittäminen Etelä-Savossa (OFES) -hanke ja Mikkelin ammattikorkeakoulun Elämykselliset verkostotuotteet Etelä-Savon matkailun vetovoimatekijänä (ELMO) -hanke. Hankkeita rahoittavat Etelä-Savon ELY-keskus ja Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto.
Kommentit
Lähetä kommentti