Matkailupalveluita kehittämässä

Kirjoittanut Juho Pesonen

Konsepti matkailupalvelun toimistosta, mihin ihmiset menevät etsimään tietoa matkakohteista, on auttamattomasti vanhentunut ja palvelee enää vain pientä osaa matkailijoista. Savonlinnassa on alkamassa ainutlaatuinen kokeilu siitä, miten matkailijat reagoivat matkailutoimiston puuttumiseen (http://www.ita-savo.fi/mielipide/kolumnit/kolumni-onnea-375-vuotiaalle-matkailukaupungille-239701). Tämä ei varmaankaan vaikuta matkailijamääriin ensimmäisenä vuotena, mutta sillä voi olla vaikutusta esimerkiksi asiakastyytyväisyyteen ja matkailijoiden rahankäyttöön alueella ja tämä onkin herättänyt alueella paljon keskustelua matkailupalveluiden tärkeydestä Internetin aikakaudella. 

Tämä on Savonlinnalle mahtava tilaisuus miettiä matkailupalveluiden tarjonta alusta lähtien uusiksi. Enter2015 konferenssissa tutustuin ranskalaisten malliin uudenlaisesten, teknologiaa hyödyntävien matkailupalveluiden järjestämisestä. Jean-Luc Boulinin koko esitys on nähtävissä osoitteessa https://www.youtube.com/watch?v=zj0_rg8BMmY#t=2437, mutta tiivistän siitä tähän omasta mielestäni tärkeimmät ja hyödyllisimmäksi asiat. Suosittelen kyllä katsomaan koko esityksen.

Ranskassa vain noin 10% kaikista matkailijoista vieraili matkailutoimistoissa. Perinteiset toimistotyyliset ratkaisut eivät enää yksinkertaisesti toimi. Nykyajan ulkomaalainen matkailija tarvitsee vain kolme asiaa: WiFi, WiFi ja WiFi. WiFi-yhteydet ovat myös mahdollisuus tarjota paikkaan ja aikaan sidottua markkinointia matkailijoille. Suurin osa matkailijoista löytää itse tarvitsemansa tiedon kun se vaan hänelle mahdollistetaan. Rankassa matkailuneuvonta on siirretty sinne missä matkailijat ovat ja ihan käytännössä jalkautettu matkailuneuvonta katutasolle. Matkailuneuvojat kiertävät kaupunkia tabletin kanssa samalla tarjoten lähellä oleville matkailijoille ilmaisen langattoman internet-yhteyden. Kaikkiin matkailijoiden kysymyksiin löytyy vastaus neuvojan tablet-laitteelta, eikä matkailijoiden tarvitse etsiä missä ihmeessä se matkailutoimisto nyt sijaitseekaan, kun neuvojat liikkuvat siellä missä matkailijatkin.. 

Joissain kaupungeissa matkailupalvelut on siirretty pakettiautoon, jonka läheisyydessä matkailijat tietysti pääsevät nauttimaan ilmaisesta internet-yhteydestä. Alueellisten matkailuorganisaatioiden työntekijöitä on uudelleenkoulutettu paikallisiksi digitaalivirkailijoiksi, joiden tehtävänä on tukea paikallisia yrityksiä kaikessa digitaalisuuteen liittyvässä. Matkailuvirkailijoita on koulutettu myös sisällöntuottajiksi. Matkailijat ovat muuttuneet niin paljon että matkailupalveluidenkin on muututtava.

Tietotekniikka tarjoaa käsittämättömästi mahdollisuuksia matkailupalveluiden kehittämiseksi ja tehostamiseksi. Kaiken tämän ytimessä pitää kuitenkin tietysti olla asiakas ja hänen tyytyväisyytensä. Mitkä ovat niitä palveluita jotka oikeasti hyödyttävät matkailijoita? Miten tätä matkailijaa autetaan hänen ollessaan vierailulla Savonlinnassa? Minkälaisia matkailupalveluita hän oikeasti tarvitsee? Jean-Lucin esitys todistaa, että matkailupalveluita tarvitaan edelleen, mutta niiden täytyy muuttua matkailijoiden mukana.  

Kommentit

  1. Voi herranen aika! Eikö se tablettineuvoja voisi kertoa kiinnisaamalleen turistille iha suusanallisesti niistä palveluista? Ihmiseltä ihmiselle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi ja kiitos kommentista! Ehkä tekstistä kävi vähän epäselväksi, mutta tuo ihmiseltä ihmiselle kommunikointi onkin tablet-neuvojan rooli. Hän on siis ihan perinteinen matkailupalvelutyöntekijä, mutta hänellä on omalla tablet-laitteellaan matkakohteen tekemä info-sovellus, josta löytyy nopeasti suurin osa asioista mitä matkailijat ihmettelevät. Ja pienellä etsimisellä hänellä on käytettävissään koko Internetin aineistot matkailijan neuvomiseen aivan paikasta riippumatta.

      Poista

Lähetä kommentti