Innovative eTourism-seminaari, mitä jäi käteen?



Kirjoittanut Juho Pesonen

Tämänsyksyinen Innovative eTourism-seminaari (31.10.-1.11.2012, http://www.experiencelab.fi/soskewp/etourismviikko/seminaariohjelma/) on nyt saatu päätökseen, mutta mitä seminaarista ja koko viikosta nyt oikein jäi loppupeleissä käteen? 

Viikko alkoi Matkailualan verkostoyliopiston Matkailun verkkoliiketoiminta-kurssin intensiivijaksolla jossa olin luennoitsijana yhdessä Bournemouthin yliopiston Alessandro Inversinin kanssa. Opetettava ryhmä oli kohtuullisen pieni mutta silti ilahduttavan kiinnostunut sähköisestä matkailuliiketoiminnasta. Intensiivijaksolla käytiin aihepiiriä hyvin laajasti läpi tarkoituksena perehdyttää opiskelijat eMatkailun historiaan, nykytilaan sekä myös tulevaisuuteen. Tulevaisuutta esittelevät luentoni olen ladannut Slideshareen osoitteeseen http://www.slideshare.net/eppuJ/e-matkailun-tulevaisuus

Tiistaina iltapäivällä järjestettiin eSaimaa synergia yhdessä Savonlinnan seudun OSKE:n kanssa. Keskustelimme synergiassa lähinnä sähköisen matkailuliiketoiminnan eli eMatkailun koulutuksesta Suomessa. Laitoksellamme tehdään kartoitusta tällä hetkellä missä Suomessa opetetaan eMatkailuun liittyviä kursseja yliopistoissa ja AMK:ssa sillä pidämme tärkeänä kartoittaa koulutuksen nykytilaa. Matkailuyritysten menestys on tulevaisuudessa yhä enemmän riippuvainen sähköisen matkailuliiketoiminnan osaamisesta ja tämä tulee aivan ehdottomasti huomioida suomalaisia matkailun ammattilaisia kouluttaessa.
Keskiviikkoaamuna Päivi Salmi Savonlinnan oopperajuhlilta kävi kahden tunnin ajan esittelemässä Oopperajuhlien sähköistä markkinointia ja liiketoimintaa Verkkoliiketoimintakurssin opiskelijoille sekä meidän laitoksen henkilökunnalle. Kaksi tuntia meni kuin siivillä ja etenkin Oopperajuhlien Opera by You-projekti oli erittäin mielenkiintoinen: http://www.operafestival.fi/OperaByYou/Suomeksi/Etusivu

Keskiviikkoiltapäivänä seminaarissa esityksiä pitivät Googlen Antti Räsänen, Searchboxin Samuli Melanko, Snoobin Antti kärki sekä Sähköinen liiketoiminta Suomi Oy:n Sirkku Hirvonen. Sosken Facebook-sivuilla pidettiin kirjaa esityksistä ja siihen kannattaa tutustua: https://www.facebook.com/SaimaaOske?fref=ts. Nautin esitysten sisällöstä erittäin paljon. Antti antoi katsauksen nykytilaan Googlen tilastojen valossa ja esitteli Googlen ohjelmia kuten Google Trendsiä sekä Global market finderia. Global market finder oli minullekin uutuus, mutta joka tapauksessa se vaikuttaa tehokkaalta työkalulta etenkin AdWords mainontaa suunnitellessa kansainvälisille markkinoille. Snoobin Antti Kärjen puheenvuorosta jäi taas mieleen erityisesti se miten jokainen välivaihe on hieno mahdollisuus epäonnistua kun puhutaan asiakkaan viemisestä koko ostoprosessin läpi etusivulta kiitos-viestiin.

Torstaina panostettiin etenkin sosiaaliseen mediaan ja sen seurantaan. Pidin oman esitykseni aiheesta Sosiaalisen median vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen ja esitykseni on nähtävissä osoitteessa http://www.slideshare.net/eppuJ/sosiaalinen-media-15029422. Oman mielenkiinnon herätti etenkin Larisa Huremovicin esittelemä TrustYou:n ohjelmisto jolla yritykset voivat selvittää mitä heistä sanotaan sosiaalisessa mediassa ja käyttää näitä tuloksia aivan konkreettisesti liiketoiminnan kehittämiseen.  Semanttinen aineistojen analysointi on kehittynyt suunnattomasti oman urani aikana ja alkaa olla jo todella tehokas työkalu etenkin sosiaalista mediaa luodattaessa.  Meltwaterin Maria Sundströmin puheenvuoro Facebookin tykkääjistä ja niiden hankkimisesta oli myös erittäin mielenkiintoinen. On tärkeää ymmärtää että Facebookissakin on yritysten kannalta hyviä tykkääjiä ja huonoja tykkääjiä; esimerkiksi ostetut tykkääjät ovat jälkimmäisiä. 

Kaiken kaikkiaan seminaari oli omasta mielestäni sisällöllisesti erittäin onnistunut. Esitykset tukivat sisällöltään toisiaan hienosti eikä paljoa päällekkäisyyksiä ollut. Niin puhujat kuin yleisökin olivat rautaisia matkailualan ammattilaisia ja oli erittäin mukava tavata heidät kaikki. Myös järjestelyt toimivat erinomaisesti. Itseäni eniten yllätti matkailuyrittäjien lähes täydellinen puuttuminen. Ilmeisesti suomalaisessa matkailuliiketoiminnassa ei vielä olla niin pitkällä että toiminnan mittaaminen ja näiden tuloksien hyödyntäminen kiinnostaisi yrityksiä, sosiaalisesta mediasta nyt puhumattakaan. On aivan selvää että edelläkävijäyrityksillä ei ole varaa näitä asioita kuitenkaan jättää huomioimatta vaan ne alkavat olla oleellinen osa matkailun verkkoliiketoimintaa. Suosittelen kyllä lämpimästi kaikkia matkailuyrityksiä tutustumaan seminaarin esityksiin kunhan ne tulevat saataville SOSKE:n verkkosivuilla.


Kommentit