Matkailuliiketoiminnan digitaalisuus: kokemuksia ENTER2017 -konferenssista

Kirjoittanut Juho Pesonen

Meillä on pidetty matkailualan digitaalisuutta yhtenä matkailun tärkeimmistä osa-alueista jo vuosikausia. Yksi parhaista tavoista tutustua siihen, mitä alalla nyt tapahtuu, ovat IFITT:n (www.ifitt.org) vuotuiset sähköisen matkailuliiketoiminnan ENTER-konferenssit (http://enter2017.org/). Vuoden 2017 konferenssi järjestettiin Roomassa ja meiltä lähti allekirjoittanut ja Katja Pasanen tutustumaan konferenssin antiin sekä esittämään tutkimustuloksia matkailijoiden tiedonetsinnästä ja matkakohteen valinnasta. Lisäksi esittelimme tiedeyhteisölle matkailun digitaalisen liiketoiminnan opintokokonaisuutta eTourismCurriculum Finlandia (www.etourismcurriculum.fi).

Konferenssin isona teemana näytti olevan big data. Tietotekniikan nopea kehittyminen ja etenkin halpeneminen on vasta nyt mahdollistanut suurten tietomäärien jakelun ja analysoinnin. Konferenssissa esimerkiksi Expedian edustaja toi erinomaisesti esille sen, miten yrityksen data on nykyään kilpailukyvyn ytimessä. Big datan lisäksi lisätty ja virtuaalinen todellisuus olivat mittavasti esillä. Esimerkiksi MSC Cruises on havainnut, että vaikka virtuaalitodellisuuksien ja materiaalien luominen ja esittely asiakkaille on muuta materiaalia kalliimpaa, on se myös selvästi sitouttavampaa. He ovat luoneeMSC 360 VR sovelluksen, jonka avulla potentiaaliset asiakkaat voivat tutustua risteilytuotteisiin virtuaalisesti. Lisäksi perinteiseen paperiesitteeseen on QR-koodien avulla luotu helppo tapa sisällyttää virtuaalinen elementti. 

Esittelemämme tutkimuksen tulokset löytyvät osoitteesta http://www.slideshare.net/eppuJ/a-closer-look-at-tourist-information-search-behaviour-when-travelling-abroad-what-is-the-role-of-online-marketing-in-destination-choiceTviittasin tapahtumasta paikan päältä aika paljon ja enemmän ajatuksiini voi tutustua alapuolella olevista tviiteistä.

Kommentit