Kohti pelillistämistä matkailumarkkinoinnissa

Kirjoittanut Juho Pesonen

Pelillisyys ja pelillistäminen ovat tällä hetkellä kuumia termejä markkinoinnissa. Itä-Suomen yliopistossa on aihetta nyt tutkittu matkailumarkkinoinnin kontekstissa. Euroopan unionin sosiaalirahaston rahoittamassa hankkeessa kerättiin esimerkkejä pelillistämisestä matkailumarkkinoinnissa ja kerättiin tietoa matkailuyrittäjien suhtautumisesta pelillistämisen hyödyntämiseen osana elämysmatkailutuotteen kehittämistä.

Hanke on nyt päättynyt ja siitä on julkaistu loppuraportti osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-1721-8. Loppuraportti kokoaa yhteen aihepiirin tutkimuskirjallisuuden ja luo ajantasaisen kuvan siitä, missä pelillistämisen suhteen tällä hetkellä mennään. Lisäksi raportissa esitellään pelillistämispolku mitä aiheesta kiinnostuneet matkailuyrittäjät voivat hyödyntää miettiessään pelillistämisen mahdollisuuksia omalle liiketoiminnalleen. Pelillistämisellä on suuri potentiaali, mutta aivan vielä sitä ei täysin osata hyödyntää. Tämä hanke ja nyt julkaistu raportti osaltaan vievät meidät lähemmäksi ja konkretisoivat pelillistämisen mahdollisuuksia.

Kommentit