Matkailualan opetus on paikkansa ansainnut!

kirjoittanut , julkaistu alunperin osoitteessa www.matkailututkimus.fi 18.1.2012.

Högskolan Arcada järjesti marraskuussa yhteistyössä Matkailualan verkostoyliopiston kanssa jo 11. Matkailualan korkeakouluopetuksen neuvottelupäivät. Teemana oli Arabianrantaan sopivasti: Urbaani luonto ja design matkailun kontekstissa. Neuvottelupäiville osallistui tänä vuonna vain 15 henkilöä Arcadasta, Haaga-Heliasta, Yrkeskolan Noviasta, Jyväskylän ammattikorkeakoulusta, Vaasan ammattikorkeakoulusta, Lapin matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutista, Lapin yliopistosta ja Itä-Suomen yliopistosta. Vaikka joukko oli pieni joukko, keskustelut olivat tärkeitä.

Pauli Santala kertoi ajankohtaiset matkailuasiat työ- ja elinkeinoministeriön näkökulmasta ja Milla Visuri johdatti Design Capital –vuoteen. Johan Edelheim Lapin matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutista toi australialaisen näkökulman yliopistokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen läheisempään vuorovaikutukseen: Mitä tarkoittaa matkailualan moninaisuus alan koulutukselle, puhutaanko matkailualasta vai olisiko matkailualat oikeampi käsite? Voitaisiinko tutkintoja suorittaa nykyistä joustavammin? Tiina Merikoski esitteli Aalto-yliopiston kestävän matkailualueen suunnittelumallin toteuttamista ja Matka-hankkeen tuloksia. Sari Snellman ADC Helsingistä ja Arcadan opiskelijat esittelivät Arabianrantaa matkailukohteena ja sen kehittämisideoita. Pääsimme tutustumaan niin Arabian tehtaisiin kuin tehtaanmyymälään, Fiskarsin Showroomiin kuin Annalan kartanoon ja Hyötykasviyhdistyksen toimintaan siellä, ja saimme nauttia herkullisen illallisen Annalassa.
Lapin matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti kutsui vuoden 2012 neuvottelupäivät Rovaniemelle, joten kaikki matkailualan opetuksen parissa työskentelevät, varatkaa kalentereihinne 21.–23.11.2012. Tilaisuudessa tulee olemaan mielenkiintoista asiaa ammatillisesta koulutuksesta yliopisto-opetukseen saakka.

Neuvottelupäivien julkilausumaksi sovittiin seuraava:
Matkailualan koulutusta ja opetusta on Suomessa kehitetty tiiviissä yhteistyössä ammatillisesta koulutuksesta korkeakouluopetukseen asti. Matkailualan koulutusjärjestelmä on kahdenkymmenen vuoden aikana saatu kattavaksi ja toimivaksi. Koulutus motivoi nuoria ja antaa laaja-alaiset valmiudet. Matkailuala saa monipuolisia osaajia kehittyäkseen kovassa kansainvälisessä kilpailussa. Koulutus, opetus ja tutkimus vaikuttavat ja ansaitsevat paikkansa ja arvostuksensa koulutusjärjestelmässä.

Ulla Ritola-Pesonen
Matkailualan verkostoyliopisto
Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitos
Itä-Suomen yliopisto
ulla.ritola-pesonen@uef.fi

Hellevi Aittoniemi
Programledare
Utbildningsprogrammet i turism, Arcada, Nylands svenska Yrkeshögskola
hellevi.aittoniemi@arcada.fi

Kommentit